کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دل‌ودماغش را داریم / نرسیدن آیفون 15 به ایران

چرا رجیستری در آیفون‌های قبلی قطع نشد؟ عدل باید بعد از 13 این‌طوری بشود؟ خب معلوم است که تقصیر خود این آیفون نحس است دیگر. مسئولان شرکت اپل اگر عقل داشتند باید اسم آن محصول‌شان را می‌گذاشتند «آیفون 1+12»

1

یادش به‌ خیر زمانی هم بود که مغازه‌دارها برای جلب مشتریان کالاهای خاص، از یک ورق کاغذ A4 ساده استفاده می‌کردند و توی این کاغذ به مشتریان منتظر و چشم‌به‌راه محصول محبوب، مژده می‌دادند که «آن چیز جدید رسید.» اوایل کار این شیوه بازاریابی جواب می‌داد، اما وقتی یواش‌یواش بعضی از فروشنده‌ها شورش را درآوردند و از در دبه تا کشِ البسه محرمانه مامان‌دوز را در خبرهای خود آوردند، خودبه‌خود این کاغذها ارزش خبری خود را از دست دادند و بعدها حتی با کاغذهای رنگی و جذاب هم، مشتری – دور از جان شما – خر نشد و در نهایت هم این شیوه اعلام فروش عمومی از رواج افتاد.

2

حالا همه اینها را گفتیم که چه بگوییم؟ گفتیم که بگوییم «آیفون جدید رسید» ولی به ‌اندازه همان در دبه هم در هموطنان ما اشتیاق و شور و حال ایجاد نکرد.

3

مطمئنم همین‌الان بعضی دارند با خودشان تحلیل‌های فضایی و هوایی می‌کنند و آسمان‌وریسمان را به هم می‌بافند که چرا این اتفاق افتاده است. بعضی‌ها می‌گویند وقتی بیشتر مردم مملکت باید یک سال کار کنند تا یک آیفون 13 بخرند، چطور می‌توانند برای مدل جدید آن ذوق کنند؟ بعضی‌های دیگر می‌گویند وقتی آیفون 14 نمی‌تواند رجیستر بشود، برای چه باید ذوق آیفون 15 را بکنیم؟ بعضی‌های دیگر هم چیزهای دیگری می‌گویند که فقط می‌توانم در جواب سری به علامت تأسف تکان بدهم و رد بشوم.

4

اگر واقعاً و انصافاً به حرف‌های این گروه توجه کنیم، می‌بینیم که خیلی بی‌ربط و پرت است. یک‌جوری می‌گویند که بیشتر مردم باید یک سال کار کنند تا بتوانند یک آیفون 13 بخرند که انگار یک سال چیزی است. چشم به هم بزنی تمام می‌شود، 10 سال که نیست. گروه دیگر هم که ماجرای رجیستری را پیش می‌کشند و می‌خواهند با سیاه‌نمایی مسئولان عزیز را بابت این اتفاق شماتت کنند، چرا به نحسی عدد 13 توجه نمی‌کنند؟ چرا رجیستری در آیفون‌های قبلی قطع نشد؟ عدل باید بعد از 13 این‌طوری بشود؟ خب معلوم است که تقصیر خود این آیفون نحس است دیگر. مسئولان شرکت اپل اگر عقل داشتند باید اسم آن محصول‌شان را می‌گذاشتند «آیفون 1+12».

5

پس این وسط چه کسی مقصر است؟ آیا به خیال سیاه‌نماهای گلابی مردم دل‌ودماغ ذوق‌زده‌شدن ندارند؟ به قول آن بزرگمرد عرصه مصاحبه‌های غیرمنظم «نخییییر!» دوستان اگر دل‌ودماغ نداشتند، وسط کوهستان‌های شمال تهران دنبال اتوبوس رونالدو نمی‌دویدند و از دیوارهای عمودی بالا نمی‌رفتند و هتل اسپیناس را فتح نمی‌کردند.

پس دل‌ودماغش را داریم، خوبش را هم داریم.

6

من فکر می‌کنم دلیل این بی‌خیالی مردم سرزمین آریایی، در همان معادله بقالی‌های «فلان چیز رسید» باشد. این چه مسخره‌بازی است که شرکت اپل راه انداخته و هرچند مدت یک ‌بار یک مدل جدید از محصولاتش را بیرون می‌دهد؟ معلوم است که دیگر این‌طوری تکراری و بی‌مزه می‌شود. برود یک‌کم از شرکت‌های خودروسازی ما یاد بگیرد که حتی با اره‌برقی هم نمی‌توان اتصال‌شان را به محصولات‌شان قطع کرد.

7

بی‌ام‌و و بنز؟ خیر! فرغون داریم

شادیم همه… برای چه؟ چون داریم

با یک حرکت باز نماید در را

ما نیز هزار شکر آیفون داریم

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/36sd
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.