کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

درس‌های کناره‌گیری مربی موفق لیورپول برای مدیران منابع انسانی

سه هفته قبل یورگن کلوپ ۵۵ساله پس از 9 سال سرمربیگری لیورپول، اعلام کرد که می‌خواهد پایان فصل از این تیم جدا شود. هیچ مشکلی هم در وضعیت کاری او وجود نداشت، کلوپ از امنیت شغلی و حقوق بالایی برخوردار است و حتی قرارداد او با باشگاه تا سال 2026 ادامه دارد. کلوپ که پنج بار با تیم لیورپول قهرمان شده گفته هنوز عاشق این تیم است اما احساس می‌کند که دیگر انرژی‌ای برایش باقی نمانده است. اما چرا خداحافظی یک سرمربی تیم فوتبال به دلیل اتمام انرژی باید زنگ خطری باشد برای مدیران منابع انسانی کسب‌وکارها؟

مسیر شغلی یک مربی فوتبال با مدیر یک کسب‌وکار متفاوت است. مثلاً مدیران شرکت‌ها خوش‌شان نمی‌آید که برای کارکنان‌شان نقش پدر و مادرها را بازی کنند، یا بعد از جلسه کاری موفق کارمندان‌شان را در آغوش بگیرند یا از تکنیک حمله برای غلبه بر رقبایشان استفاده کنند. این درست است، اما کلوپ اولین فرد موفقی نیست که چنین تصمیمی می‌گیرد.

جاسیندا آردرن در ژانویه 2023 از سمت نخست‌وزیری نیوزلند استعفا داد و گفت که ظرفیت او برای ادامه این شغل تمام شده است. جف کیندلر هم نمونه دیگری از افراد موفقی است که از ریاست شرکت داروسازی فایزر استعفا داد. او گفته بود در انتظار نشسته تا به اصطلاح باتری او دوباره شارژ شود.

حتی اگر از دست دادن انرژی برای رهبران و مدیران سازمان‌ها قابل درک باشد، اما کم پیش می‌آید که آنها، نبود توان را عذری مناسب برای ترک یک شغل بدانند؛ چرا که انرژی یکی از مفاهیم تأثیر‌گذاری است که مدیران را از کارمندان‌شان متمایز می‌کند. 


نقش انرژی برای رسیدن به یک موقعیت کاری خوب


توانایی، جاه‌طلبی و شانس از مهم‌ترین عوامل رسیدن به موقعیت کاری خوب هستند، اما در این بین انرژی مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند. عمده افرادی که از نظر عموم جامعه موفق هستند عمدتاً قبل از طلوع خورشید ورزش می‌کنند یا ایمیل‌های خود را پاسخ می‌دهند. احساس خستگی در این افراد وجود ندارد. هرگز نمی‌بینیم که قرار صبحانه را به‌ وقت دیگری موکول کنند. آنها حتی در مقابل افرادی که قرار صبح را لغو می‌کنند، می‌ایستند. افراد موفق بعد از ظهر احساس خستگی نمی‌کنند و چشم‌هایشان از خستگی قرمز نیست. آنها با وجود همه فشارهای کاری هر روز را مانند یک روز عادی کار می‌کنند. این ويژگی‌های افرادی است که صعود به قله‌ها را هدف خود قرار داده‌اند. اما واقعیت این است که این فرمول همیشگی نیست. چه بسیار افراد موفقی که این مسیر و فرمول را رفته‌اند و امروز مدیرعامل یک شرکت بزرگ و موفق هستند، اما وقتی پای صحبت آنها می‌نشینیم اغلب آنها از فشار کار و عدم بازگشت به زندگی روزمره شکایت می‌کنند.

یکی دیگر از چالش‌های مدیران در بین شلوغی‌های کاری آنها این است که عمده کارمندان کلید رفع مشکلات بزرگ و کوچک‌شان را در دست مدیران و رهبران می‌بینند. این می‌شود که مدیران کسب‌وکارها باید برای این موضوع هم وقت بگذارند و با آنها تعامل داشته باشند.

مدیران باید دائم مقابل کارمندان‌شان ظاهر شوند و چهره آنها نباید نشان دهد که دو هفته به قدر کافی نخوابیده‌اند. آنها باید با هیئت‌مدیره خوش‌رو باشند و با سرمایه‌گذاران ملاقات و در رویدادهای گوناگون برای شبکه‌سازی شرکت کنند. فکر همیشه پرانرژی بودن هم سخت است، چه برسد به عملی کردن آن.


مزیت شخصی پر‌انرژی بودن


همیشه سرشار از انرژی بودن و برون‌گرایی برای مدیران پرمسئولیت یک مزیت شخصیتی است. براساس یکی از نظرسنجی‌های دانشگاه لندن در سال 2017، مشخص شد که 70 درصد مدیران زمان خود را صرف تعامل با همکاران، مشتریان و… می‌کنند. اینجاست که برون‌گراها کمتر اذیت می‌شوند؛ چراکه حالت مشابه برای درون‌گراها شرایطی آزاردهنده است.

بعضی آدم‌ها خوش‌شانس‌اند که به طور ذاتی همیشه سرشار از انرژی هستند. این افراد همان مدیرانی هستند که می‌توانند در طول شبانه‌روز فقط سه ساعت بخوابند و هیچ‌وقت نمی‌دانند که چطور زنگ بیدارباش موبایل‌شان را باید روشن و خاموش کنند. شاید طبیعت به شما این شانس را داده باشد اما اگر در این قمار بیولوژیکی بازنده بودید و سهمی نصیب‌تان نشده، باید دنبال راه‌هایی باشید که به شما انرژی می‌دهند و از مسائلی که توان‌تان را می‌گیرند دوری کنید. ورزش صبحگاهی یا یک چرت یک‌ربعی وسط روز یا کمی خلوت کردن تقویم کاری راهکارهایی کارساز است.

جف بزوس زمانی که مدیریت آمازون را به عهده داشت روزی کمتر از هشت ساعت نمی‌خوابید و هیچ وقت قبل از ساعت ۱۰ صبح هم قرار کاری نمی‌گذاشت و این یعنی اولویت دادن به استراحت به جای ادامه زندگی به هر قیمتی. سال‌ها قبل راسموس هوگارد و ژاکلین کارتر در کتابی با عنوان «ذهن یک رهبر» به این نکته رسیدند که مدیران ارشد شرکت‌ها بیشتر از مدیران میانی و کارمندان می‌خوابند!


فرساینده بودن نقش مدیریت در کسب‌وکارها


یورگن کلوپ با اعتراف به اینکه دیگر انرژی ادامه ندارد موضوع مهمی را به مدیران کسب‌وکارها یادآوری کرد. اینکه چقدر نقش رهبری در سازمان می‌تواند طاقت‌فرسا و فرساینده باشد. تصمیم مربی لیورپول برای آویختن لباس سرمربیگری لیورپول جمله مشهور یکی از بزرگ‌ترین سرمربیان دنیا، سر الکس فرگوسن را یادمان آورد: «سختکوشی یک استعداد است، ولی رسیدن به چنین استعدادی بسیار سخت است!»؛ یعنی بعضی‌ وقت‌ها هرچقدر هم سختکوش باشید، ممکن است کم بیاورید و بخواهید کنار بکشید!

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5cjx
منبع اکونومیست
2 نظرات
  1. حسین می گوید

    منبع؟

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.