کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
در سال گذشته، شاهد ورود شرکتهای بزرگ به عرصه رمزارزها و رقابت شدید آنها برای مارکتینگ مؤثر در این حوزه بودیم؛ تا حدی که بسیاری حالا رمزارزها را بخشی جداییناپذیر از جریان اصلی بازار میدانند. در این بین، «پم کرامر»، مدیرکل بخش مارکتینگ آنلاین شرکت رمزارزی Voyager Digital پا را فراتر گذاشته و میگوید که رمزارزها بهطور بنیادی در حال آموزش و متحولکردن درک عوام از مفهوم پول و سرمایه هستند.
او میگوید: «خدمات مالی برای مصرفکنندگان حوزههای مختلف، همواره خود بهعنوان بخشی از فرایند تبلیغات مورد استفاده بوده و در رسانهها نیز همیشه اقبال داشته است. حالا در این بخش شاهد ورود رمزارزها و دگرگونی گونه برخورد مردم و خدمترسانها با سرمایه به شکل بنیادی هستیم.»
شرکت وویجر که خود میزبان یکی از سامانههای اصلی تبادل رمزارزهاست، در سال ۲۰۲۱ کارزار گستردهای شامل محتوای ویدئویی برای تبلیغ و افزایش درک عمومی درباره رمزارزها را شروع کرد؛ کارزاری که کماکان در حال رشد است و در سال ۲۰۲۲ با قدرت بیشتری به رشد خود ادامه خواهد داد.
کرامر ادامه میدهد: «برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها و چهرههای عمومی برای رمزارزها معجزه کرده است. وقتی یک شهروند آمریکایی در تلویزیون مصاحبههای امثال ایلان ماسک یا فوتبالیست معروف «ران گرانکوفسکی» را درباره رمزارزها و انافتیها میشنود، گوش خود را تیز میکند و سپس درباره آن تحقیق خواهد کرد و احتمال زیادی وجود دارد که خود در حوزه رمزارزی فعال شود.
سابقاً بخش بزرگی از بازار سرمایه در پشت درهای بسته و انحصارطلبانه والاستریت و امثال آن مانند یک راز خانوادگی محفوظ بود. حالا با رمزارزها همه میتوانند به هر مبلغی که میخواهند سرمایهگذار باشند. اکنون افراد معمولی برای اولینبار بهراحتی سرمایهگذاری میکنند، برای حفظ آن خود را آموزش میدهند و با جنبههایی از این بازار و مفهوم پول مواجه میشوند که در گذشته امکان آن وجود نداشت.»
قرارداد هنگفت سایت رمزارزی مشهور Crypto.com با تیم بسکتبال لسآنجلس لیکرز برای حق نامگذاری استادیوم مشهور این تیم به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار، یکی دیگر از مثالهای همهگیری روزافزون رمزارزها در میان جریان اصلی بازار است. کرامر میگوید از چنین راههایی تعداد کاربران فعال در بازار رمزارزها طی چهار سال آینده از رقم فعلی چندصدمیلیونی به چند میلیارد خواهد رسید.
او در این مورد میگوید: «این کاربران چندمیلیاردی احتمالی در آینده، از طریق سامانههای مختلفی وارد بازار خواهند شد. یکی از بزرگترین نقاط قوت رمزارزها و شاخههای فرعی آن این است که حداقل در حال حاضر ظرفیتی برای انحصارطلبی در آن وجود ندارد و هر کسی میتواند بهراحتی وارد آن شود.
فکر میکنم طی ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده تلاشهای برندهای مختلف؛ از ابرشرکتها گرفته تا رقبای کوچک، کمکم دچار دگرگونی از یکدیگر شود و شاهد شکلگیری برند رمزارز هر کدام از آنها به شکل مجزا باشیم که در ادامه به شکلگیری اقشار مختلف رمزارزی و خدمات مختص آنها منجر خواهد شد. تنها شرکتی که میتوانم بگویم با موفقیت توانسته چنین برند انحصاریای برای خود در بازار رمزارزی دستوپا کند، «متا»ست.»
یکی از بزرگترین چالشها برای رمزارزها موفقیت در انتقال پیام، کارایی و رساله این فناوری به اقشار و مخاطبان در سراسر طیف جامعه در وضعیتی است که بازار این فناوری توسط شوخیهای اینترنتی، گمانهزنیها و اطلاعات غلط اشباع شده است.
کرامر میگوید: «در اینباره، فقط بحث آموزش مطرح نیست. در حوزهای مانند رمزارزها، فاصله بین مفاهیم کمک و آموزش تقریباً بهطور کامل از بین میرود و شرکتها و اینفلوئنسرها بهطور یکسان در اینباره مسئولیت دارند. ما هم قصد داریم در کنار سامانهای برای تبادل رمزارزها، به اصلیترین مرکز برای آموزش و کمک درباره رمزارزها از طریق کارزارهای مختلف تبدیل شویم.»