کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

روی جدیدی از رقابت گوگل با OpenAI / بارد با نام جدید جمینای عرضه شد

بعد از اینکه OpenAI چت جی‌پی‌تی را به بازار عرضه کرد، قهرمان سابق این حوزه یعنی گوگل به تکاپو افتاد و شروع به سازماندهی آزمایشگاه‌های خود کرد و خدمات فراوانی در حوزه هوش مصنوعی ارائه داد که برخی از آنها با خدمات OpenAI همپوشانی داشتند. یکی از این محصولات چت‌بات «بارد» بود که در جست‌وجو و کار کمک زیادی به کاربرانش می‌کرد. اکنون گوگل بسیاری از محصولات هوش مصنوعی مولد خود را زیر پرچم آخرین مدل هوش مصنوعی‌اش یعنی جمینای ادغام کرده و به رقابت با چت جی‌پی‌تی‌پلاس برخاسته است.
این شرکت هشتم فوریه اعلام کرد که بارد، چت‌بات آزمایشی که در ماه مارس راه‌اندازی شده بود را به جمینای تغییر نام داده است. این نام از همان مدل هوش مصنوعی جمینای گرفته شده که قابلیت تولید متن، تصویر و ویدئو دارد و در ماه دسامبر شروع به کار کرد. با این اتفاق جمینای جایگاه برجسته‌تری بین سرویس‌های گوگل پیدا می‌کند.
وقتی گوگل از جمینای رونمایی کرد، آن را به‌عنوان پایه‌ای برای ارائه سایر محصولات هوش مصنوعی‌اش به تصویر کشید. هرچند گوگل قدرتمندترین ورژن جمینای، جمینای اولترا را متوقف کرد و گفت نیاز به آزمایش بیشتر دارد. جمینای اولترا اکنون در نسخه ممتاز چت‌بات گوگل به نام جمینای ادونسد در دسترس است. کاربران برای دسترسی به این ورژن باید اشتراک جدید گوگل‌وان، یعنی ای‌آی پریمیوم را تهیه کنند. به طور معمول، اشتراک ۱۰دلاری گوگل‌وان شامل دو ترابایت فضای ذخیره‌سازی اضافی و مزایای دیگر است. اما در حال حاضر همان بسته همراه با جمینای ادونسد با پرداخت ۲۰ دلار در ماه در دسترس است.


رضایت کاربران و کارشناسان از جمینای جدید


سیسی هسیائو، معاون گوگل و مدیرکل بارد و گوگل اسیستنت در یک نشست خبری توضیح داد: «گوگل آزمایش‌های لازم را برای کاربران جمینای و دیگر چت‌بات‌های معروف انجام داده و به این نتیجه رسیده که اکثر کاربران جمینای را ترجیح می‌دهند.» هسیائو گفت که گوگل به ۱۰۰ کارشناس برجسته هوش مصنوعی دسترسی به نسخه پیشرفته جمینای را داده و از آنها خواسته تا با درخواست‌های پیچیده این بات را به چالش بکشند. به گفته او این کارشناسان هیجان‌زده شده‌اند و بازخوردهای مثبتی نشان داده‌اند.
به گفته جک کراچیک، مدیرمحصول گوگل، نگرش جمینای جدید جامع‌تر است و از آن لحن خنثی که داشت فاصله گرفته است. جمینای نیت کاربر را درک می‌کند و نسبت به شخصیت او واکنش نشان می‌دهد. البته ممکن است درک این تغییرات برای کاربران سخت باشد. سوبارائو کمبامپاتی، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا که در حوزه هوش مصنوعی مطالعه می‌کند، گفت: «تشخیص تفاوت‌های مدل‌های زبان بزرگ مانند مدل‌های پایه جمینای و چت جی‌پی‌تی دشوار شده است. او اشاره کرد: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اکثر مدل‌های زبان بزرگ در معیارهای کیفی قابل تشخیص نیستند.»
 کامبامپاتی درباره ادعای گوگل مبنی بر اینکه ۱۰۰ کارشناس هوش مصنوعی تحت‌تأثیر جمینای قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: «بهتر است گوگل مستنداتی را برای بهبود و پیشرفت در کاهش اشتباهاتی که مدل‌های زبانی هنگام ارائه نتایج جست‌وجوی وب تجربه می‌کنند، نشان دهد.»


یک تغییر برند منطقی


دیوید یوفی، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد که در مورد استراتژی پلتفرم‌های فناوری بزرگ مطالعه می‌کند، بیان کرد: «تغییر برند بارد منطقی است. زیرا بسیاری از کاربران بارد را یکی از برنامه‌های چت جی‌پی‌تی می‌دانستند.» گوگل احتمالاً راه درازی در پیش دارد تا چت‌بات هوش مصنوعی خود را به اندازه چت جی‌پی‌تی معروف کند. گفته می‌شود که چت جی‌پی‌تی بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی دارد و از زمان عرضه آن در نوامبر ۲۰۲۲ توانسته رکورد جذب بیشترین کاربر را در کمترین زمان بشکند. حتی ماجرای اخراج و بازگشت سم آلتمن هم نتوانست تغییر چندانی در جذب کاربر توسط این چت‌بات ایجاد کند.
گوگل از گفتن تعداد کاربران بارد یا جمینای جدید خودداری کرده است. سخنگوی این شرکت در این مورد فقط گفت: «جمینای از سراسر دنیا کاربر دارد.» به گفته او هنگامی که جمینای جدید راه‌اندازی شود، در ابتدا به زبان انگلیسی در ایالات متحده و پس از آن در منطقه وسیع‌تر آسیا و اقیانوسیه به زبان‌های انگلیسی، ژاپنی و کره‌ای در دسترس خواهد بود.
زمانی که بارد برای اولین‌بار در سال گذشته معرفی شد، به دلیل نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی از سوی رگولاتورها، در دسترس قرار گرفتن آن در اروپا نسبت به سایر نقاط جهان بیشتر طول کشید. مدل جمینای ای‌آی که در ماه دسامبر عرضه شد، تازه هفته گذشته در اروپا در دسترس قرار گرفت. در ادامه این الگو، اپلیکیشن جدید موبایل جمینای نیز که هشت فوریه راه‌اندازی شد، فعلاً در اروپا یا بریتانیا در دسترس نخواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/i8re
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.