کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

محدودیت اینترنت باعث غیبت برخی شرکت‌های فناوری در الکامپ بیست‌وششم شد / وزیر ارتباطات: ما مسئول محدودیت‌ها نیستیم

محدودیت‌ و اختلال‌های اینترنت که از نیمه دوم سال گذشته شروع شده و همچنان هم ادامه دارد در کنار آزار و اذیت مردم، کسب‌وکارها را متحمل خسارت و چالش‌های زیادی کرده است. حالا همین محدودیت‌های اینترنتی در کنار مشکلات اقتصادی باعث شده جمع قابل توجهی از شرکت‌های فناوری رغبتی به حضور در نمایشگاه الکامپ نشان ندهند و به اینکه وزیر ارتباطات یکی از افتتاح‌‌کنندگان این نمایشگاه تخصصی باشد انتقاد کنند. 

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در حاشیه افتتاح بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ در پاسخ به این سؤال «کارنگ» که محدودیت‌های اینترنت امروز باعث شده بسیاری از شرکت‌های فناوری در این نمایشگاه حاضر نباشند اعلام کرد که او با هرگونه اختلال اینترنتی مخالف است و محدودیت‌های اینترنتی در اختیار این وزارتخانه نیست. 

او به کارنگ اعلام کرد که کوچکترین اختلالی در شبکه ارتباطی را برنمی‌تابد، اما در مورد محدودیت‌ها تصمیمات در جای دیگری گرفته می‌شود. همچنین تأکید کرد که در مورد اختلالات، کاربران و شرکت‌ها در لحظه می‌توانند اعتراض‌های خود را از طریق سامانه ۱۹۵ به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش کنند.

او در مورد محدودیت‌های اینترنتی ادامه‌دار که باعث اعتراض بسیاری از کسب‌وکارها شده به کارنگ گفت: «تمام تلاش خود را برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور به کار می‌گیریم و بهترین‌ها را برای شرکت‌های استارتاپی فراهم خواهیم کرد. برخی چیزها برخلاف اراده ما اتفاق افتاده که قابل بحث است. تقلیل دادن اقتصاد دیجیتال به یک پلتفرم آمریکایی ظلم به اقتصاد دیجیتال ایران است. یکی از پایه‌های اساسی اقتصاد دیجیتال، پلتفرم‌های بومی ما هستند.» 

او ادامه داد: «در سال‌های گذشته با همت جوانان کشور پلتفرم‌های بزرگ حوزه خریدوفروش، گردشگری و حمل‌ونقل شکل گرفته‌اند. ما با هرگونه اختلال در اینترنت که باعث ایجاد مشکل در شبکه ارتباطی کشور باشد مخالف هستیم. تصمیم‌گیری درباره محدویت اینترنت و لغو آن در کارگروه مصادیق مجرمانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

زارع‌پور تأکید کرد: «چندین مرتبه اعلام کرده‌ام که نظر فنی ما در وزارت ارتباطات این است که محدودیت گوگل‌پلی رفع شود، اما درباره شبکه اجتماعی و پیام‌رسان تا زمانی که اینها در کشور ما دفتر تأسیس نکنند و قواعد ما را نپذیرند معقول نیست که فعالیت‌ کنند. حتی در کشورهای اروپایی نیز به دنبال تنظیم‌گری در این بخش هستند.»

زارع‌پور ضمن اینکه اعلام کرد پیگیر رفع مشکلات اینترنت به‌عنوان یک عضو کمیته فیلترینگ است از خبرنگاران خواست تا موضوعات مربوط به فیلترینگ را از اعضای دیگر کمیته فیلترینگ نیز پیگیری کنند.


اینترنت امن تا دورافتاده‌ترین مناطق


در بخش دیگری از پرسش و پاسخ خبرنگاران از وزیر ارتباطات در حاشیه افتتاح الکامپ بیست‌وششم او باز هم با استناد به نهادهای بین‌المللی کندی اینترنت را رد کرد. 

عیسی زارع‌پور در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره کندی سرعت اینترنت گفت: «یک سایت خارجی هر ماه سرعت اینترنت ثابت و همراه تمام کشورها را می‌سنجد. میانه سرعت اینترنت همراه کشور در ابتدای دولت سیزدهم و در شهریور ۱۴۰۰ حدود ۱۸ مگابیت‌بر‌ثانیه بوده و اکنون به ۳۵.۶ مگابیت‌برثانیه رسیده و تقریباً دوبرابر شده است. اینترنت ثابت نیز از ۹ مگابیت‌بر‌ثانیه به ۱۲.۵ مگابیت‌برثانیه رسیده است.»

او ادامه داد: «اینترنت ثابت البته رشد کمتری داشته چرا که سال‌هاست در این حوزه سرمایه‌گذاری نشده است. پروژه فیبر نوری را به همین دلیل به مرحله اجرا درآوردیم. امیدواریم بتوانیم سرعت‌های چندصد مگابیت‌برثانیه را در اختیار مردم قرار بدهیم.»

او درباره تجارت الکترونیک و بسترهایی که باید برای این کار ایجاد شود توضیح داد: «یکی از بسترهای اصلی توسعه تجارت الکترونیک، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی است. در وزارت ارتباطات به دنبال این هستیم تا اینترنت پرسرعت، باکیفیت و امن را حتی تا دورافتاده‌ترین نقاط روستایی در دسترس قرار بدهیم تا بستر کسب‌و‌کارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال فراهم شود.»

به گفته او اکنون نزدیک به ۹۲ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و در ۲۱ ماه گذشته بیش از چهار هزار روستا به این شبکه متصل شدند که می‌توان گفت کاری معادل چهار سال گذشته انجام شده است.

براساس توضیحات او تا پایان ۱۴۰۲ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت متصل خواهند شد تا همه بتوانند در دورافتاده‌ترین نقاط روستایی نیز به اینترنت برای مسائل روزانه و کسب‌و‌کار خود دسترسی داشته باشند.


تلاش برای رشد سهم اقتصاد دیجیتال


وزیر ارتباطات با اشاره به شعار این دور از نمایشگاه گفت: «شعار این نمایشگاه آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال است. دولت برای بهتر شدن آینده اقتصاد دیجیتال در کشور در برنامه هفتم توسعه بسته خوبی پیش‌بینی کرده و هدف‌گذاری‌ای که صورت گرفته این است که سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور که ۷.۸ دهم است در پایان برنامه به ۱۵ درصد برسد. یکی از سرفصل‌های اصلی این برنامه اقتصاد دیجیتال است که در قالب چند ماده مهم توسعه اقتصاد دیجیتال را معماری کرده است.»

او ادامه داد: «در گام نخست وزارت ارتباطات مکلف شده ظرف مدت شش ماه سند توسعه اقتصاد دیجیتال کشور را تهیه کرده و به تصویب هیئت وزیران برساند. ضمن اینکه تمام دستگاه‌های کشور مکلف شدند که از شهریور امسال تا شهریور سال آينده برنامه هوشمندسازی و تحول و توسعه اقتصاد دیجیتال بخش خود را تهیه کرده و به تصویب هیئت وزیران برسانند. در این برنامه بر استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا تأکید شده و وزارت ارتباطات نیز مکلف به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و پردازشی مربوط به این کار است.»

به گفته او یکی از نکات دیگر این است که در تمام دستگاه‌های اجرایی مرکز تحول دیجیتال و نوآوری تأسیس شود تا بتوانیم فرایند را در دستگاه راهبری کنیم. این بسته دارای جزئیات زیادی است که کشور را آماده توسعه هرچه بیشتر اقتصاد دیجیتال می‌کند. 

او توضیح داد: «با تلاش شرکت‌های ایرانی اکنون شرایطی را داریم تا بتوانیم محصولات و سکوهای دانش‌بنیان را به کشورهای دیگر صادر کنیم. در شش ماه گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد بین شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی منعقد شده است. امیدواریم بتوانیم زمینه صادرات محصولات دیگر بر بستر زیرساختی که دولت فراهم کرده را مهیا کنیم.»

او در ادامه با اشاره به توان نیروهای داخلی در تولید محصولات مختلف گفت: «اعتقاد من این است که جوان‌های ایرانی در هوش و نبوغ و استعداد چند سر و گردن از جوانان کشورهای دیگر بالاتر هستند. بنابراین ما علاوه بر تأمین نیاز کشور این ظرفیت را داریم که نیاز دیگر کشورها را نیز فراهم کنیم. برای نخستین‌بار برای توسعه شبکه مادر مخابراتی کشور از محصولات بومی استفاده کردیم. ریسک بسیار بزرگی بود اما نتیجه خوبی گرفتیم و ۷۰ درصد ظرفیت شبکه مادر مخابراتی کشور با تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی که در آستانه صادرات هستند تأمین شده است.»


هرگز نگفته‌ام که نیاز مردم به اینترنت بین‌الملل ۱۰ درصد است


چندی پیش خبری از وزیر ارتباطات نقل شد که نیاز مردم به ارتباطات بین‌الملل تنها ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد ارتباطات از داخل کشور فراهم می‌شود. هرچند این خبر همان زمان تکذیب شد، اما مجدداً وزیر ارتباطات در حاشیه نمایشگاه الکامپ این اظهارات خود را تکذیب کرد. 

او در این مورد گفت:‌ «هرگز نگفته‌ام که فقط ۱۰ درصد از نیاز مردم اینترنت بین‌الملل است، بحث پیام‌رسان بومی بود. در این‌باره صحبت کردیم که چند درصد تعاملات خبرنگاران با مخاطبان خارج از کشور است؟ پاسخ به این سؤال بود که به اشتباه طور دیگری منعکس شد. عمده ارتباط ما در کشور با خانواده و همکاران‌مان است که در داخل زندگی می‌کنند. ۹۰ درصد نیاز پیام‌رسانی افراد برای ارتباط با یکدیگر است.»

او ادامه داد: «به‌عنوان وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با صدای بلند اعلام می‌کنم که کشور هرچقدر نیاز به اینترنت بین‌الملل داشته باشد حتماً فراهم می‌کنیم. روز جمعه ۲.۵ ترابیت بر ثانیه از ظرفیت کشور دچار قطعی شد و از آنجا که این ظرفیت وجود داشت، به‌سرعت آن را جایگزین کردیم؛ چراکه تا سه‌برابر نیاز کشور به اینترنت را تأمین کرده‌ایم. این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳۰ گیگ ما در خلیج فارس قطع شد و ما چند روز دچار اختلال شدیم.» 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/e9ws
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.