کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی در رویداد ملی هفته ایران دیجیتال/ تعدد مشکلات نشان از ضعف حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد

آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی در اولین روز رویداد هفته ایران دیجیتال، که توسط گروه علمی_تحلیلی طیف برگزار شد از مشکلات حوزه ICT گفت.

به گفته محمدامین آقامیری، تعدد موارد اشکال در این حوزه و ورود نهادهای متعدد برای حل این موارد نشان از اشکال در طراحی سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور دارد.

او در خلال صحبت‌هایش به پایین بودن تعرفه‌ها اشاره کرد و در این زمینه حق را به اپراتورها داد. در ادامه نیز به بحث هوشمندسازی و اهمیت آن در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و بیان‌ داشت که هوشمندسازی در حوزه‌های مختلف می‌تواند باعث صرفه‌جویی در منابع کشور شود.


شبکه ملی اطلاعات دیگر یک جعبه سیاه نخواهد بود


آقامیری در ابتدای سخنرانی خود در رویداد ملی هفته ایران دیجیتال گفت: «موضوعاتی که برای یافتن راه‌حل آنها تلاش می‌کنیم یکی شبکه ملی اطلاعات است که از حدود هشت سال پیش مطرح شده و در دوره‌های مختلف گزارش‌های مختلفی درباره آن داده شده است. شبکه ملی اطلاعات برای بیشتر مردم و حتی برای بسیاری از متخصصان مانند یک جعبه سیاه است.»

او با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات دو بخش محتوایی و زیرساختی دارد ادامه داد: «ما در بخش زیرساختی تلاش می‌کنیم کیفیت مناسب را فراهم کنیم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک اهداف و شاخص‌های اندازه‌گیری کل شبکه ملی اطلاعات مشخص شود. درخواست ما از متخصصان این است که ما را در بازبینی اهداف و شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات یاری کنند. در صورت پیشرفت این روند، شبکه ملی اطلاعات شفافیت بیشتری پیدا خواهد کرد.»


در سیستم ICT مشکلاتی وجود دارد


آقامیری در ادامه و با اشاره به مشکلات متعدد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان کرد: «اگر موضوعات و مشکلات موجود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در بخش‌های مختلفی چون تعرفه، ترافیک شبکه ثابت یا سیار، اختلال در پلتفرم‌های خارجی و داخلی، کیفیت و اختلال در شبکه و غیره است که هر از چندی مطرح می‌شود، این تعدد مشکلات از نگاه سیستماتیک روشن‌کننده وجود مشکل در کل سیستم است.»

آقامیری بیان کرد: «برخی از موارد هستند که به صورت خاص به وجود می‌آیند و ورودهای خاص به این موارد دور از انتظار نیست.»

او در ادامه افزود: «وقتی در فرایندهای عادی ورودهای خاص و متعدد صورت می‌گیرد، به آن معناست که در طراحی سیستم یک مشکل وجود دارد؛ در واقع سیستم در جایی که باید هشدار می‌داده به‌درستی عمل نکرده و نتیجه آن اختلال در ارائه خدمات و در نتیجه ورود موردی و مدیریت صحنه است.»

آقامیری ادامه داد: «حال باید این موضوع را بررسی کرد که این مشکلات چگونه به وجود می‌آیند و چگونه می‌توان از ورودهای متعدد نهادهای متعدد به مشکلات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جلوگیری کرد، زیرا این موضوع نشان‌دهنده ضعف سیستماتیک حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.»

او گفت: «مشکلات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باید با پویایی سیستم برطرف شود و نباید به گونه‌ای باشد که یک مدیر با پارامترهای زیادی درگیر باشد تا به نقطه مطلوب برسد.»

آقامیری مطرح کرد: «طبق تحقیقات انجام‌شده در صنعت و به گفته متخصصان، حجم زیاد موردها و مشکلات متعدد پیش‌آمده در سیستم نشان‌دهنده بروز یک مشکل در طراحی سیستم است؛ اگر این موضوع اصلاح شود مشکلات مجموعه به صورت روتین حل خواهد شد.»


هوشمندسازی اولویت اصلی است


مسئله دیگری که آقامیری در سخنرانی خود مطرح کرد بحث تعرفه‌های اپراتورها بود: «اپراتورها همیشه می‌گویند تعرفه‌ها افزایش نداشته‌اند و در این زمینه حق با آنهاست. یکی از مشکلاتی که آنها در راستای عدم افزایش تعرفه‌ها مطرح می‌کنند بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری است.»

آقامیری در ادامه درباره هوشمندسازی گفت: «هوشمندسازی در حوزه‌های مختلف از اولویت‌های ما محسوب می‌‌شود که در سند توسعه تحول دیجیتال هم به این موضوع اشاره شده است. همیشه در بحث متولی بودن هوشمندسازی مشکلاتی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا یک نهاد سنتی می‌تواند متولی این حوزه باشد؟ در حالی که باید متولی هوشمندسازی از نهادهای نوآور و مسلط بر حوزه ICT باشند.»


در حال بررسی فیلترینگ هستیم


آقامیری در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این موضوع که فیلترینگ تا چه زمانی ادامه خواهد یافت گفت: «این موضوع در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم کیفیت مطلوب را به مردم ارائه دهیم. در بحث سیاست‌های مسدودسازی چند بخش وجود دارد که برخی از این سیاست‌ها با توجه به منطقی که داشته‌اند و با ورود متخصصان حوزه بررسی می‌شوند.»

او همچنین بیان کرد: «برخی از سکوها و بازی‌های فیلترشده قبل از عید مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تغییراتی در وضعیت آنها صورت گرفت. درباره باقی موارد نیز ما به سیاست‌های مسدودسازی می‌پردازیم نه به مصادیق مسدودسازی. ما در حال طراحی چهارچوب‌ها با ذینفعان هستیم. بحث مصداق‌ها مربوط به کارگروهی می‌شود که متشکل از اعضای دولت است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/12i6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.