کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

خداحافظی با برابری؟

با وجود اینکه شرکت‌های کوچک و بزرگ در سال‌های اخیر از تنوع افراد در محیط کار سخن گفته‌اند، اما به نظر می‌رسد این شعارها برای روزهای خوش شرکت‌های فناور بوده است، نه برای دوران رکود

برای سال‌ها، به‌ویژه پس از قتل جورج فلوید در ماه می ۲۰۲۰، مدیران عامل به آمریکایی‌ها اطمینان دادند که تلاش‌ها در زمینه تنوع، دربرگیری و فرهنگ محیط کار تنها به منظور ظاهرسازی نیست. بیش از ۲۴۰۰ رئیس بازرگانی از طیف وسیعی از صنایع از سال ۲۰۱۷ تاکنون تعهدی را امضا کرده‌اند.

اندی جاسی، مدیرعامل کنونی آمازون در رویداد ژوئن ۲۰۲۰، در مورد تنوع در محیط کار گفته بود: «این واقعاً مهم است. صادقانه بگویم، به‌عنوان یک کارمند در صنعت فناوری فکر می‌کنم ما می‌توانیم خیلی بهتر باشیم. به نظر من نیروی کار هنوز هم بسیار همگن است.»

جاسی تنها یک نمونه از رهبران شرکت‌هایی است که درباره مزایای تنوع صحبت می‌کنند. اما به نظر می‌رسد برخی از آنها فراموش کرده‌اند که یک اصل را مطرح کنند؛ اینها فقط تا زمانی مهم است که سود بالا باشد. چند نفری که در زمینه تنوع نیروی کار فعالیت می‌کنند، می‌گویند حداقل اکنون اوضاع این‌گونه به نظر می‌رسد.


بی‌اعتمادی به رهبران


یکی از نیروهای بخش استخدام‌کننده که در ماه ژانویه از یک شرکت فناوری آمریکایی اخراج شد، به اینسایدر می‌گوید: «احتمالاً کارفرمای سابق من با تعدیلم به‌عنوان نیروی کار به اندازه دو سال عقب‌گرد کرده است.» اینسایدر به دلیل نگرانی از آسیب به آینده شغلی او، درخواستش برای ناشناس‌ماندن را پذیرفت.

این استخدام‌کننده بر تنوع، برابری و شمول (DEI) متمرکز شده بود. او می‌گوید اخراج‌هایی که به دپارتمان‌های گوناگون ضربه می‌زنند، آسیب طولانی‌مدت به شرکت‌های آمریکایی وارد می‌کنند و نشان‌دهنده وعده پوچ مدیران عامل برای ایجاد تغییر در شرکت‌هایشان است.

اخراج‌هایی که بیگ‌تک را فراگرفته و در برخی صنایع دیگر نیز به وقوع می‌پیوندد، بخش‌هایی را که برای تنوع بیشتر شرکت‌های آمریکایی طراحی شده‌اند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. افراد فعال در حوزه تنوع، برابری و شمول به اینسایدر می‌گویند اخراج‌ها، پیشرفت شرکت‌های آمریکایی در این حوزه را به خطر می‌اندازد.

این تعدیل نیرو به متخصصانی آسیب می‌رساند که در سال‌های اخیر پیش از شروع درگیری‌های نژادی کشور، در محل کار خود احساس فرسودگی می‌کردند. به گفته آنها اخراج کارمندان به ایجاد بی‌اعتمادی در میان افرادی منجر می‌شود که از طریق تعاملات روزانه یا از طریق سیستم‌های پشتیبانی مانند گروه‌ها، روابطی با رهبران نقش‌های تنوع، برابری و دربرگیری شکل داده بودند.

رهبران گروه‌های مختلف مانند کارگران آفریقایی‌تبار و کارگران زن دیگر به رهبران اعتماد نخواهند کرد، زیرا احساس می‌کردند بالاخره کسی را پیدا کرده‌اند که به آنها در مسیر رسیدن به اهداف‌شان کمک می‌کند و حالا شرکت آنها را اخراج کرده است. آنها چه انگیزه‌ای دارند تا پذیرای فرد بعدی که آن وعده‌ها و شعارها را می‌دهد، باشند.

اخراج‌هایی که بیگ‌تک را فراگرفته، بخش‌هایی را که برای تنوع بیشتر شرکت‌های آمریکایی طراحی شده‌اند، تحت تأثیر قرار می‌دهد

رنگین‌پوستان بیشتر اخراج می‌شوند


یکی از کارمندان سابق تیم تنوع و دربرگیری لیفت در لینکدین خود نوشت که او همراه با بخش بزرگی از تیمش اخراج شده است. بلومبرگ گزارش داد که در توییتر تیم تنوع، برابری و دربرگیری از ۳۰ نفر به دو نفر کاهش یافته است. یکی از سخنگویان آمازون به اینسایدر گفت که اولویت‌های تنوع، برابری و شمول این شرکت تغییر نکرده است.

او گفته است: «ما متعهد به ساختن آمازونی فراگیرتر و متنوع‌تر در دراز مدت هستیم.» سایر شرکت‌هایی که اخیراً اخراج‌های خود را اعلام کردند، از جمله توییتر، لیفت و نتفلیکس به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره وضعیت تیم‌های مختلف خود پاسخ ندادند. سخنگویان گوگل، بخشی از آلفابت و متا نیز از اظهار نظر خودداری کردند.

دی‌سی مارشال، مدیرعامل شرکت «دایورس اند ایگیجد»، یک شرکت مشاوره در حوزه تنوع، برابری و شمول که با شرکت‌های فورچون ۵۰۰ و کمپانی‌های فناوری کار می‌کند، می‌گوید چند نفر از متخصصان بخش تنوع که اخیراً اخراج شده‌اند برای مشاوره شغلی به او پیام داده‌اند.

مارشال می‌گوید: «این اخراج‌ها نشان‌دهنده عدم تعهد برخی از مدیران اجرایی است. اولویت آنها مبتنی بر عملکرد و حتی در برخی موارد تجارت بوده؛ این کاری است که آنها باید برای سهام‌داران و ذی‌نفعان انجام می‌دهند. این کارشان تصمیمِ موقعیتی بوده، یعنی بر اساس یک موقعیت، واکنشی موقتی نشان داده‌اند.»

مارشال اضافه کرد: «شرایط دشوار کسب‌و‌کار به رهبران بدبین شرکت‌ها توجیهی برای عملکردشان می‌دهد. این فرصتی برای شرکت‌ها و مدیران عاملی بود که در واقع تمایلی به مشارکت در این حوزه نداشتند.»


روزهای رکود تنوع جنسیتی و نژادی


ساندرا کوینس، مدیرعامل «پارادایم فور پریتی»، یک سازمان غیرانتفاعی که به شرکت‌ها کمک می‌کند تنوع و برابری را افزایش دهند، می‌گوید در حالی که او در مورد کاهش عملکردهای حوزه DEI چیزی نمی‌شنود، اما در حال آگاه‌شدن از کاهش هزینه‌ها در بخش تنوع است.

کوینس می‌گوید: «آنچه من می‌بینم این است که به طور کلی بودجه‌ها در حال کاهش است. من همچنین در معرض اخباری هستم که نشان می‌دهد نیروی کار حوزه  تنوع، برابری و شمول به دلیل کمبود منابع و عدم پیشرفت احساس خستگی می‌کنند. این امر در زمان رکود اقتصادی تشدید خواهد شد.»

استخدام‌کننده حوزه فناوری که اخیراً اخراج شده، می‌گوید تأثیر این اخراج‌ها در حوزه فناوری مانند موجی، فراتر از آن خواهد رفت. او می‌گوید کارمندانی که دارای پیشینه‌های کمتر شناخته‌شده هستند، ممکن است در توصیه و پیشنهاد کارفرمای خود به دوستان و آشنایان تردید کنند، زیرا می‌بینند همتایان خود در حوزه تنوع، برابری و شمول اخراج شده‌اند. او می‌افزاید: «کارفرمای سابق من، اعتمادم را تا حد زیادی از بین برده است.»

علاوه بر اینکه بخش‌های تنوع، برابری، شمول و منابع انسانی کاهش می‌یابند، کارمندانی که دارای پیشینه‌های کمتر شناخته‌شده هستند نیز به صورت ویژه‌ای در معرض خطر اخراج از شرکت‌های فناور قرار می‌گیرند.

بر اساس داده‌های ریولیو لبز که توسط رویترز منتشر شده، زنان و کارگران لاتین‌تبار به ترتیب حدود ۴۷ و ۱۱ درصد از اخراج‌های فنی سپتامبر تا دسامبر را تشکیل می‌دهند، در حالی که خود این بخش‌ها به ترتیب حدود ۳۰ و ۱۰ درصد از کل صنعت را تشکیل می‌دهند.

امی زیمرمن، مدیر ارشد مردمی شرکت فین‌تکی «ریلی پیمنت» می‌گوید کاهش بخش‌های تنوع، برابری، شمول و منابع انسانی به تلاش‌های برخی شرکت‌ها در زمینه تنوع آسیب می‌زند. او می‌افزاید: «اما راه‌هایی وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند کار بخش تنوع، برابری، شمول را بین دیگران در شرکت توزیع کنند.»

بلومبرگ گزارش داده که متخصصان بخش‌های تنوع، برابری، شمول که اخراج شده‌اند، گفته‌اند انتظار می‌رود حجم بیشتر کارشان به اعضای گروه‌هایی که بدون حقوق کار می‌کنند و اغلب افراد رنگین‌پوست و زن هستند، واگذار شود. مردم می‌پرسند آیا این مدیران عامل واقعاً به تنوع، برابری و شمول متعهد هستند؟ آیا در مورد آن جدی هستند؟ و ما اکنون می‌دانیم که برای بسیاری، پاسخ منفی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tnq3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.