کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ماجرای حریم خصوصی فیسبوک، 725 میلیون دلار برای متا آب خورد

ثریا حقی / متا، شرکت مادر غول رسانه‌های اجتماعی جهان؛ فیسبوک، موافقت کرده با پرداخت 725 میلیون دلار، به حل‌وفصل ماجرای عدم رعایت حریم خصوصی توسط این رسانه اجتماعی محبوب کمک کند. فیسبوک، که به اشخاص ثالث اجازه دسترسی به داده‌های کاربران را بدون رضایت آنها داده و در مظان اتهام قرار داشت، مدتی است درگیر این پرونده قضایی است و متا سعی دارد با پرداخت این مبلغ، ماجرا را فیصله دهد.

شرکت حقوقی کِلر روربک ال‌ال‌پی، که به نمایندگی از شاکیان، مسئولیت رسیدگی به این موضوع را دارد، روز گذشته (اول دی‌ماه) در یک پرونده قضایی با اعلام این توافق گفت: «این بزرگ‌ترین بازیابی است که تا به حال در یک دادرسی کلاسی حفظ حریم خصوصی داده‌ها به دست آمده و در عین حال، بیشترین مبلغی است که فیسبوک تا به حال برای حل یک دعوای گروهی خصوصی پرداخت کرده است.»

این شکوائیه گروهی، در سال 2018 میلادی و زمانی آغاز شد که فیسبوک، خودش به صورت رسمی به افشای اطلاعات کاربران اعتراف کرد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که این شبکه اجتماعی محبوب و پرکاربر، اطلاعات بیش از 87 میلیون نفر از کاربران خود را در دسترس مرکز آماری دانشگاه کمبریج قرار داده است.

اکثریت قریب به اتفاق 87 میلیون کاربری که اطلاعات آنها با شرکت «کمبریج آنالیتیکا» به اشتراک گذاشته شده بود، در آمریکا زندگی می‌کردند و بنا بر گزارش روزنامه‌های نیویورک تایمز و گاردین، موسسه مشاوره کمبریج آنالیتیکا که در لندن مستقر است، از اطلاعات کاربران برای کمک به دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی استفاده کرده است.

پرونده یادشده، به منظور تمرکز روی شیوه‌های به‌اشتراک‌گذاری داده‌های کلی فیسبوک تشکیل شده و از سال 2018 تاکنون در جریان بوده است. به گفته شرکت حقوقی که رسیدگی به این شکایت را بر عهده داشته، شاکیان مدعی هستند که فیسبوک «به اشخاص ثالث متعددی، بدون رضایت آنها، اجازه دسترسی به محتوا و اطلاعات فیسبوک‌شان را داده است، بدون اینکه بر دسترسی و استفاده اشخاص ثالث از آن اطلاعات نظارت کند.» اکنون باید قضات ناظر بر این پرونده در ناحیه شمالی کالیفرنیا، توافق را تأیید کنند.

یکی از سخنگویان متا، طی مصاحبه‌ای به CNBC گفت: «ما به دنبال حل‌وفصل این جریانیم؛ چراکه به نفع جامعه و سهامداران ماست.»

وی افزود: «ما طی سه سال گذشته رویکرد خود نسبت به حفظ حریم خصوصی را اصلاح کرده و یک برنامه جامع برای حفظ حریم خصوصی پیاده‌سازی کرده‌ایم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rrui
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.