وزیر ارتباطات:‌ استفاده از فیلترشکن و حملات سایبری باعث کاهش سرعت اینترنت در ایام اخیر شده است

وزیر ارتباطات در یک برنامه تلویزیونی ضمن اعلام دلایل کاهش سرعت اینترنت در ایام اخیر، قطع اینترنت را شایعه خواند و اعلام کرد اینترنت مانند هواست و کسی حق ندارد فضای تنفس مردم را قطع کند.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

وزیر ارتباطات اعلام می‌کند که استفاده از فیلترشکن‌ها باعث شده که سرعت اینترنت کاربران کاهش پیدا کند و این اتفاقی است که همیشه وجود داشته است. همچنین عیسی زارع‌پور که در برنامه شبکه خبر صحبت می‌کرد، خبر داد که یکی دیگر از دلایل تجربه بد کاربران نسبت به کیفیت اینترنت، حملات سایبری شدیدی بوده که در ایام گذشته و مخصوصا یک هفته اخیر روی یک سرویس داخلی هدایت شده است. به گفته عیسی زارع‌پور تمام این حملات دفع شده است.

او اخیرا و در حاشیه هیئت دولت هم گفته بود که اختلال جزیی در اینترنت رفع شده است. همچنین زارع‌پور قطع اینترنت در ۳ دی ماه را هم شایعه خواند و گفت: «وزارت ارتباطات به دنبال افزایش سرعت و افزایش کیفیت اینترنت است. اینترنت مانند هوا می‌‌ماند و کسی نمی‌تواند آن را محدود کند. قطع اینترنت شایع است و چنین خبر‌هایی نیست، کسی نمی‌تواند فضای تنفس کشیدن مردم را قطع کند.»

همچنین او مانند چندین بار دیگر در یک سال اخیر تاکید کرد که توسعه شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت نیست و شبکه اینترنت نه تنها قطع نمی‌شود، بلکه سرعت آن افزایش پیدا خواهد کرد.

این اظهارات زارع‌پور در حالی مطرح می‌شود که اینترنت در بیش از ۹۳ روز گذشته در ساعتی از روز به دلیل شروع اعتراض‌های مردمی یا قطع بوده یا با محدودیت شدید همراه بوده است، محدودیتی که در دو هفته اخیر شدید‌تر هم شده است. 

به باور کارشناسان شبکه محدودیت‌ها روی پروتکل‌های TLS و SSL و دیگر پروتکل‌های مختلف حداقل در یک هفته اخیر شدت گرفته و پروتکل‌های مربوط به بسیاری از فیلترشکن‌ها به خاطر تغییر در سیستم فیلترینگ کشور از کار افتاده است. 


واتس‌اپ ضعیف‌ترین پیام‌رسان دنیا


در ادامه این مصاحبه تلویزیونی که به بهانه اعلام برنامه وزارت ارتباطات در مورد اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات هوشمند و وضعیت شبکه ملی اطلاعات و اینترنت کشور برگزار شد، عیسی زارع‌پور به توضیحاتی در مورد آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارها و سکوهای دیجیتال پرداخت. 

زارع‌پور بازهم مانند همیشه تاکید کرد که محدودیت ایجاد شده روی برخی پلتفرم‌ها در اختیار این وزارتخانه نیست و این محدودیت‌ها به دستور مراجع امنیتی صورت گرفته و همین مراجع هم باید دستور به رفع این محدودیت‌ها دهند، چون در این زمینه وزارت ارتباطات تنها یک مجری است. 

او در این مورد گفت: «دادسرای جرائم رایانه‌ای به ما اعلام کردند که ۸۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در این بخش مربوط به یکی از همین پلتفرم‌هایی است که فیلتر شده است، بنابراین استفاده از پلتفرم‌های داخلی باعث افزایش اعتماد و به هویت بخشی هم کمک می‌کند.»

وزیر ارتباطات در برنامه صف اول

از سوی دیگر او از رشد و استقبال مردم از پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی گفت و این رشد را باعث مباهات دانست. 

او در واکنش به سوال مجری که آیا فیلترینگ رقبای خارجی که باعث رشد استفاده از پلتفرم‌های داخلی شده مایه مباهات است توضیح داد: «محدودیتی که با آن مواجه شده‌ایم به دستور مقامات امنیتی و به دلیل قرار گرفتن در یک شرایط ناخواسته بوده است. در این زمان تمام تلاش ما این بوده که ارتباطات مردم قطع نشود و کار کسب‌وکارها نخوابد. همانطور که می‌دانید سال ۹۶ وقتی تلگرام فیلتر شد مردم به دلیل فراهم نبودن شرایط و سرویس‌های داخلی با کیفیت از انجام کارهای خود ماندند، اما حالا پیام‌رسان‌های بومی داریم که ۱۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارند.«

او در ادامه با اعلام اینکه واتس‌اپ همین حالا ضعیف‌ترین پیام‌رسان در دنیا است گفت: «قبل از شروع این محدودیت‌ها، از زمانی که کارم را در وزارت ارتباطات شروع کردم، تقویت پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بومی را جزیی از برنامه خود گذاشتم. این سرویس‌ها به آرامی در حال رشد بودند که ناگهان در یک شرایط نخواسته قرار گرفتیم، بنابراین توسعه این سکوها شدت گرفت و آنها توانستند با اضافه کردن قابلیت‌های ویژه رشد و با استقبال مردم و کسب‌وکارها مواجه شوند.»

زارع‌پور تاکید کرد مزیت‌هایی که حالا این پیام‌رسان‌ها و برخی پلتفرم‌ها برای کسب‌وکارها ایجاد کرده‌اند آن هم در این مدت، مایه مباهات است و اینکه توانسته‌اند با بالا بردن ظرفیت‌های خود پاسخگوی نیاز مردم و کسب‌وکارها باشند. 


اتصال پیام‌رسان‌های بومی به یکدیگر


محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و سخنگوی آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارها و سکوهای دیجیتال در گفت‌وگوی اخیر خود در مورد این آیین‌نامه با راه‌پرداخت اعلام کرد که تاکنون پلتفرم‌های کسبینو، روبیکا، شیپور، ایتا و سروش‌پلاس از بین ۲۴ پلتفرم درخواست‌دهنده برای دریافت بسته حمایتی کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال مشمول دریافت این بسته شده‌اند. 

به جز این پلتفرم‌ها از زمان شروع محدودیت‌های اینترنتی برخی مردم و کسب‌وکارها به ناچار مجبور از پیام‌رسان‌های داخلی مختلفی شده‌اند که گاهی این تعدد در استفاده از پیام‌رسان‌های مختلف داخلی باعث شکایت شده است. 

حالا زارع‌پور در پاسخ به این سوال که این تعدد در استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی مختلف مردم را سردرگم کرده و به نوعی ضعف محسوب نمی‌شود توضیح داد: «تعدد پیام‌رسان‌ها هم نکات مثبت دارد و هم منفی. نکته مثبت آن این است که می‌تواند به سلایق متنوع پاسخ دهد و نکته منفی آن این است که منجر به سردرگمی مردم خواهد شد.»

زارع‌پور در این برنامه خبر داد که برای جلوگیری از سردرگمی مردم قرار است با پیاده‌سازی سیستم استاندارد تمام پیام‌رسان‌ها در یکجا تجمیع و به یکدیگر متصل شوند. او وعده داد این اتفاق تا دهه فجر یا پایان سال رخ خواهد داد.

در بخشی دیگر از صحبت‌های خود زارع‌پور به آخرین وضعیت درگاه ملی خدمات هوشمند اشاره و اعلام کرد که ۹۰ درصد دستگاه‌ها به درگاه ملی خدمات هوشمند متصل شده‌اند.

زارع‌پور از همه دستگاه‌ها و نهادهای مشمول قانون خواست به این درگاه‌ متصل شوند. او با بیان مثالی گفت: «بانک‌ها به این درگاه ملی متصل نشده‌اند، با اینکه خودشان پنجره واحد خدمات دارند. دلایل این عدم  اتصال هم مختلف است. از جمله مسائل امنیتی که مطرح می‌کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ccbz
2 نظرات
  1. داود می گوید

    فقط برام جالبه که چرا این اختلال ها از ساعت 8 صبح شروع میشه؟!!!!!! وقبل از اون همه چی اکی هست!!!!!!! نه کاهش سرعتی مشاهده میشه نه تایم اوتی !!!!!! وزیر قطع ارتباطات شما یا واقعا احمق هستی یا مردم رو احمق فرض کردی!!!!! دقیقا این اتفاق ها از 3 شنبه دو هفته پیش شروع شد !!! لطفا تقصیر رو گردن حملات سایبری ننداز !!! این دروغ های شما چند سالی هست که نمایان شده

  2. ارش می گوید

    بقول خودتون پلتفرمهای داخلی،مثل همون شبکه های تلویزیونی صدا و سیمای میلی هستن،مخاطبین اونها هم یمشت عقب مونده هستن که دستشون به جایی دیگه نمیرسه،پشت فیلترینگ گیر کردن،با همون شبکه های تهوع اور صدا وسیما ساختن،ما جوانها مثل اب هستیم اگه کسی بخاد جلومون رو بگیره از سمت دیگه ای راه خودمونو پیدا میکنیم

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.