کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل ایرانسل در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات عنوان کرد / دوبرابر شدن سایت‌های 5G تا پایان سال ۲۰۲۴

مدیرعامل ایرانسل در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران، از دوبرابر شدن تعداد سایت‌های نسل پنج ایرانسل تا پایان سال ۲۰۲۴ خبر داد.

همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران، به‌عنوان اولین همایش ملی در حوزه ارتباطات کشور و با هدف بررسی فرصت‌ها و چالش‌های توسعه نسل پنجم ارتباطات، با حضور وزیر ارتباطات و مسئولان رگولاتوری و اپراتورهای ارتباطی در پژوهشگاه ارتباطات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، مدیرعامل ایرانسل در این همایش، با اشاره به گزارشی از وضعیت نسل پنج تلفن همراه در ایران گفت: «5G از سال ۱۳۹۵ در ایران با یک پایلوت اولیه در ایرانسل و با یک تست آزمایشگاهی آغاز شد، تا در سال ۱۳۹۹ با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات، اولین سایت تجاری نسل پنج را در کشور راه‌اندازی کنیم. به تازگی و همزمان با ۱۷سالگی ایرانسل نیز تعداد سایت نسل پنج ایرانسل را به ۶۵۰ رساندیم و این عدد اکنون به ۷۰۰ نزدیک شده که در سراسر کشور قرار دارند.»


5G روی گوشی درصد زیادی از کاربران قفل است


بیژن عباسی‌آرند با اشاره به اینکه حدود شش میلیون مشترک با گوشی پشتیبانی‌کننده از این نسل در شبکه ایرانسل وجود دارد که حدود شش هزار نفر از آنها تجربه بهره‌مندی از این نسل را تاکنون داشته‌اند، اظهار داشت: «البته می‌توان گفت با این تعداد مشترک، ترافیک به نسبت کمی را در شبکه 5G در مقایسه با کل ترافیک شبکه داریم و دلیل آن این است که با وجود توسعه تعداد سایت‌ها، این سرویس هنوز روی درصد زیادی از گوشی‌های تلفن‌ همراه کاربران قفل است.»

به گفته او نسل پنج تلفن‌ همراه ویژگی‌هایی ازجمله پهنای باند بالا و تأخیر کم، در کنار حجم اتصال انبوه را دارد که این نسل را از نسل‌های قبلی متمایز می‌کند. در عین حال با اینکه انتظار می‌رفت گسترش نسل پنج به تحول دیجیتال در صنایع و تحول زیرساخت‌های ارتباطی در جهان منجر شود، حتی در کشوری مانند چین روند پیشرفت آن در صنایع کند است.

عباسی‌ آرند در ادامه خاطرنشان کرد: «ایرانسل هم تجربه ایجاد تحول دیجیتال در صنایع را با فولاد مبارکه اصفهان از چند سال گذشته آغاز کرد و با احداث اولین سایت نسل پنج با کاربری صنعتی در این کارخانه، تلاش کرد تا این زیرساخت منجر به تحول دیجیتال در فرآیندهای جاری آنان شود.»

مدیرعامل ایرانسل همچنین با اشاره به برنامه اپراتورها در توسعه 5G توضیح داد: «توسعه و نگهداری شبکه موبایل در حال حاضر با توجه به ارزی بودن هزینه‌ها و کامل نبودن زیرساخت فیبر برای گسترش آن، بسیار سخت شده است. با اینکه سرمایه‌گذاری اولیه انجام شده، اما برگشت هزینه‌ به دلیل ثابت‌ ماندن تعرفه‌ها و اختلاف ارزی درآمد و هزینه، اتفاق نیفتاده و این امر توان سرمایه‌گذاری را هر روز برای اپراتورها کاهش می‌دهد. حتی برنامه‌ریزی اولیه‌ای که اپراتورها برای توسعه نسل پنج در نظر داشتند، در ادامه با شیب‌ کمتری پیش‌ رفت؛ چراکه در حال مدیریت هزینه‌ها برای ثابت ماندن کیفیت شبکه، در اثر بالا رفتن ترافیک مصرفی هستیم و با توجه به ثابت ماندن تعرفه‌ها، امکان توسعه فناوری‌های جدید برای ما کمتر فراهم است. با این حال تا آخر سال ۲۰۲۴، تعداد سایت‌های 5G در شبکه ایرانسل را دوبرابر تعداد فعلی می‌کنیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ok8q
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.