کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سرپرست فرهنگ سازمانی و تجربه کارکنان دیجی‌اکسپرس مطرح کرد / به دنبال استفاده از پتانسیل و انرژی نسل جدید هستیم

موضوع منابع انسانی و مفاهیمی مانند برند کارفرمایی در سال‌های اخیر با توجه به گرایش‌های نوآورانه و همچنین چالش‌هایی که کسب‌وکارها در زمینه نیروی انسانی متخصص با آن مواجه شده‌اند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا در سال‌های اخیر شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی بوده‌ایم که در آنها کسب‌وکارها به دنبال جذب استعدادها از میان دانشجویان بوده‌اند. سیزدهمین نمایشگاه «کار» دانشگاه شریف نیز یکی از چنین رویدادهایی بود که با هدف ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم پایه، مدیریت، علوم پزشکی و تجربی برگزار شد.

بخش زیادی از کسب‌وکارهای حاضر در این نمایشگاه مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و نوآوری بودند. یکی از کسب‌وکارهای شرکت‌کننده در نمایشگاه کار، شرکت «دیجی‌اکسپرس» بود که از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده و بازوی لجستیک دیجی‌کالا به شمار می‌رود. «کارنگ» با حضور در نمایشگاه به سراغ این گروه رفت و ماهیت فعالیت دیجی‌اکسپرس و رویکرد آن به حوزه برند کارفرمایی را مورد بررسی قرار داد.

«رضا بابایی»، سرپرست فرهنگ سازمانی و تجربه کارکنان دیجی‌اکسپرس درباره فعالیت دیجی‌اکسپرس می‌گوید: «دیجی‌اکسپرس یکی از زیرمجموعه‌های گروه دیجی‌کالاست که در حوزه لجستیک فعالیت می‌کند. لجستیک، از زمان آغاز فعالیت‌ دیجی‌کالا بخشی جدانشدنی از فعالیت‌های این مجموعه بوده است. همچنین بیشترین بخشی که بعد از جذب سرمایه‌ در دیجی‌کالا مورد توجه قرار گرفته، صنعت لجستیک این کسب‌وکار بوده است. اکنون نیز دیجی‌اکسپرس روزانه حدود صد هزار سفارش به مشتریان دیجی‌کالا و دیجی‌کالاجت تحویل می‌دهد که هر سفارش می‌تواند شامل چند کالا باشد.»

او در ادامه بیان می‌کند: «دو نوع تحویل کالا وجود دارد؛ تحویل برنامه‌ریزی‌شده (Schedule) و تحویل بر اساس تقاضا (on demand). تحویل برنامه‌ریزی‌شده مدلی است که در بازه‌های مشخص، مثلاً برای زمانی مشخص در روزهای تعیین‌شده توسط مشتریان، سفارش تحویل داده می‌شود. تحویل بر اساس تقاضا نیز مربوط به مدل Q-commecrce است و به خریدهایی از دسته مواد غذایی و کالاهایی اختصاص دارد که مشتری می‌خواهد در مدت‌زمان کوتاه (نیم‌ الی یک ساعت) آن را دریافت کند. در تحویل بر اساس schedule، تیپاکس و شرکت پست رقبای ما هستند و در تحویل بر اساس تقاضا، شرکت‌هایی مانند اسنپ‌اکسپرس، الوپیک و میاره رقبای ما به شمار می‌روند.»


آموزش؛ از ارکان اصلی رشد نامحدود


رضا بابایی در ادامه درباره برنامه‌های دیجی‌اکسپرس در حوزه منابع انسانی به موضوع آموزش نیروهای انسانی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «به طور کلی ما باور داریم آموزش یکی از ارکان اصلی رشد نامحدود است. ما در گروه دیجی‌کالا برای توسعه و پیشرفت همکاران‌مان از بسترهای متنوعی استفاده می‌کنیم. برای مثال می‌توانم به برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری، قرار دادن محتواهای روز دنیا در دسترس همکاران، طراحی و توسعه مسیر شغلی همکاران و برقراری نظام بازخورد و مربیگری اشاره کنم. علاوه بر این، خوشبختانه فضای کاری ما این امکان را می‌دهد که همکاران جدید فرصت یادگیری و کسب تجربه را در کنار متخصصان دیجی‌اکسپرس داشته باشند.»


ارتقای کارآموزان تا لایه‌های مدیریتی


سرپرست فرهنگ سازمانی و تجربه کارکنان دیجی‌اکسپرس همچنین درباره تأثیر رویدادهایی مانند نمایشگاه کار، عنوان می‌کند: «صنعت لجستیک در نظر بیشتر افراد یک صنعت سنتی است و نقطه تمایز ما نیز در همین ذهنیت است. ما در دیجی‌اکسپرس تلاش می‌کنیم راهکارهای هوشمند لجستیکی را در راستای بهبود تجربه مشتریان ارائه دهیم. ما نیاز به همکارانی داریم که همسو با چشم‌انداز ما باشند. علاوه‌ بر این‌، ما با شرکت‌ در نمایشگاه کار، سعی می‌کنیم پنجره‌ای رو به شرکت خود باز کنیم تا از این فرصت به‌عنوان فضایی برای آشنایی کارجویان و نسل جدید با دیجی‌اکسپرس استفاده کنیم.»

بابایی تأکید می‌کند: «به طور کلی نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه کار در برقراری ارتباط بین قشر دانشجو، نسل Z و افراد مستعدی که به صورت بالقوه می‌توانند در خلق ارزش‌های سازمانی هم‌مسیر ما باشند و ارتباط مؤثری با صنعت داشته باشند، بسیار کمک‌کننده است. هرچقدر هم که برندها بهتر بتوانند در این نوع نمایشگاه‌ها خود را معرفی کنند، جامعه کار هم ارتباط بهتری با چشم‌اندازها و ارزش‌های سازمانی هر برند پیدا خواهد کرد.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «به طور کلی در نمایشگاه‌ کار شریف، مخاطب نسل جدید است و پروژه‌های کارآموزی می‌توانند به چرخه ورود این نسل به سازمان‌ها کمک کنند. این پروژه‌ها به ما کمک می‌کنند تا انرژی و پتانسیل‌های موجود در نسل جدید را به گروه دیجی‌کالا وارد کنیم. خوشبختانه از چندین سال پیش تجربه خوشایندی در جذب کارآموز و برنامه توسعه و ارتقای آنها تا لایه‌های مدیریتی داشته‌ایم و همچنان در این راه قدم برمی‌داریم.»


ایجاد انگیزه برای عدم مهاجرت استعدادها


سرپرست فرهنگ سازمانی و تجربه کارکنان دیجی‌اکسپرس در مورد مسئله مهاجرت و چگونگی برخورد کسب‌کارها با این مفهوم خاطرنشان می‌کند: «می‌توانم استفاده از مفهوم کار معنادار، خلق ارزش و دغدغه‌مند بودن همکاران را به‌عنوان یک راه‌ حل ذکر کنم. ما هم در دیجی‌اکسپرس مانند بسیاری از شرکت‌های فعال در اکوسیستم استارتاپی با مسئله مهاجرت روبه‌رو هستیم. اصلی‌ترین دلیل ترک شغل در دیجی‌کالا مهاجرت بوده، اما ما با تلاش در راستای خلق معنا در مشاغل مختلف و بررسی جایگاه موقعیت کاری در بازار و بهینه کردن حقوق و مزایا، این فرصت را به همکاران خود می‌دهیم که بتوانند در جامعه اثرگذار باشند تا انگیزه‌ای برای عدم مهاجرت و مهاجرت معکوس افراد بااستعداد ایجاد کنیم.»

او در آخر درباره فناوری‌محور کردن لجستیک در دیجی‌اکسپرس مطرح می‌کند: «ما در این راستا سرمایه‌گذار اصلی استارتاپ‌هایی مانند «گنجه» و «آپتایم» هستیم و با آنها همکاری منظمی داریم. به‌عنوان مثال آپتایم به مدیریت و اولویت‌بندی زمان تحویل هر بسته توسط تحصیل‌داران کمک می‌کند تا با صرف زمان کمتر، سوخت کمتر و به موجب آن عملیات بهینه‌تر، سفارش‌ها را به مشتریان تحویل دهند. این اولویت‌بندی کمک می‌کند تا فرایند تحویل کالا هوشمندانه و دوستدار محیط‌ زیست باشد. گنجه هم به موضوع مدیریت زمان تحویل کالا از جانب مشتریان می‌پردازد. لاکرهای هوشمند گنجه در مراکز تجاری، ساختمان‌های بزرگ و مراکز پرتردد شهری قرار دارد. به طور کلی صنعت ما به کمتر شدن سفرهای بین‌شهری افراد و در نتیجه کمتر آلوده شدن هوا کمک می‌کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4x30
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.