کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل شرکت ملی پست در نشست خبری عنوان کرد / افزایش ۱۲درصدی آمار تجارت الکترونیکی پست در سال گذشته

محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست در نشست خبری که روز ۱۶ مهرماه به مناسبت روز جهانی پست برگزار شد، با اشاره به اینکه تحول دیجیتال جزو وظایفی بوده که به شرکت ملی پست محول شده، گفت: «امروز می‌توانیم ادعا کنیم که در این زمینه نسبت به دیگر بخش‌های دولتی پیشرو هستیم.

در همین راستا هم برای ۱۱۷ نفر از مدیران ارشد این سازمان دوره‌های آموزش دیجیتال برگزار شده است. همچنین در حال تدوین سند تحول دیجیتال هستیم که در صورت تصویب، اولین سازمانی خواهیم بود که سند خود را در راستای برنامه‌ هفتم توسعه آماده کرده و به نوعی از برنامه هفتم توسعه جلوتر خواهیم بود.»

مدیرعامل شرکت ملی پست درباره یکی دیگر از تکلیف‌های محوله به این شرکت یعنی موضوع هوشمندسازی اظهار داشت: «طی یک سال گذشته ۳۰۰ فرصت هوشمندسازی در پست احصا شده و در حال حاضر تعداد زیادی از این فرصت‌ها در حوزه هوشمندسازی انجام شده است.»

به گفته او با هدف نوسازی ناوگان پست تعداد ۱۰۰ ماشین، کامیون، کامیونت و ون خریداری شده که طی روزهای آینده و به مناسبت روز جهانی پست از آنها رونمایی خواهد شد.

لیائی تأکید کرد که این شرکت هنوز با عدد مطلوب تعداد ناوگان فاصله دارد، اما همین مقدار هم کمک می‌کند تا هزینه کرایه کامیون از بخش خصوصی کاهش یابد. او همچنین از افتتاح یک دفتر پست در غرب تهران خبر داد و اظهار داشت که این رویداد تحول جدیدی در پست غرب تهران به شمار می‌آید.

او در ادامه توضیح داد که این شعبه به صورت پیشرفته و مجهز و با استفاده از آخرین فناوری در ایران‌مال احداث شده و برای آن ون‌های جدیدی خریداری شده است. شعبه ایران‌مال شامل بخش توزیع، پذیرش بسته‌های پستی و رهسپاری است.


سه میلیون نفر از سرویس احراز هویت مکانی استفاده کرده‌اند


محمود لیائی درباره صندوق‌های هوشمند پست بیان کرد: «می‌توانیم با تعامل با بخش خصوصی، این صندوق‌ها را راه‌اندازی کنیم و امیدواریم این کار در خدمت به مردم مؤثر باشد.»

لیائی با اشاره به سرویس احراز هویت مکانی که به سازمان‌های مختلف از جمله راهنمایی‌ و رانندگی خدمات ارائه می‌دهد، اعلام کرد: «طی هشت ماه گذشته حدود سه میلیون نفر از این سرویس استفاده کرد‌ه‌اند که سبب کاهش مراجعه مردم به سازمان‌ها شده و اثراتی مانند کاهش ترافیک را به دنبال داشته است.»

او در پاسخ به این سؤال که محدودیت و اختلال در اینترنت تا چه میزان سبب کاهش ارسال مرسولات شده، بیان کرد: «این موضوع برای ما به یک فرصت تبدیل شده و پست برای بسیاری از شرکت‌هایی که در این زمینه از پلتفرم‌های داخلی استفاده کرده‌اند، مزیت قائل شده است. ما مشکلی از این بابت نداریم و نسبت به سال گذشته، آمار تجارت الکترونیکی پست 12 درصد بیشتر شده است.»


800 شهر کشور ژئوکد شده‌اند


معاون وزیر ارتباطات درباره برنامه هم‌کدسازی و رفع تفاوت آدرس پستی میان دستگاه‌های مختلف عنوان کرد: «جی‌نف یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و متولی آن شرکت ملی پست است. پروژه جی‌نف در 800 شهر بزرگ کشور انجام شده و این شهرها ژئوکد شد‌ه‌اند و در ۲۰ درصد باقی‌مانده به خاطر تغییر آدرس‌ها و ساخت‌وسازها و به خاطر خیابان‌های جدیدی که ساخته شده این مغایرت وجود دارد.»

او با تأکید بر اینکه این به‌روزرسانی باید دائم انجام شود، ابراز تأسف کرد که به‌ خاطر منابع بودجه‌ای از سال ۱۳۹۷ تا به الان بحث بهنگام‌سازی نداشتیم و اطلاعات و آماری از سال 1397 به‌روز نشده و باید تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل شود.


همکاری ایران و عربستان برای ایجاد اتحادیه پست جهان اسلام


مدیرعامل شرکت پست با اشاره به سفر پنج‌روزه خود به ریاض عربستان و شرکت در کنگره فوق‌العاده اتحادیه جهانی پست از مراودات و گسترش ارتباط با سایر کشورها پیرامون افزایش تبادلات پستی از جمله عربستان، کره جنوبی، سوریه، لیبی، فلسطین، مصر، اندونزی و استرالیا و همچنین نشست‌های تبادل تجربه خبر داد و گفت: «نشست‌های زیادی نیز با مسئولان اتحادیه جهانی پست داشتیم و قرار شد در دومین نمایشگاه صنعت پست ایران از حضور آنان و مسئولان پست سایر کشورها بهره‌مند شویم.»

لیائی در خصوص نتایج مذاکرات انجام‌شده در این سفر ابراز کرد: «مهم‌ترین موضوعی که در این سفر مطرح شد، بازگشایی ارتباط پستی بین دو کشور ایران و عربستان بود که مذاکرات متعددی برای این موضوع انجام شد. به میمنت بازگشایی سفارت دو کشور، قرار شد تمبر مشترکی بین دو کشور آماده و رونمایی شود. بحث دیگر ایجاد اتحادیه پست جهان اسلام بود که این موضوع با استقبال خوبی از طرف عربستانی روبه‌رو شد.»


استفاده از موتورهای برقی در ناوگان پست


استفاده شرکت ملی پست از موتورهای برقی در راستای کمک به محیط‌ زیست از دیگر خبرهایی بود که لیائی در این نشست خبری عنوان کرد. او با اشاره به این موضوع که برخی رونمایی از این پروژه را مرتبط با دولت دوازدهم می‌دانند تأکید کرد که این یک ادعای اشتباه بوده و در دولت قبل تنها از یک موتور به صورت نمادین رونمایی شده و کاربردی نبوده است. این در حالی است ‌که ما از سال گذشته به صورت رسمی با همکاری شهرداری از موتورهای برقی در ناوگان خود بهره‌مند شده‌ایم و در حال حاضر نیز پست مشهد درخواست ۸۰۰ موتور داشته که در حال تأمین است.


پست رقیب بخش خصوصی نیست


مدیرعامل شرکت ملی پست در حاشیه این نشست خبری به «کارنگ» گفت که شرکت ملی پست خود را رقیب شرکت‌های بخش خصوصی نمی‌داند و این شرکت‌ها می‌توانند از زیرساخت‌های پست جهت خدمات‌دهی به مردم استفاده کنند و در حال حاضر نیز چنین ارتباطی میان بخش خصوصی و شرکت ملی پست برقرار است. او درباره چالشی که پایین بودن قیمت‌های شرکت ملی پست در حوزه رقابت برای بخش خصوصی ایجاد می‌کند، توضیح داد که این قیمت‌ها برای شرکت ملی پست تعیین می‌شود و تغییر آنها در حوزه اختیار این مجموعه نیست.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7hmk
1 نظر
  1. علیرضا مقدم فر می گوید

    متاسفانه از وقتیکه شعبه پست ایرانمال افتتاح شده کلیه بسته های من با تاخیر ده روزه بدستم میرسه

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.