کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

زیرساخت گزارش عملکرد خود را بدون آمار منتشر کرد / حذف شاخص‌های کیفی توسعه اینترنت از گزارش‌های وزارت ارتباطات

شرکت ارتباطات زیرساخت به تازگی و برای اولین بار گزارشی از عملکرد خود در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرده، گزارشی کلی و بدون جزییات دقیق که در آن خبری از میزان توسعه اینترنت همراه با شاخص‌های کیفی در یک سال گذشته دیده نمی‌شود.

این آمار کلی درحالی ارائه شده که وزارت ارتباطات دولت سیزدهم تقریبا از یک سال و ۷ ماه گذشته هیچ آمار دقیق و مقایسه‌ای از وضعیت توسعه اینترنت کشور منتشر نکرده است. آخرین آمار منتشر شده در این زمینه مربوط به گزارش عملکرد وزارت ارتباطات تا خرداد سال ۱۴۰۰ است که توسط وزارت ارتباطات دولت دوازدهم منتشر شده است.

همچنین وضعیت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نیز به تازگی در گزارش‌های دوره‌ای رگولاتوری حذف شده است، آمار و اطلاعاتی که باتوجه به محدودیت بیش از ۷ ماه روی اینترنت می‌توانست محک خوبی از توسعه اینترنت کشور در یک سال گذشته را در اختیار عموم بگذارد.

این گزارش هرچند برای مردم و اطلاع‌رسانی به آنها به نگراش درآمده، ولی در آن هیچ اطلاعاتی از تاثیرات کارهایی که شرکت ارتباطات زیرساخت انجام داده تا زیرساخت‌های ارتباطی بهتری در اختیار مردم و کسب‌وکارها قرار گیرد دیده نمی‌شود.

در ابتدای گزارش به وضعیت فعالیت شرکت ارتباطات زیرساخت در توسعه شبکه ملی اطلاعات اشاره شده است. در این گزارش آمده که هدف در سال ۱۴۰۱ توسعه ۶۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات بوده که تحقق از ۲۳ درصد به ۵۷ درصد رسیده و برای اثبات این ادعای خود نیز به گزارش‌های مرکز ملی فضای مجازی اکتفا شده است. 

زیرساخت گفته که در تحقق این هدف برای توسعه شبکه ملی اطلاعات نقش بیش از ۶۷ درصدی داشته است. 

در گام بعدی این گزارش به توسعه ظرفیت شبکه IP اشاره شده است. در این بخش هدف در سال ۱۴۰۱ افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت شبکه IP نسبت به ابتدای دولت سیزدهم (تا پایان ۱۴۰۲) مد نظر قرار بوده است. در این زمینه بدون اشاره به آمار و اطلاعات دقیق یا ارائه جزییات بیشتر تنها به این نکته اشاره شده که شرکت زیرساخت برای رسیدن به این هدف بزرگترین قرارداد تاریخ خود را به لحاظ معادل ریالی بسته است و بهره‌برداری این پروژه نیز قرار است در تابستان ۱۴۰۲ اتفاق بی‌افتد.

همچنین زیرساخت در این گزارش مشخص نکرده که چگونه پروژه‌ای که قرار است امسال به بهره‌برداری برسد باعث توسعه ظرفیت شبکه IP در سال گذشته است.

در لایه توسعه ظرفیت شکه انتقال نیز هدف افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت شبکه انتقال نسبت به ابتدای دولت سیزدهم (تا پایان ۱۴۰۲) بوده است. 

در این زمینه هم هیچ آمار مشخصی از گذشته داده نشده تا امکان مقایسه آن برای رسانه‌ها و مردم وجود داشته باشد. در این مورد تنها گفته شده که افزایش ظرفیت ۲۰ ترابیت‌‌برثانیه با استفاده از توانمندی داخل (بهره‌برداری ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ) انجام شده و افزایش ظرفیت ۱۵ ترابیت بر ثانیه‌ای شبکه موجود (از شهریور ۱۴۰۰ تا انتهای ۱۴۰۲) اتفاق افتاده است.

برعکس آخرین آمار ارائه شده در مورد ظرفیت‌های پهنای باند بین‌الملل به همراه شاخص‌های کیفی که در خرداد سال ۱۴۰۰ (پایان دولت دوازدهم) منتشر شد، در این گزارش در مورد توسعه اینترنت بین‌الملل هیچ آمار مشخصی به همراه شاخص‌های کیفی ارائه نشده است. 

تنها در این بخش از گزارش اعلام شده که برای توسعه اینترنت بین‌الملل ۵ اقدام صورت گرفته که برخی از این اقدام‌ها هم باید در سال ۱۴۰۲ انجام شود. 

در اقدام اول برای توسعه اینترنت بین‌الملل گفته شده که افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت فعال اینترنت بین‌الملل در سال ۱۴۰۱ اتفاق  افتاده بدون اینکه به ظرفیت فعال اینترنت قبل از سال ۱۴۰۱ اشاره‌ای شود. 

همچنین گفته شده که برای توسعه در این بخش خودکفایی در تعمیر کابل‌های دریایی و رفع مشکل قطعی‌های بلند‌مدت لینک‌های بین‌الملل اتفاق افتاده است. تهیه و اجرای الزامات فنی اتصال امن به IGW و آغاز توسعه شبکه IGW به ظرفیت ۳ ترابیت برثانیه و تکمیل در سال ۱۴۰۲ از دیگر اقداماتی است که در زمینه توسعه اینترنت بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت انجام داده یا در دست انجام دارد.

با اینکه هنوز گزارشی دقیق و شفاف از اینکه راه‌اندازی سرویس‌های رادار بازی و سرویس ۴۰۳ چه تاثیری روی بهبود دسترسی کاربران به اینترنت گذاشته منتشر نشده، شرکت ارتباطات زیرساخت در گزارش خود راه‌اندازی این دو سرویس را در راستای بهبود کیفیت دسترسی کاربران به خدمات مورد نیازشان در فضای مجازی ارزیابی کرده است.

زیرساخت ادعا کرده که راه‌اندازی این تو سرویس توانسته باعث کاهش مشکلات کاربران در دسترسی به سرویس‌های موردنیازشان شود. 

همچنین این شرکت از راه‌اندازی سامانه دیگری به نام ماحی‌گیری برای شناسایی سایت‌های قمار و فیشینگ خبر داده که توانسته باعث شناسایی خودکار ۵۲ هزار دامنه قمار و ۱۷ هزار دامنه فیشینگ شود. مشخص نیست در این زمینه چرا شرکت ارتباطات زیرساخت باید وارد عمل می‌شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4p2p
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.