کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

افتتاحیه رویداد جایزه بین‌المللی مصطفی برگزار شد / جایزه‌ای برای دانشمندان جهان اسلام

جایزه مصطفی پنجمین دوره خود را در روز هفتم مهرماه و در استان اصفهان آغاز کرد. این رویداد تا یازدهم مهرماه ادامه دارد.

جایزه بین‌المللی مصطفی در حوزه‌های متنوعی از علوم و فناوری به تمام دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان کشورهای اسلامی اهدا می‌شود. همچنین به دانشمندان مسلمان از دیگر کشورها نیز تعلق می‌گیرد. این رویداد از سال ۱۳۹۱ و با هدف شناسایی آثار برتر دانشمندان جهان اسلام آغاز به کار کرده و تاکنون چهار دوره از آن برگزار شده است.

جایزه مصطفی در حوزه‌های «علوم و فناوری زیستی و پزشکی»، «علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات» و «علوم و فناوری نانو» اهدا می‌شود. در هر کدام از این حوزه‌ها دانشمندان جهان اسلام اثری نو ارائه می‌‌دهند. در میان آثار ارائه‌شده در هر حوزه یک اثر به‌ عنوان اثر برگزیده انتخاب خواهد شد.

در پنجمین دوره از رویداد جایزه مصطفی، امید فرخزاد در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی و با اثر «طراحی، توسعه و ارزیابی بالینی داروهای نوین بر پایه نانوذرات پلیمری» از ایران، احمد حسن در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثر «کاوش مخازن نرم‌افزاری» (MSR) از مصر، سامیا خوری در حوزه علم‌ و‌ فناوری زیستی و پزشکی و با اثر «شناسایی عوامل بیماری‌زا و سازوکارهای تنظیم و تحمل آن» از لبنان،‌ احمد فوزی اسماعیل با اثر «رویکردهای نوین در درمان بیماری ام اس: شناسایی عوامل بیماری‌زا و سازوکارهای تنظیم و تحمل آن» و در حوزه علوم پایه و مهندسی از کامبوج و مورات اویسال در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثر «فناوری ارتباطات بیسیم نوری»، از میان ارائه‌دهندگان آثار برگزیده شده‌اند.

در مراسم افتتاحیه این رویداد که در اصفهان برگزار شد، رئیس‌جمهور و روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در خصوص جایزه مصطفی سخنرانی کردند. دهقانی‌ فیروزآبادی در سخنرانی خود خاطرنشان کرد: «رویداد جایزه مصطفی(ص) که به ابتکار شورای عالی فرهنگی در سال ۱۳۹۱ ایجاد شد و امروز پنجمین دوره آن در اصفهان برگزار می‌شود، تاکنون به ۱۴ دانشمند جهان جایزه اعطا کرده که مجلات علمی آن را جایزه نوبل کشورهای اسلامی می‌دانند.»

او در ادامه افزود: «در این دوره در سطح بین‌المللی دو هزار و ۶۱۳ دانشمند را در ۱۱۰ کشور دنیا شناسایی کردیم و از این میان پنج نفر به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4zao
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.