کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور در مورد فروش اینترنتی دارو / با ارائه خدمات از طریق پلتفرم‌ها موافقیم

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور پنجم مهرماه 1402درباره موضوع سامان‌دهی فروش اینترنتی دارو در سکوهای اینترنتی اظهار داشت که دولت با ارائه خدمات از طریق نرم‌افزارها به مردم موافق است. او در بازدیدی که از هشتمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته داشت، تشریح کرد: «ما با ارائه خدمات از طریق نرم‌افزارها به مردم موافق هستیم. این موضوع از سیاست‌های اصلی دولت است. در حوزه سلامت حساسیت این موضوع مقداری زیاد است و نگرانی‌هایی وجود داشت و باید فرایندها و امکان نظارت بر آنها بررسی می‌شد. ما مصر هستیم که این اتفاق بیفتد، اما فرایندها باید اطمینان‌بخش باشند.»

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز در ادامه افزود: «این فرایند باید از طریق داروخانه‌ها انجام بگیرد؛ یعنی داروخانه‌ها باید بر آن نظارت داشته باشند.»

در هفتاد‌وهفتمین نشست هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکارها به پلتفرم‌هایی که در حوزه عرضه و پخش دارو فعالیت دارند، اجازه فعالیت رسمی داده شده بود. این مصوبه مورخ 23 مردادماه 1402 با عنوان «حکم در خصوص فعالیت سکوها در حوزه عرضه دارو» صادر شد. بر اساس این مصوبه، پلتفرم‌های حوزه سلامت برای توزیع دارو دیگر نیازی به اخذ مجوز نداشتند. حتی امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز اعلام کرده بود که این مصوبه ابلاغ شده و لازم‌الاجراست.

اما تقریباً یک ماه بعد در روز ۲۶ شهریورماه شاهد خبر ابطال این مجوز توسط حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو بودیم. بر اساس گفته‌های محمدی به نظر می‌رسید که به دستور معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه هیئت مقررات‌زدایی برای فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها باطل شده است. او در نشست خبری هشتمین نمایشگاه ایران‌فارما گفت: «با توجه به اعلام سازمان غذا و دارو و طبق نظر معاون اول رئیس‌جمهور، این مصوبه در ستاد تنظیم بازار ابطال و مقرر شد از مسیر درست پیگیری شود.» اما لازم به ذکر است که خبر ابطال این مجوز به طور رسمی به سازمان غذا و دارو ابلاغ نشده بود و هیئت مقررات‌زدایی هم در خصوص ابطال این مصوبه واکنشی نداشت.

بنابراین در مورد اجرا یا ابطال مصوبه مذکور تا همین چند روز گذشته صراحتی وجود نداشت. طبق گفته‌های معاون اول رئیس‌جمهور این مجوز باطل نشده و دولت نیز با ارائه خدمات به مردم از طریق پلتفرم‌های آنلاین موافق است، ولی به نظر می‌رسد نگرانی‌ها و حساسیت‌هایی در مورد فرایندهای این اتفاق وجود دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/v4zt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.