رمزارز و بلاکچین پارادایم جدیدی خواهند ساخت

فرزین فردیس در دورهمی فعالان کسب‌وکارهای رمزارزی و بلاکچین:

زمان مطالعه: 2 دقیقه

فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق بازرگانی تهران، در برنامه دورهمی فعالان کسب‌وکارهای رمزارزی و بلاکچین ایران صحبت‌هایی در ارتباط با قانونی‌شدن فعالیت در حوزه بلاکچین ارائه داد.

فردیس در ابتدا برای جا انداختن مفهوم، به سریال See اشاره کرد و گفت: «در این سریال، مردم یک شهر، همه نابینا شده‌اند و با حس‌های دیگر کارشان را انجام می‌دهند. پس از مدتی، دو نوزاد دوقلو در این شهر به دنیا می‌آیند که می‌توانند ببینند. در این فیلم می‌بینیم این دو نفر، به خاطر داشتن یک حس جدید که همان حس بینایی است، چقدر با آدم‌هایی که نمی‌بینند متفاوت هستند و تصمیمات متفاوت‌تری می‌گیرند.»

او ادامه داد: «این وضعیت اکوسیستم بلاکچین و رمزارز کشور ماست. پدیده جدیدی آمده که پارادایم جدیدی به‌ وجود آورده است. یکسری افراد این پدیده جدید را می‌بینند و یکسری همچنان نمی‌بینند. خوب است به فناوری بلاکچین به‌عنوان یک حس جدید نگاه کنیم تا بتوانیم با آنها که نمی‌بینند یا خودشان را به ندیدن زده‌اند، تعامل کنیم.»

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق بازرگانی تهران، به نامه محمود واعظی که اردیبهشت امسال در ارتباط با عدم مسدودسازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی به رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ شد، اشاره کرد و گفت: «این دستور که توانست فضای جدیدی را ولو برای مدتی کوتاه در اکوسیستم بلاکچین و رمزارز کشور ایجاد کند، نتیجه همکاری و اتحاد بیش از ۶۰ هزار نفر از فعالان اکوسیستم بود. این نامه یکی از آن نقطه‌هایی بود که ما باور کردیم تلاش‌های جمعی ما، نتیجه‌ای اگرچه کوچک خواهد داد و به ما یاد داد که جمع ما قدرتمند است.»

فردیس در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که پرداختن به رمزارزها برای بدنه حاکمیت اهمیت پیدا کرده و در این‌باره مثالی زد: «علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، چند روز پیش در توییتی پیشنهاد کرد که از رمزارزها در حوزه تجارت خارجی استفاده بشود.

هرچند این مسئله به زیرساخت‌ها و قانون‌گذاری‌های اساسی نیاز دارد، اما همین که می‌بینیم حاکمیت به این فکر افتاده که از رمزارز استفاده جدی‌ و عمقی داشته باشد، نقطه روشنی است و نشان می‌دهد که حرکت‌های جمعی ما در بخش خصوصی می‌تواند اثرگذار باشد.»

او در انتهای صحبت‌هایش به لزوم آگاهی‌بخشی برای مردم و حاکمیت اشاره کرد و گفت: «طبق فرمایش امیرالمؤمنین(ع) در حکمت ۱۷۲ نهج‌البلاغه، مردم دشمن چیزی هستند که نسبت به آن جهل دارند. حاکمیت هم که برخاسته از مردم است، مشمول همین مسئله است و نسبت به مسائل مجهول، ترس و نگرانی دارد. چاره این مسئله شاید آموزش‌ همگانی باشد.»

او در پایان، مجدداً بر تأثیر حرکت جمعی برای ایجاد تغییر تأکید کرد و گفت: «بنجامین فرانکلین می‌گوید یا همه با هم آویخته‌ایم، یا تک‌به‌تک به دار آویخته‌ایم. واقعیت تکنولوژی این است. حاکمیت، جهل عمومی و کسب‌وکارهای سنتی، همگی ما را تهدید می‌کنند. اگر بخواهیم بمانیم و تغییر ایجاد کنیم، باید کارزارهای چندهزارنفری شکل بدهیم و دوش‌به‌دوش هم حرکت کنیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jkyw
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.