کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رونمایی از قطار‌بار؛ سامانه تجارت الکترونیکی راه‌‌آهن / راهکار لجستیکی ارزان و سریع برای کسب‌وکارها

مراسم رونمایی از «قطاربار»؛ سامانه تجارت الکترونیکی راه‌آهن با حضور مدیرعامل شرکت «توسعه بازرگانی پیشتاز راه و شهر» برگزار شد.

شرکت توسعه بازرگانی پیشتاز راه و شهر با نام تجاری قطاربار مراسم رونمایی از خدمات لجستیک مبتنی بر شبکه ریلی کشور را بر بستر وب‌سرویس (API) با امکان ثبت و صدور بارنامه و رهگیری مرسولات در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌‌المللی حمل‌ونقل و صنایع ریلی برگزار کرد.

«مجید فغانی»، مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی پیشتاز راه و شهر در این مراسم ضمن اشاره به قدمت ارائه خدمات لجستیکی در حوزه خرده‌بار توسط شبکه ریلی کشور گفت: «حمل‌ونقل ریلی یک حمل‌‌ونقل سبز است که با ایمنی و سرعت بالا، هزینه‌های پایینی دارد. در حال حاضر ما این آمادگی را داریم که این سرویس را به جامعه هدف‌مان که فعالان حوزه کسب‌وکار و تولیدکنندگان محموله‌ها و بازارگاه‌های فعال در فضای اینترنت هستند، ارائه دهیم.»

او در ادامه اظهار داشت: «مجموعه ما آماده است به‌جز رهسپاری که میان شهرهای استان‌های گوناگون انجام می‌دهیم، از طریق و در محل شرکت‌هایی مانند پست جمهوری اسلامی، تیپاکس، چاپار و… که به ما ملحق شدند، خدمات خود را عرضه کنیم. بازارگاه‌های فعال در حوزه لجستیک بر پایه اینترنت می‌توانند API ما را دریافت و آن را در سایت خود که مورد وثوق فروشگاه‌ها و تولیدکننده‌های مرسولات است، رونمایی کنند و از این طریق خدمات را به جامعه کسب‌وکاری کشور ارائه دهند.»


شبکه ریلی تکمیل‌کننده زنجیره لجستیک


فغانی با تأکید بر اینکه قطاربار تکمیل‌کننده زنجیره لجستیک بر پایه شبکه ریلی است، درباره مشتریان بالقوه خدمات قطار‌بار افزود: «این محصول می‌تواند توسط مشتریان در حوزه کارخانجات، شرکت‌های حوزه توزیع و فروشگاه‌ها و… به شکلی مقرون‌به‌صرفه مورد استفاده قرار گیرد. کسب‌وکارهای حوزه B2B و B2C می‌توانند از خدمات ما در حوزه لجستیک استفاده کنند. در حال حاضر قطاربار در ۴۰ نقطه ایران نمایندگی فعال دارد که همگی به این سامانه یکپارچه متصل هستند و این امکان را دارند که مرسولات را از در منزل مشتری تحویل بگیرند و در مقصد مورد نظر تحویل دهند.»


احیای یک امکان لجستیکی فراموش‌شده


مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی پیشتاز راه و شهر در حاشیه مراسم رونمایی سامانه قطاربار درباره لزوم استفاده از فناوری در صنعت لجستیک به خبرنگار «کارنگ» می‌گوید: «اگر قرار باشد یک کسب‌وکار در شبکه حمل‌ونقل فعالیت کند و از فناوری اینترنت استفاده نکند، محکوم به فناست.»

مجید فغانی با اشاره به اینکه سامانه‌ لجستیکی قطاربار مبتنی بر شبکه ریلی کشور است، اظهار می‌دارد: «بیش از ۸۵ سال از راه‌اندازی راه‌آهن ایران می‌گذرد و از گذشته تاکنون در کنار همه ایستگاه‌های سراسری، قسمتی برای حمل خرده‌بار وجود داشته است. می‌توان گفت قدمت انجام این کار عمری به اندازه راه‌آهن و قطار در ایران دارد، اما در سال‌های گذشته چون به شکل سنتی به این قابلیت نگاه می‌شد، این امکان توسط کسب‌وکارها به فراموشی سپرده شده بود. گاهی که در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کردیم، صاحبان کسب‌وکارها از ما می‌پرسیدند مگر چنین خدماتی هم توسط راه‌آهن ارائه می‌شود؟ با توجه به چنین شرایطی ما وظیفه خود دانستیم که سایت قطاربار را راه‌اندازی کنیم و محصولات خود را در حوزه لجستیک در آن ارائه دهیم.»

او با اشاره به همکاری مجموعه تاپین برای راه‌اندازی این سامانه تأکید کرد که حوزه حمل‌ونقل خرده‌بار کشور در حال تهی‌شدن از خدمات شبکه ریلی بود و با این اقدام ما توانستیم دوباره آن را زنده کنیم. راه‌آهن چیزی است که در همه دنیا در حال تقویت‌شدن است و معمولاً تمام شبکه‌های لجستیکی سعی می‌کنند خودشان را به شبکه ریلی متصل کنند.

فغانی تأکید کرد که فروشندگان خرد مانند کسانی که اقدام به تولید محصولات صنایع دستی یا محصولات غذایی محلی می‌کنند و آن را در شبکه‌های اجتماعی یا مارکت‌پلیس‌ها به فروش می‌رسانند و قیمت نهایی محصول برایشان اهمیت زیادی دارد، می‌توانند از خدمات قطار‌بار استفاده کنند.

به گفته او قطاربار در حال حاضر به مارکت‌پلیسی مانند «باسلام» متصل شده و فروشندگانی که کالاهای خرد دارند، از طریق این پلتفرم می‌توانند از خدمات این سامانه که قیمت کمتری نسبت به سایر روش‌های لجستیک دارد، استفاده کنند. همچنین یکی دیگر از مزیت‌های قطاربار که می‌تواند برای فروشنده‌های خرد آنلاین اهمیت داشته باشد، سرعت آن است.


نبود محدودیت وزنی در قطاربار


در ادامه این برنامه مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل شرکت تاپین که توسعه‌ این سامانه را بر عهده داشته، درباره ویژگی‌ها و خدماتی که توسط این سرویس ارائه می‌شود، توضیح داد. بر اساس گفته‌های او در این سرویس محدودیتی برای وزن مرسوله پستی وجود ندارد و در صورتی که ابعاد یک بار امکان این را داشته باشد که از در واگن که حدوداً دو متر در دو متر است، عبور کند، توسط این سرویس قابل حمل است.

ملک‌محمدی تأکید کرد: «با توجه به محدودیتی که اغلب شرکت‌های لجستیکی خرده‌بار دارند و مرسوله‌های سنگین‌تر از ۲۰ کیلوگرم را حمل نمی‌کنند، این ویژگی را می‌توان یکی از مزیت‌های قطاربار عنوان کرد.» ملک‌محمدی همچنین ایمنی و سرعت بالای قطاربار را یکی دیگر از مزیت‌های آن عنوان کرد که مرسولات را در کمتر از ۲۴ ساعت به مقصد می‌رساند.

به گفته او یکی از ویژگی‌های این سامانه موضوع رهگیری مرسولات است. در این سامانه تمام مرسولات در وضعیت‌های مختلف از زمان تحویل‌گیری تا تحویل در مقصد می‌توانند توسط مشتری رهگیری شوند. مشتری می‌تواند رهگیری را در قالب اس‌ام‌اس، نوتیفیکیشن در سایت و API در اختیار داشته باشد.


حمل ترکیبی و پوشش مناطق غیرریلی کشور


یکی از ویژگی‌های دیگری که مدیرعامل تاپین برای سامانه قطاربار عنوان کرد، امکان حمل ترکیبی با استفاده از این سامانه است. بر اساس این ویژگی در قطاربار تا جایی که امکان دارد، کار حمل توسط شبکه ریلی انجام می‌شود، اما برای مکان‌هایی که به این شبکه دسترسی ندارند، از شبکه‌های حملی محلی مانند خودرو استفاده می‌شود. این ویژگی باعث شده قطاربار بتواند پوشش‌دهی قابل توجهی در سطح کشور داشته باشد.

همچنین سرویس «درب‌‌به‌درب» قطاربار این امکان را به صاحبان مرسوله‌ها می‌دهد که مرسوله خود را از مبداء خود به مقصد مورد نظر به‌صورت نقطه‌به‌نقطه ارسال کنند. بنا بر توضیحات ملک‌محمدی این مبدأ می‌تواند محل کار یا محل زندگی فرد باشد. با ایجاد این سرویس امکان پوشش‌دهی کل کشور با استفاده از قطاربار فراهم شده و اگر جایی هم وجود داشته باشد که این سامانه با محدودیت مواجه شود، از سایر تأمین‌کنندگان کمک می‌گیرد.


حمل خودرو به‌صورت «درب‌به‌درب»


یکی از سرویس‌های جذابی که در قطاربار ارائه می‌شود، حمل خودرو به‌صورت درب‌به‌درب است. این سرویس حمل خودرو را به‌صورت کاملاً اقتصادی از محل فرستنده تا محل گیرنده در سراسر کشور پوشش می‌دهد.

به گفته ملک‌محمدی پلتفرم قطاربار یک سرویس ایکامرس کامل است و کسب‌وکارها می‌توانند از طریق API، وب یا پنل کل فرایند خود را انجام دهند. قطاربار همچنین انواع مختلف پرداخت؛ از آنلاین گرفته تا پرداخت پس‌کرایه و در محل را پوشش می‌دهد.

او در پایان گفته‌های خود خاطرنشان کرد:‌ «یکی از ویژگی‌های شبکه ریلی این است که می‌تواند تکمیل‌کننده زنجیره شرکت‌های حمل باشد و با توجه به قیمت پایین، سرعت بالا و برنامه‌ریزی منظمی که دارد، شرکت‌های حمل می‌توانند فرایند رهسپاری خود را از طریق این سیستم انجام دهند. در حال حاضر شرکت ملی پست از سرویس قطاربار استفاده می‌کند.»


حق انتخاب برای کسب‌وکارها


در پایان این برنامه، مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی پیشتاز راه و شهر و همچنین مدیرعامل شرکت تاپین به سؤالات خبرنگاران درباره سامانه قطاربار پاسخ دادند.

مجید فغانی در پاسخ به سؤال خبرنگار کارنگ درباره خدمات حمل ترکیبی گفت: «در بسیاری از شهرها شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری در اختیار خود قطاربار است، ولی ما این فضا را فراهم کرده‌ایم تا مجموعه‌هایی که جمع‌آوری و توزیع را در شبکه داخلی استان‌ها و شهرها انجام می‌دهند، قابلیت اتصال به قطاربار از طریق API را داشته باشند.»

او همچنین از وجود حق انتخاب برای مشتری B2C در سیستم قطاربار خبر داد و افزود: «سیستم بهترین گزینه، ارزان‌ترین گزینه و همچنین محدودیت‌های زمانی شرکت‌های مختلف را به مشتری اعلام می‌کند تا خود مشتری از میان گزینه‌هایی که دارد، بر اساس شرایط خودش یکی را جهت ارسال مرسوله تا شبکه ریلی انتخاب کند. همه این فعالیت‌ها به‌صورت یکپارچه از طریق قطاربار اتفاق می‌افتد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/j726
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.