کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دوبی خود را شهری برای آینده می‌داند / یک شهر آینده‌نگر و جاه‌طلب

توسعه یک اقتصاد دیجیتال پیشرو در استراتژی دوبی نقش اساسی دارد

دوبی همیشه شهری آینده‌نگر و جاه‌طلب بوده است. اگر این آینده‌نگری و جاه‌طلبی نبود، به جایگاه امروزش دست نمی‌یافت. این شهر در همین ۵۰ سال اخیر به چنین موقعیتی دست یافته و توانسته به چهارمین شهر پربازدید جهان پس از بانکوک، لندن و پاریس تبدیل شود. یکی از اقداماتی که دوبی برای رسیدن به جایگاه فعلی‌اش در پیش گرفته، جذب استعدادهای برتر در حوزه فناوری است.

در واقع دوبی خود را خانه این افراد می‌داند. این کار یکی از چندین مزیت استراتژیک دوبی برای توسعه اقتصاد دیجیتالش نیز بوده است. از آنجا که دوبی خود را شهری برای آینده می‌داند، تعجبی ندارد که توسعه یک اقتصاد دیجیتال پیشرو، در استراتژی آن نقش اساسی داشته باشد.

هرچه اقتصاد دیجیتال یک کشور بزرگ‌تر باشد، آینده درخشان‌تری را نوید می‌دهد؛ زیرا بهترین‌ها، بهترین‌ها را جذب می‌کنند. دوبی تا سال ۲۰۲۱ جزء ۱۰ اقتصاد دیجیتالی رقابتی قرار داشت و می‌خواهد تا سال ۲۰۲۳ به پایتخت جهانی اقتصاد دیجیتال تبدیل شود. این شهر قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۳، ۳۰۰ استارتاپ دیجیتالی جدید را جذب کند. دوبی در این راستا اتاق بازرگانی خود را برای ایجاد اتاق اقتصاد دیجیتال بازسازی کرده است.

امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۱، ۱.۲ میلیارد دلار بودجه برای راه‌اندازی استارتاپ‌های حوزه اقتصاد دیجیتال اختصاص داد و توانست در این حوزه پس از رژيم صهیونیستی، رتبه دوم را در خاورمیانه کسب کند. عربستان سعودی با کسب ۵۳۳ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار دارد.

در زمان همه‌گیری کرونا که اکثر کشورها مرزهای خود را بسته بودند، دوبی انعطاف‌پذیری خود را حفظ کرد و درهای خود را به روی فریلنسرهای دیجیتالی، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران باز نگه داشت. با جنگ روسیه و اوکراین، دوبی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های فناوری این دو کشور استقبال کرد.

دوبی همچنین سیاست‌هایی را برای کاهش محدودیت‌های ویزا و تسریع ثبت شرکت وضع کرد. افزون بر این، این شهر استراتژی‌هایی را برای تبدیل شدن به پایتخت جهان، نه‌تنها در حوزه اقتصاد دیجیتال بلکه به‌عنوان هاب فناوری‌هایی چون بلاکچین، متاورس و کریپتو در پیش گرفت.

امارات متحده عربی در حال ورود به دوره رشد جدیدی است که اقتصاد دیجیتال در آن نقشی محوری ایفا خواهد کرد. ابتکارات استراتژیک جدید این شهر در جهت افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی از ۹/۷ درصد به ۱۹.۴ تا سال ۲۰۲۳۰ در حال اجرا هستند.

دوبی با پذیرش و استفاده از فناوری‌های نوآورانه مانند متاورس، وب ۳/۰، بلاکچین، هوش مصنوعی و دارایی‌های دیجیتال، نقش مهمی در پیشبرد اقتصاد دیجیتال امارات متحده عربی ایفا می‌کند. به‌علاوه تأسیس اداره دیجیتال دوبی و تصویب قوانین جدید برای تنظیم استفاده از داده‌ها، پیشرفتی حیاتی برای این شهر است که امارات را به یک مرکز برای شرکت‌های دیجیتال تبدیل خواهد کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/myb0
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.