کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

خطر رویکرد تکیه‌زنی بر پول را جدی بگیریم

در پنل «روی خوش سنگین‌وزن‌ها به نوآوری» مدیرعامل مخابرات اعلام کرد که ما قصد خرید سهام استارتاپ‌ها را نداریم

نکستیشن اینوتکس ۲۰۲۴ با پنل «روی خوش سنگین‌وزن‌ها به نوآوری» با تسهیل‌گری مینا حاجی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش آغاز شد. مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات و اولین سخنران این پنل، درباره ورود شرکت‌های بزرگ به اکوسیستم نوآوری گفت: «ما در بخش سیار با شرکت همراه اول به حوزه اقتصاد دیجیتال پیوسته‌ایم و در بخش ثابت نیز از سه سال پیش این حرکت را آغاز کردیم و حاصل آن شرکت کاراشاب است که سهام ۱۰۰درصدی آن مربوط به مخابرات است.»

مینا حاجی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش

مدیرعامل مخابرات: ما قصد خرید سهام استارتاپ‌ها را نداریم، نقش ما حمایتی است


سلطانی تأکید کرد که مخابرات نیز به دنبال سهم از بازار اقتصاد دیجیتال است و فعالیت شرکت‌هایی مانند همراه اول و کاراشاب در همین راستاست، اما ما خود را رقیب استارتاپ‌ها نمی‌دانیم و می‌خواهیم نقش حمایتی داشته باشیم و در خلال این حمایت کسب سود کنیم. بنابراین ما در شرکت مخابرات به دنبال خرید سهام استارتاپ‌ها یا سرمایه‌گذاری مستقیم نیستیم و اگر کسب‌وکاری هم در این حوزه داریم، می‌خواهیم همپای سایرین پیش برود.

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات

مدیرعامل فاخر: نگران یک تفکر پیشادیجیتال در اکوسیستم هستیم


رضا سمیع‌زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر در پنل «روی خوش سنگین‌وزن‌ها به نوآوری» با توضیح مفهوم اکوسیستم انسانی از بروز یک خطر صحبت کرد. به گفته سمیع‌زاده درحال حاضر آنچه درخلال ورود شرکت‌های بزرگ به اکوسیستم نوآوری هستیم، پیش‌روی براساس یک تفکر پیشادیجیتال است.

رضا سمیع‌زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر

سمیع‌زاده در این خصوص گفت: «اگر مجموعه‌های بزرگ در ورود به این اکوسیستم چیزی به جز داشتن پول، گرفتن سهم و تصاحب مدیریت را لازم ندانند، در جریان این تحول یک خطر نهفته است. کسب‌وکارهای بزرگ نباید خود را لوکومتیو ببینند و استارتاپ‌ها را واگن آن.»

سمیع‌زاده لازمه این تحول فکری را گذر از تفکرات پیشادیجیتالی(تکیه‌زدن بر پول و سهم‌خواهی) به مفهوم‌های جدیدی مانند E2H)ecosystm to human) است. در این رویکرد قراردادهای هوشمند در B2B و B2C استفاده می‌شود و به‌جای اینکه کسب‌وکارهای کوچک در بزرگ بلعیده شوند، مکانیسم به‌صورت شبکه‌ای است.

سمیع‌زاده توصیه کرد که خطر ایجاد یک تحول با رویکرد پیشادیجیتالی در اکوسیستم را جدی بگیریم.


همراه اول با طراحی رویداد در حوزه نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کند


محمدمهدی قوچانی، مدیر راهبرد مرکز تحقیق‌وتوسعه همراه اول، در پنل «روی خوش سنگین‌وزن‌ها به نوآوری» عنوان کرد: «تحول نوآورانه از سال ۱۳۹۸ و با راه‌اندازی مرکز تحقیق‌وتوسعه در همراه اول آغاز شد که به واسطه آن نیازهای فناورانه به فعالان حوزه نوآوری و فناوری اعلام می‌شد. همراه اول با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته محصولاتی همچون آنتن بومی، لینک بومی و مودم بومی تولید کند.»

محمدمهدی قوچانی، مدیر راهبرد مرکز تحقیق‌وتوسعه همراه اول

او در پاسخ به پرسش مینا حاجی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش و مدیر این پنل، درباره نحوه فعالیت همراه اول در حوزه نوآوری، بیان کرد: «با طراحی چندین رویداد در زیست‌بوم نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کنیم و از طریق آنها نیازمندی‌های اپراتور را به فعالان حوزه فناوری و نوآوری اعلام می‌کنیم. سرمایه‌گذاری در همراه اول به دو شکل انجام می‌شود: ۱- سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های نوپا و ۲- سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های بزرگ.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/yofn
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.