کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد / سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری به نقطه صفر رسیده است

دومین جلسه کمیسیون نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در ابتدای این جلسه اعضای کمیسیون بر اخبار مروری داشتند و سپس به اهداف، دستاوردهای مورد انتظار و KPIها اشاره کردند. لازم به ذکر است که نام این کمیسیون در این دوره تغییر کرده است. به گفته مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری در دوره قبل تمرکز بر اقتصاد دیجیتال بود و کمیسیون یک محور خاص را دنبال می‌کرد، اما در دوره جدید این کمیسیون به یک کمیسیون موضوعی تبدیل شده که در محورها و صنایع مختلف می‌تواند به بررسی و حل مشکلات بپردازد.

نوربخش در ارائه خلاصه‌ای از نکات مطرح شده از این جلسه گفت: «موضوع تحول، نوآوری و بهره‌وری، موضوعی ست که ما در صنایع مختلف کشور با آن مواجه هستیم. هر جا که احساس کنیم موانعی در محیط خارجی، دولت یا محیط داخلی شرکت‌ها وجود دارد می‌توانیم به آن عکس‌العمل نشان دهیم و در جهت رفع آن تلاش کنیم.»

به گفته نوربخش موضوعات مختلفی در جلسه دوم کمیسیون مطرح شد. او ضمن اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری اقتصاد را در برخی از بخش‌ها دچار مشکل و حتی فلج کرده است، توضیح داد: «یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در این جلسه مطرح شد، بحث قیمت‌گذاری دستوری است. قیمت‌های اعمال شده روی مکالمات، تراکنش‌ها یا اینترنت مصرفی اپراتورها، بسیاری از PSPها و سرویس‌های بانک‌ها و نظام‌های پرداخت، منجر به زیان‌ده شدن این بخش‌ها شده است. البته همیشه بحث بهره‌وری مطرح است ولی اگر با افزایش تورم این نرخ‌ها به‌روز نشود مشکلات جدی‌ای به وجود می‌آیند.» او تأکید کرد: «این مسئله یکی از موضوعاتی است که حتماً می‌خواهیم در این دوره به آن بپردازیم و کمک کنیم که یک‌روند منطقی برای آن پیدا کنیم.»

موضوع دیگری که در این جلسه به آن اشاره شد بحث جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری بر شرکت‌ها بخصوص شرکت‌های دانش بنیان است. نوربخش در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری بر حوزه نوآوری گفت: «سرمایه‌گذاری در این حوزه تقریباً درحال نزدیک شدن به نقطه صفر است. به غیر از حمایت‌هایی که در بخش خصوصی واقعی انجام می‌شود، با کاهش جدی در سرمایه‌گذاری مواجه شده‌ایم که می‌تواند آثار مخربی را در آینده و فضای کارآفرینی کشور داشته باشد.»

به بحث مهاجرت نیروهای نخبه هم در این جلسه پرداخته و نظرات اعضای کمیسیون در این خصوص شنیده شد. رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری در پایان اظهار داشت: «به دنبال یکسری راه‌کارهای عملی در رابطه با این موضوع، که از مسائل مهم شرکت‌ها بخصوص شرکت‌های فناوری است، هستیم. البته امروز تمام بخش‌های اقتصاد با این مشکل مواجه هستند. امیدواریم که بتوانیم در این دوره با تمرکز بر اهداف و دستاوردها، فعالیت مفید و قابل‌توجهی را از کمیسیون ارائه دهیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xl36
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.