نوسان زندگی بین خوب و بد فناوری

انسان‌ها به فناوری خو گرفته‌اند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

فناوری از زمان طلوع تمدن گاهی به شکل بنیادین نحوه زندگی مردم، شیوه فعالیت مشاغل، چگونگی رشد جوانان و زندگی روزمره مردم را دستخوش تغییر کرده است. این تغییرات شامل جنبه‌های گوناگون از رفتارهای اجتماعی مانند ارتباطات، سفر، یادگیری، کسب‌وکار، آسایش و سلامت است. صرف‌نظر از اینکه شدت تأثیرات فناوری بر رفتار انسان چقدر بوده، در هر حال اثرات مثبت و منفی فراوانی بر جامعه داشته است.

زندگی بشری از آغاز تمدن تأثیری شگرف و تقریباً غیرقابل تصور از فناوری گرفته است. در حالی که سنجش همه اثرات آن بر جامعه بشری تقریباً ناممکن است، فناوری به شکلی آشکار برای آسان‌تر، لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر کردن زندگی انسان‌ها کارهای بسیاری انجام داده است.

با این حال در صورت کاربرد نادرست یا تولید غیرمسئولانه می‌تواند موجب بروز عواقبی مخرب می‌شود، بنابراین خالی از اشکال نیست. همان‌طور که انسان‌ها به آینده می‌روند، برای مهندسان مهم است که به شیوه‌ای وظیفه‌شناسانه و مسئولانه‌تر عمل کنند و برای کاربران نهایی این نکته مهم است که بین استفاده از سامانه‌های فناورانه با روش‌های قدیمی و انجام بهتر کارها توازن ایجاد کنند تا کارها به روشی سالم‌تر و سازنده‌تر انجام شود.

رفتار انسان همزمان به یک اندازه مرموز و پیچیده است، اما جامعه‌شناسان و انسان‌شناسان رفتار انسان را در یک بافت اجتماعی مطالعه می‌کنند؛ روشن است که فناوری در خدمت شکل‌گیری و تکامل رفتار انسان کار کرده و انسان به شکلی فزاینده و روزمره به فناوری وابسته است.

به عنوان موجودات در جست‌و‌جوی آسایش، نیازمند سهولت کاربرد و راحتی هستیم که فناوری فراهم می‌کند. این نیاز موجب پذیرش مداوم تلفن‌های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی و دستگاه‌های متصل به اینترنت است و حتی در صنعت مهمان‌پذیری وجود نقاط اتصال وای‌فای تقریباً در هر مکانی ضروری شده است.

مردم به شکل رو به رشد در جست‌و‌جوی نرم‌افزارهایی هستند که در هر کار ممکن از یادگیری زبان گرفته تا یافتن مکانی برای اجاره و پیدا کردن یک قرار ملاقات به آنها کمک کند. فناوری کارکردهای مثبت زیادی دارد اما یک نکته منفی این است که رفتار انسان چنان به فناوری وابسته شده که افراد برای تنبل شدن آمادگی دارند و بدون فناوری که بسیاری به آن خو گرفته‌اند، قادر به ادامه کار و زندگی نیستند. گرچه برخی این دیدگاه بحث‌برانگیز را دارند که آسایش هزینه دارد.

کشف اینکه اثر هر فناوری پیشرفته جدید بر زندگی ما و آینده غیرممکن است. فناوری بر محیط زیست، مردم و کل جامعه تأثیر می‌گذارد. می‌توانیم از ذرت برای ساخت اتانول استفاده کنیم و اتانول را برای راه‌اندازی ماشین‌آلات و خودروها به‌ کار بگیریم که باعث افزایش بازده صنایع تولیدی با هزینه کمتر می‌شود. با این حال اگر تصمیم بگیریم مقادیر زیادی ذرت را از روند تولید مواد غذایی به فرایند تولید سوخت سوق دهیم، انسان‌ها بدون غذا می‌مانند که به گرسنگی جهان می‌انجامد و شرایط بدتری را فراهم می‌سازد.

لازم است به یاد داشته باشیم فناوری به خودی خود برای جامعه زیان‌بار نیست، اما چگونگی استفاده از فناوری برای دستیابی به اهداف ویژه موجب ایجاد اثرات منفی فناوری بر جامعه می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5625
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.