کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

شرایط فناوری در خانه و زندگی ایرانی‌ها چگونه است؟ / برندهای پیشتاز لوازم خانگی ایرانی در زمینه استفاده از هوش مصنوعی

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از تولیدکنندگان مطرح لوازم خانگی کشور محصولات هوشمند خود را به مرحله لانچ و تولید انبوه رسانده‌اند و برخی از شرکت‌ها نیز در فازهای مطالعاتی و تحقیق و توسعه در راستای هوشمندسازی محصولات خود قرار دارند؛ بنابراین به زودی شاهد حضور لوازم خانگی ایرانی مجهز به هوش مصنوعی از برندهای مختلف در بازار خواهیم بود.

به گفته متخصصان، هوش مصنوعی یا AI در آینده‌ای نزدیک زندگی تمام افراد جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و سبک زندگی جدیدی با هوش مصنوعی شکل خواهد گرفت یا بهتر است بگوییم در بسیاری از کشورهای پیشرفته شکل گرفته است.


چرا باید در لوازم خانگی از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی استفاده کرد؟


برخی صنایع همچون لوازم خانگی، پیشگام استفاده از هوش مصنوعی هستند و نقش AI در تولید لوازم خانگی دنیا روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. راحتی، کارایی و امکانات بالای لوازم خانگی مبتنی بر هوش مصنوعی باعث شده تا این محصولات محبوبیت زیادی بین قشرهای مختلف مردم پیدا کند.

کنترل از راه دور با استفاده از اینترنت اشیا (IOT)، شناسایی سریع معایب و خرابی کالا و در نتیجه تعمیر راحت‌تر با هزینه کمتر، ایمنی بیشتر، کاربری آسان‌تر، بهینه‌سازی مصرف انرژی، شخصی‌سازی و… تنها بخشی از مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی در تولیدات لوازم خانگی به حساب می‌آیند.

در حال حاضر بسیاری از برندهای مطرح لوازم خانگی در جهان، تولیدات هوشمند خود را روانه بازار کرده‌اند و انواع لوازم خانگی همچون اجاق گاز و لوازم پخت‌وپز، یخچال و فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی، از راه دور و با استفاده از گوشی همراه و اپلیکیشین‌ها تحت کنترل کاربران قرار گرفته‌اند و زندگی مردم با این فناوری‌ها راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر شده است.


هوش‌ مصنوعی از کجا راهش را به لوازم خانگی ایرانی باز کرد؟


گروه انتخاب الکترونیک، پروژه تجهیز محصولات مختلف خود به فناوری IOT و هوش مصنوعی را از سال 92 با نام Smart Boom آغاز کرده و در حال‌ حاضر توسعه هوشمند محصولات در برندهای این گروه (اسنوا و دوو) تا جایی پیش رفته که امکان شخصی‌سازی برنامه در محصولاتی همچون ماشین‌های لباسشویی این گروه وجود دارد. یخچال و فریزر، اجاق گاز و ماشین ظرفشویی نیز از محصولاتی است که مجهز به فناوری اینترنت اشیا شده و به زودی شاهد حضور انبوه محصولات هوشمند گروه انتخاب در بازار خواهیم بود.

شرکت امرسان نیز در نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی در آبان‌ماه 1402 برخی محصولات مدرن و مجهز به هوش مصنوعی خود همچون یخچال و فریزر سایدبای‌ساید، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، تلویزیون و جاروبرقی را در قالب «خانه هوشمند» رونمایی کرد.

لوازم خانگی دیپوینت نیز یکی از پیشگامان استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در بین تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی است و برخی از محصولات سرمایشی این برند، همچون یخچال مدل دیسکاور و کپچر مجهز به هوش مصنوعی شده‌اند.

شرکت‌های هیمالیا، پاکشوما و تایسز نیز از شرکت‌های مهم دیگر لوازم خانگی هستند که روند رو به رشدی در تجهیز محصولات‌شان به فناوری اینترنت اشیا و هوش مصنوعی برداشته‌اند و برخی از محصولات خود همچون یخچال، ماشین لباسشویی و فر توکار را مجهز به هوش مصنوعی کرده‌اند.


آینده لوازم خانگی با هوش مصنوعی


آینده صنعت لوازم خانگی با هوش مصنوعی و اینترنت اشیا گره خورده و این به این معناست که تولیدکنندگان لوازم خانگی در داخل کشور نیز برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و ‌به‌روز نگه داشتن این صنعت پیشران، چاره‌ای جز استفاده از این فناوری‌ها نخواهند داشت.

در این راستا برخی از تولیدکنندگان مطرح لوازم خانگی در کشور، گام‌های خوب و مؤثری در راستای تجهیز تولیدات داخلی به هوش مصنوعی برداشته‌اند و برخی از محصولات خود را مجهز به هوش مصنوعی و اینترنت اشیا کرده‌اند و به زودی شاهد تولید و حضور انبوه لوازم خانگی ایرانی که از فناوری اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بهره می‌برند، خواهیم بود.

شرکت‌های مطرح لوازم خانگی داخلی همچون امرسان، اسنوا، دوو، دیپوینت، هیمالیا و پاکشوما ازجمله شرکت‌هایی هستند که پیشگام استفاده از هوش مصنوعی و فناوری اینترنت اشیا در کشور هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از تولیدکنندگان مطرح لوازم خانگی کشور محصولات هوشمند خود را به مرحله لانچ و تولید انبوه رسانده‌اند و برخی از شرکت‌ها نیز در فازهای مطالعاتی و تحقیق و توسعه در راستای هوشمندسازی محصولات خود قرار دارند، بنابراین به زودی شاهد حضور لوازم خانگی ایرانی مجهز به هوش مصنوعی از برندهای مختلف در بازار خواهیم بود.

حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در لوازم خانگی ایرانی در ابتدای راه قرار گرفته و این مسیر در صنعت لوازم خانگی ایران، جای رشد و توسعه زیادی دارد. البته که در این بین مصرف‌کنندگان ایرانی نیز مشکلات و موانع ریز و درشتی خواهند داشت که باید برای برطرف شدن آنها، گام‌های بلندی از سوی دولت برداشته شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0zti
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.