کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
مالکیت نوبنیاد ایلان ماسک بر توییتر وی را وارد بخشی جدید از حواشی سیلیکونولی کرده است. تسلط ماسک بر توییتر حالا همچنین میتواند زمینهساز تغییر نوع رابطه او با مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا باشد. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که سرویس اشتراکی تأیید هویتی جدید متا با عنوان «Meta Verified» بهزودی برای فیسبوک و اینستاگرام راهاندازی خواهد شد.
سرویسی که به طرز مشکوکی شبیه به سرویس توییتر بلو یا همان دریافت تیک آبی تأیید هویت در ازای پرداخت اشتراک ماهانه است. ایلان ماسک قبلتر با معرفی این سرویس جنجالی، توفانی رسانهای را در خصوص احراز هویت در شبکههای اجتماعی به پا کرده بود. اما ظاهراً این جنجالها مانعی برای زاکربرگ و متا نبودهاند.
مارک شیلسکی، متخصص فناوری شرکت نوآوری فنی «بارنستین» نیز بهتازگی مهر تاییدی بر این شباهت مشکوک زد:«متا وریفاید، مطلقاً کپی توییتر بلو است. من فکر میکنم باید برای همه واضح باشد که مارک زاکربرگ ایلان ماسک را بت خود میداند.»
با این وجود، شیلسکی همچنین فکر میکند که اقدام متا حرکتی هوشمندانه است. او انتظار دارد که متا بتواند با این تقلید هوشمندانه سالانه ۳۶۰ میلیون دلار درآمد خالص از طریق خدمات تأیید هویت جدید خود ایجاد کند. قابل توجه است که بدانیم، تخمین شیلسکی محافظهکارانه نیز تلقی میشود. تخمینهای خوشبینانهتر از سوی تحلیلگران دیگر مانند مجله اینسایدر، این سود سالانه را بالغ بر دو میلیارد دلار میدانند.
با این حال، نظر شیلسکی با توجه به تاریخچه بین این دو میلیاردر فناوری بسیار جالب است. ایلان ماسک و مارک زاکربرگ سالهاست که علناً از یکدیگر انتقاد میکنند. انتقادهایی که ریشه آنها به سال ۲۰۱۶ و زمانی که انفجار موشک اسپیس به نابودی ماهواره فیسبوک منجر شد، بازمیگردد.
رقابت پرسابقه ماسک و زاکربرگ
زاکربرگ و ماسک بارها از دیدگاه یکدیگر در مورد هوش مصنوعی انتقاد کردهاند. در سال ۲۰۱۸، پس از افشای رسوایی کمبریج آنالیتیکا، پروفایلهای ماسک، تسلا و اسپیسایکس از فیسبوک حذف شدند. پس از این اتفاق بود که ماسک در توییتی نوشت: «فیسبوک بیخود است. فیسبوک را پاک کنید!»
نبرد بین این دو به همینجا ختم نشد. در طول جنجالهای پس از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، هر دو طرف در شبکههای اجتماعی بار دیگر با بیانیههای مختلف به نظرهای سیاسی یکدیگر حمله کردند. با این حال نظر شیلسکی ممکن است دور از واقعیت هم نباشد. الگویی روشن از تقلید رفتارهای ماسک توسط زاکربرگ وجود دارد.
برای مثال، اولین اقدام ماسک پس از خریداری توییتر در ماه نوامبر ۲۰۲۲، اخراج دستهجمعی بخش بزرگی از کارمندان توییتر بود. تنها چند روز بعد، متا اخراج دستهجمعی خود را اعلام کرد؛ اقدامی که در تاریخ متا بیسابقه بود. در حالی که در طول تابستان ۲۰۲۲ اخراجهای کوچکتری در سراسر صنعت فناوری وجود داشت، اخراجهای توییتر و متا حالا بهعنوان سرآغازی بر فصلی نو و بیرحمانه از اخراجها در سراسر صنعت شناخته میشوند.
وقتی معرفی متا وریفاید را در کنار این تاریخچه مشترک میبینیم، سناریوی بت بودن ماسک برای زاکربرگ دیگر چندان دور از ذهن نیست. اما اینکه آیا با توجه به آمار رو به افول فیسبوک و اینستاگرام در سال گذشته، سود تخمینی متا این تقلید را توجیه خواهد کرد یا نه، در ابهام است.
ماسک به نوبه خود، هنوز در اداره یک امپراتوری رسانه اجتماعی مانند توییتر تازهکار است و در اعترافی، برنامهای را برای سپردن فرمان به جانشینی که هنوز نامش ذکر نشده، بیان کرده است. باید دید حالا ماسک تا چه اندازه حاضر است از زاکربرگ و پیشینه درخشان او در زمینه شبکههای اجتماعی یاد بگیرد.
در قدم اول، مالک توییتر با گروههای فعال حقوق مدنی و مدیران تبلیغاتی ملاقات کرده تا درباره نگرانیهای مربوط به پلتفرم توییتر صحبت کند؛ کاری که در گذشته توسط زاکربرگ و دیگر مدیران رسانههای اجتماعی برای بازگرداندن اعتماد به پلتفرمهای خود نیز انجام داده بودند. پس شاید تقلید معکوس ماسک از زاکربرگ هم در راه باشد.