کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل تاپین از فرصت‌های یک رویداد برای کسب‌وکارهای ایرانی می‌گوید / جیتکس؛ فرصتی برای جذب سرمایه

چهل‌و‌سومین نمایشگاه جیتکس از ۲۴ تا ۲۸ مهرماه در مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار می‌شود. برخی از کسب‌وکارهای ایرانی نیز در کنار شرکت‌ها و استارتاپ‌های سایر کشورهای جهان در این رویداد حضور پیدا می‌کنند. اما حضور در این رویداد چه فوایدی برای یک کسب‌وکار ایرانی می‌تواند داشته باشد؟

مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل شرکت تاپین در خصوص اینکه کسب‌وکارهای ایرانی می‌توانند چه استفاده‌ای از رویداد جیتکس داشته باشند، به «کارنگ» می‌گوید: «جیتکس می‌تواند فضایی باشد که کسب‌وکارها در آن با اکوسیستم جهانی و نحوه فعالیت استارتاپ‌ها در سایر کشورها آشنا شوند و نمونه‌های موفق یا شکست‌خورده حوزه‌ای که خودشان در آن فعال هستند را ببینند و از تجربه‌های جهانی در این زمینه استفاده کنند.»

او ادامه می‌دهد: «از سویی این رویداد فرصت مناسبی است که کسب‌وکارها در آن با سرمایه‌گذارهایی که در حوزه بین‌المللی فعالیت می‌کنند آشنا شوند و بتوانند با مطرح کردن ایده‌ها و معرفی کسب‌وکار خود جذب سرمایه داشته باشند.»

برخی از کسب‌وکارهای ایرانی به دلایل مختلف تصمیم گرفته‌اند که فعالیت خود را در دوبی ادامه دهند. ملک‌محمدی به این سؤال که آیا این مجموعه‌ها می‌توانند در آنجا یک اکوسیستم از کسب‌وکارهای ایرانی ایجاد کنند، پاسخ می‌دهد: «به نظر بحث اکوسیستم ایرانی در یک فضای بین‌‌المللی؛ آن هم در یک کشور ثالث خیلی موضوعیت نخواهد داشت. وقتی آنجا این امکان فراهم است که یک کسب‌وکار به بازار آزاد متصل شود و از ظرفیت‌ها و امکانات جهانی استفاده کند، دیگر لزومی ندارد که افراد بخواهند در چنین فضایی یک اکوسیستم ایرانی را شکل دهند.»

او تأکید می‌کند که اکوسیستم بسته‌ای مانند آنچه ما در ایران شاهد آن هستیم راه به جایی نمی‌برد. مزیت فضاهایی مانند دوبی این است که شما به‌عنوان یک کسب‌وکار می‌توانید به بازارهای جهانی متصل شوید و از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های همه شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در دنیا استفاده کنید.


می‌توانیم یک سرویس‌دهنده در بازار جهانی باشیم


یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کسب‌وکارهای داخلی به‌ویژه در حوزه نوآوری موضوع جذب سرمایه است. آیا جیتکس در این زمینه می‌تواند فرصتی جدید برای اکوسیستم فراهم کند؟ مهرداد ملک‌محمدی در پاسخ به این سؤال و با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کسب‌وکارهای فعال در ایران عدم امکان داشتن درآمدهای‌ دلاری است، اظهار می‌کند: «نمایشگاه‌هایی مانند جیتکس فرصت خوبی هستند که بتوانیم با حضور در آنها توانایی‌ها و زیرساخت‌های خودمان را به دیگر کشورهای جهان معرفی کنیم و تبدیل به یک کشور سرویس‌دهنده در این بازار شویم.»

او معتقد است با توجه به اینکه ارزش پولی ما در ایران بسیار پایین است، این موضوع می‌تواند برای شرکت‌های خارجی یک آیتم جذاب باشد که بتوانند از نیروی انسانی توانمندی که در داخل کشور فعال است، با قیمتی مناسب استفاده کنند. از آن طرف وقتی اکوسیستم داخلی به بازار جهانی متصل شود، ما می‌توانیم به آن مقیاس‌پذیری که از یک استارتاپ بین‌المللی انتظار می‌رود دسترسی داشته باشیم و جایگاهی را که برای ایده و کسب‌وکار خود در نظر داریم به دست بیاوریم.


استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان خارج‌نشین


مدیرعامل تاپین درباره اینکه آیا نیروهای متخصصی که به هر نحوی از کشور خارج شده‌اند امکان این را دارند که به اکوسیستم داخلی ایران متصل باشند، می‌گوید: «اتفاقی که بعد از خروج افراد از کشور می‌افتد این است که این افراد اغلب از ماهیت خود به‌عنوان منابع انسانی در حوزه کار عملیاتی خارج می‌شوند و ارتباط‌شان با کسب‌وکارهای داخلی بیشتر جنبه مشاوره‌ای به خود می‌گیرد. البته در این ارتباط امکان انتقال فناوری‌ها و نوآوری‌هایی که در جهان اتفاق می‌افتد به داخل کشور فراهم است و از این طریق به بومی‌سازی این دانش‌ها و توسعه آن در داخل کمک می‌شود. از سویی این افراد می‌توانند نقش دیگری هم ایفا کنند که آن بحث بازاریابی و معرفی خدمات و محصولات داخلی به کسب‌وکارهای خارج از کشور است.

ملک‌محمدی در پایان تأکید می‌کند که با توجه به نزدیکی دوبی به ایران و حمایت‌هایی که صورت گرفته، حضور کسب‌وکارهای ایرانی در این رویداد می‌تواند یک فرصت خوب برای اتصال آنها به بازار جهانی باشد.

برای پیگیری اخبار و رخدادهای جیتکس ۲۰۲۳ پوشش ویژه رسانه‌ای تیم کارنگ را دنبال کنید. تیم رسانه‌ای کارنگ با حمایت گروه شرکت‌های کهکشان، تاپین و جی‌اس‌اس هر روز مهم‌ترین تحولات این رویداد جهانی را با شما در میان خواهد گذاشت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2srj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.