کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وزیر ارتباطات خبر داد / راه‌اندازی سرویس 403 برای دورزدن تحریم‌های برنامه‌نویسان

وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت امروز (19 بهمن) از راه‌اندازی سرویس مخصوص برنامه‌نویسان برای دور زدن تحریم‌ها خبر داد. این سامانه بعد از سامانه رادار بازی که برای حل مشکل سرعت و پینگ بازی‌ها در اختیار گیمر‌ها قرار گرفت، دومین سرویسی است که از سوی وزارت ارتباطات برای حل مشکل گروه برنامه‌نویسان در نظر گرفته شده است، سرویس که به باور کارشناسان و فعالان این حوزه در رده اینترنت طبقاتی جای می‌گیرد، هرچند وزارت ارتباطات این نظر را قبول ندارد.

عیسی زارع‌پور، در توضیح راه‌اندازی سامانه مخصوص برنامه‌نویسان گفت: «وعده‌ای برای حل مشکل برنامه‌نویسان داده بودیم، چرا که بخشی از سایت‌های مورد نیاز برنامه‌نویسان، محققان و دانش‌پژوهان به دلیل تحریم برایشان غیرقابل دسترس بود و آنها به نوعی ما را فیلتر کرده بودند.»

او ادامه داد: «از امروز با کمک بخش خصوصی سرویسی راه‌اند ازی شده که امکان دسترسی به تمام سایت‌های تحریم شده برای برنامه‌نویسان را با حداکثر سرعت می‌دهد. این سرویس به آدرس 403.online در دسترس است. نام این سرویس هم به این خاطر 403 گذاشته شده که هنگام دسترسی به آنها با آی پی ایران ارور 403 داده می‌شود.

با مراجعه به سایت 403 این توضیح داده شده که : « ۴۰۳ پلتفرمی برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان عزیز کشورمان است که امروزه با انواع تحریم و اختلال در توسعه پروژه‌های مورد نظرشان مواجهه هستند. این پروژه با پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف به کاربران این امکان این را می‌دهد که حذف مشکلات موجود به کتابخانه‌ها و وبسایت‌هایی که برای توسعه نیاز دارد دسترسی داشته باشند. این سایت به مرور زمان توسط خود بازخورد کاربران تکمیل می‌شود تا تمام مشکلات این جامعه گرانقدر را رفع کند.»


برقراری تماس با خارج از کشور توسط چند پیام‌رسان بومی


وزیر ارتباطات همچنین در حاشیه جلسه هیئت دولت از فعال شدن امکان تماس با خارج از کشور برای یک یا دو پیام‌رسان بومی خبر داد.

زارع‌پور با اعلام اینکه از شروع کار دولت سیزدهم وزارت ارتباطات تمام ظرفیت‌های خود را در اختیار رشد پیام‌رسان‌های بومی گذاشته است گفت: «از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم برای حمایت از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی کارگروه ویژه‌ای با مسئولیت خود من تشکیل و هفتگی جلسه داشتیم. در نهایت در 4-5 ماه گذشته با توجه به محدودیت که برای پلتفرم‌های خارجی ایجاد شد و میزان استفاده مردم از ظرفیتهای بومی بیشتر شد، جلسه این کارگروه حتی روزانه برگزار می‌شد.»

او ادامه داد: «تمام ظرفیتهای وزارت ارتباطات را پای کار حمایت از پیام رسان و شبکه اجتماعی داخلی آورد یم. هر آنچه امکان نیاز بوده از سخت‌افزاری و پهنای باند توسط وزارت ارتباطات تامین می‌شود و الان که در خدمت شما هستم باید بگویم که این پیام‌رسان‌ها و شبکه اجتماعی می‌توانند نیازها میلیون‌ها کاربر را در روز برآورده کنند.»

زارع‌پور تاکید کرد که تنها امکانات سخت‌افزاری و زیرساختی باعث رشد استفاده از این پلتفرم‌های بومی نمی‌شود و در این زمینه رسانه‌ها هم باید پای کار بی‌آیند تا مردم را از قابلیت‌های این سرویس‌ها با خبر کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/m57a
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.