کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

 رایتر 100 میلیون دلار جذب سرمایه کرد / رقیب جدید چت جی‌پی‌تی

استارتاپ هوش مصنوعی مولد «رایتر» در دومین دور تأمین مالی خود موفق به جمع‌آوری 100 میلیون دلار شد. با این جذب سرمایه، ارزش رایتر به 500 تا 750 میلیون دلار افزایش یافت. مدل‌های زبانی بزرگ رایتر، قابلیت تولید طیف متنوعی از محتوا، از گزارش‌های رویدادها و ایمیل گرفته تا توضیحات مربوط به محصولات و خلاصه‌های اجرایی را دارند. این ویژگی رایتر را در مقابل چت جی‌پی‌تی OpenAI و تایپ‌فیس قرار می‌دهد.

 با اینکه کسب‌وکارهای زیادی در این حوزه وجود دارند اما به گفته مدیرعامل رایتر استقبال خوبی از این استارتاپ به عمل آمده است. می حبیب، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران رایتر می‌گوید: «برخی از مشتریان سازمانی کم‌کم از آژور OpenAI به سمت رایتر می‌آیند، زیرا کیفیت خروجی‌های تولیدشده توسط چت جی‌پی‌تی به اندازه کافی بالا نیست. همچنین درآمد رایتر در دو سال گذشته 10برابر و از ابتدای سال جاری چهاربرابر شده است.»

 او ادامه می‌دهد: «بسیاری از مردم در مورد درستی محتوای تولیدشده توسط چت جی‌پی‌تی و نمونه‌های مشابه مطمئن نیستند. حتی بسیاری از اوقات نمی‌توانند از آن محتواها استفاده کنند، زیرا کیفیت خوبی ندارند.»

 رایتر در سال 2020 تأسیس شد و اوایل سال 2023 در فهرست 50 شرکت برتر هوش مصنوعی مجله فوربس قرار گرفت. این استارتاپ 150 مشتری سازمانی از جمله اوبر، اسپاتیفای، ونگارد، سامسونگ و لورال دارد. این دور تأمین مالی توسط آیکونیک گروث و با مشارکت بالدرتون کپیتال، اینسایت پارتنزز و اسپکت ونچرز انجام شد.

 رایتر 14 مدل با اندازه‌های مختلف ارائه می‌دهد؛ از مدل‌های 128 میلیون پارامتری گرفته تا 43 میلیارد پارامتری. این مدل‌ها از مدل چت جی‌پی‌تی 4 که یک تریلیون پارامتر دارد بسیار کوچک‌تر هستند. این مدل‌ها که پالمیرا نام دارند، با داده‌های عمومی از منابعی مانند صفحات وب، کتاب‌ها، ویکی‌پدیا، گیت‌هاب و محتوای ویدئویی یوتیوب آموزش دیده‌اند.

 حبیب در مورد این داده‌ها توضیح می‌دهد: «این داده‌ها فیلتر می‌شوند تا داده‌هایی که حق کپی‌رایت دارند از میان آنها حذف شوند. هر شرکت یک نسخه دقیق تنظیم‌شده جداگانه از مدل را دریافت می‌کند که این مدل با داده‌های اختصاصی آن شرکت مانند گزارش‌های مالی آموزش داده شده است. این مدل‌ها همچنین با اکثر استانداردهای حفظ حریم خصوصی و امنیتی، از جمله HIPAA و قانون حفظ حریم خصوصی اروپا GDPR مطابقت دارند.»

 در ماه جولای نیز رایتر مدل پالمیرامد را منتشر کرد که این مدل با مجموعه داده‌های پزشکی عمومی آموزش داده شده است. حبیب در این باره می‌گوید: «مدل‌های کوچک‌تر رایتر با یک‌صدم هزینه سایر مدل‌های زبانی بزرگ آموزش داده می‌شوند و برای انجام وظایف خاص با سرعت‌های بالاتر آماده می‌شوند.»

 او خاطرنشان می‌کند: «شرکت‌ها معمولاً با چالش تنظیم مدل‌های زبانی بزرگ با حجم عظیم داده‌ای که دارند، مواجه هستند. آنها در تنظیم مدلی که بتواند هر مشکلی را حل کند، با سختی مواجه هستند.»

 یکی از مزیت‌های رایتر، یکپارچگی آن با ابزارهایی است که کارکنان به صورت روزمره با آنها سروکار دارند. به‌علاوه افزونه رایتر به‌راحتی روی برنامه‌هایی مثل گوگل‌کروم، گوگل‌داکز یا مایکروسافت‌ ورد نصب می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/n227
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.