کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فرصت‌های جدید جیتکس برای ایرانیان / از جذب سرمایه تا بازپس‌گیری اعتماد به نفس در کسب‌وکار

ایرانیان بسیاری قصد دارند در رویداد امسال جیتکس واقع در شهر دوبی امارات شرکت کنند. رویداد جیتکس عرضه‌کننده جدیدترین فناوری‌هایی است که حتی در جهان نیز پیشرو به شمار می‌آیند. اما این رویداد برای ایرانیان چه دستاوردی به دنبال خواهد داشت؟

همزمان با جیتکس در روز ۲۸ مهرماه رویداد «پرشین‌تک سامیت» توسط شورای بازرگانان فارسی‌زبان امارات برگزار می‌شود. هدف اصلی این رویداد در واقع ارائه یک دید جامع و کامل از برگزاری جیتکس است تا فارسی‌زبانان تنها با بازدید از ظاهر نمایشگاه از آن خداحافظی نکنند و بتوانند ضمن داشتن نگاهی عمیق به مسائل آن، کار جذب سرمایه یا شبکه‌سازی را نیز انجام دهند.

«طه تهرانی» یکی از فعالان حوزه فناوری در دوبی از برگزارکنندگان و سخنرانان پنل در رویداد پرشین‌تک سامیت است که در گفت‌وگویی مفصل با میثم سلیمانی، سردبیر رسانه‌های آنلاین راه‌کار به بررسی فرصت‌های جیتکس و پرشین‌تک سامیت برای ایرانیان پرداخته است. برنامه ویژه جیتکس 2023 اتاق آبی را می‌توانید روز دوشنبه 24 مهرماه در استودیو راه‌کار تماشا کنید.


امارات؛ امکانی برای رشد فناوران فارسی‌زبان


طه تهرانی در این گفت‌وگو درباره پتانسیل امارات برای فناوران ایرانی گفت: «یکی از نکات مهمی که در خصوص جیتکس وجود دارد محل برگزاری آن است. امارات چندسالی است که خود را در حوزه فناوری به‌عنوان کشوری پیشرو معرفی کرده است.

فناوری‌هایی که امروزه در جهان استفاده می‌شوند حداقل پنج سال زودتر در امارات بهره‌برداری می‌شوند و می‌توان گفت از این لحاظ امارات از دیگر کشورهای دنیا جلوتر است. حال فناوری‌هایی که در جیتکس ارائه می‌شوند نسبت به فناوری‌هایی که در امارات مورد استفاده قرار گرفته‌اند نیز پیشرو به حساب می‌آیند.»

او ادامه داد: «برای مثال از این فناوری‌های پیشرفته می‌توان به موردی از تست یک ماشین پرنده در امارات اشاره کرد. این فناوری هنوز در دنیا به صورت گسترده استفاده نمی‌شود. حال شرکتی در جیتکس حضور داشت که مسئله کنترل ترافیک ماشین‌های پرنده که می‌توانند پهبادها باشند را مورد بررسی قرار می‌داد. گفتنی است که شرکت آمازون برای ارسال بسته‌های خود قصد دارد از پهبادها استفاده کند، اما هنوز این موضوع را به مرحله بهره‌برداری نرسانده است.»


جیتکس؛ بستری برای الهام نوآوران


در ادامه تهرانی درباره بهره‌ای که فناوران و نوآوران ایرانی می‌توانند از فضای پیشرو امارات و جیتکس داشته باشند، توضیح داد: «نخستین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد،‌ موضوع ایده گرفتن است. در مرحله‌ دیگر باید بگوییم با بودن در فضای تجاری امارات به‌عنوان کشوری پیشرو در زمینه فناوری این دریافت حاصل خواهد شد که دنیا به دنبال محصولی پیچیده نیست، بلکه به دنبال محصولی است که کارایی مفیدی داشته باشد. سادگی و کاربردی بودن محصول باعث می‌شود بیشتر مورد توجه قرار بگیرد زیرا نکته دیگری که در این موضوع وجود دارد، درآمدزایی ساده است. بسیاری را دیده‌ام که محصولاتی ساده، اما کاربردی ارائه داده‌اند و بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند.»

او درباره فضای رقابت در امارات گفت: «البته نکته دیگری هم که باید در نظر گرفت فضای رقابتی سنگین در امارات است. شما وقتی در امارات کار می‌کنید یا می‌خواهید محصولی را ارائه دهید باید این را در نظر داشته باشید که با تمامی دنیا در حال رقابت هستید. برای مثال رقابت حتی در بین فارسی‌زبانان هم بسیار گسترده است، زیرا ایرانیان تنها فارسی‌زبانان حاضر در آنجا نیستند و باید برای مثال با تاجیک‌ها و افغان‌ها نیز رقابت صورت گیرد.»

طه تهرانی درباره امکان ارائه محصولات فناوران داخلی در خارج از کشور افزود: «قطعاً برای این کار چنین فضایی وجود دارد و حتی ایرانیانی که خارج از ایران هستند هم حضور پیدا می‌کنند و محصولات خود را ارائه می‌دهند. البته مهم است محصولی که ارائه می‌دهید کارایی داشته باشد و نیاز کسب‌وکاری را برطرف کند.

نکات دیگری که شرکت‌‌کنندگان در نمایشگاه باید به آن توجه کنند پیگیری کسب‌وکارهایی است که در نمایشگاه با آنها آشنا شده‌اند و محصول نوآورانه خود را ارائه داده‌اند؛ ضمن اینکه کسب‌وکارها در تولید محصول خود باید استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند.»


تشکیل اکوسیستم فارسی‌زبان در امارات امکان‌پذیر است


بسیاری از ایرانیان یا به اجبار یا به اختیار خود مهاجرت کرده و در خارج از ایران در حال فعالیت و تولید محصولات نوآورانه هستند. مسئله‌ای که در این میان مطرح می‌شود، احتمال به وجود آمدن یک اکوسیستم نوآورانه در خارج از کشور است. در ادامه طه تهرانی درباره امکان و چگونگی تشکیل این اکوسیستم گفت: «در مورد مهاجرت ایرانیان با دو دسته از مهاجرین روبه‌رو هستیم؛ یک دسته مهاجرینی که به اجبار رفته‌اند و به هر شکلی حاضر هستند خود را با شرایط وفق دهند و دسته دیگر مهاجرینی که با اختیار خود خارج شده‌اند که قطعاً محاسباتی را نیز در کار خود در نظر گرفته‌اند.

در خصوص مهاجرین ایرانی داخل امارات باید بگویم برخی از آنها حدود چهل تا پنجاه سال است که در امارات حضور دارند و کسب‌وکارهای قدیمی با ریشه‌های خانوادگی را اداره می‌کنند و نگاهی سنتی به کسب‌وکار دارند و خوب هم پیشرفت کرده‌اند. گروهی دیگر در دوره‌ای خیلی به تجارت پرداختند و بحث واردات و صادرات کالا را پیش بردند. اما اگر کسب‌وکاری بتواند وارد شود و یک محصول جدی و سطح بالا ارائه کند، قطعاً شانس بسیاری برای بازاریابی خواهد داشت.

برای مثال در حوزه بانک‎‌های دیجیتالی چند برند خوب در ایران هست، اما در امارات تنها یک برند قابل توجه وجود دارد. این خود می‌تواند عرصه‌ای باشد برای حضور برندهای ایرانی. در این مثال حتی لازم نیست چیزی فراتر و به‌روزتر از آن فناوری‌ای که امروز در داخل کشور از آن استفاده می‌کنیم ارائه دهیم.

گفتنی است که امارات اتفاقاً از کارهای جدید مفید بسیار استقبال می‌کند. نه‌تنها تجار، بلکه دولت امارات نیز از فناوری‌های جدید به شرطی که اصولی و کاربردی باشند حمایت می‌کند و خدمات بسیاری را هم در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهد. اکوسیستمی هم که در حال شکل‌گیری است توسط کسانی به وجود می‌آید که با خود فناوری می‌آورند.»


کسب‌وکارهای ایرانی می‌توانند در امارات جذب سرمایه کنند


در ادامه تهرانی درباره امکان جذب سرمایه در امارات گفت: «لازم نیست خیلی آینده‌نگر باشیم تا به این نتیجه برسیم که امکان جذب سرمایه وجود دارد یا خیر. قطعاً امکان جذب سرمایه برای ایرانیان نوآور وجود دارد. اکنون اکوسیستم‌های استارتاپی بسیاری در امارات فعالیت می‌کنند که حتی حاکمیت امارات هم از آنها حمایت می‌کند. برای مثال فضاهای کوورکینگی به وجود می‌آورد که حتی بدون اقامت هم می‌توان در آنها فعالیت کرد. این فضاها شامل گروه‌های دیگری هم هستند. گروه‌هایی از جنس حاکمیتی و فناوران دیگر که در واقع کنار هم قرارگیری این گروه‌ها فضایی جذاب برای کسانی که می‌خواهند جذب سرمایه کنند و کسب‌وکارشان را به پیش‌ ببرند، به وجود می‌آورد. اما به دلیل محدودیت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد جذب سرمایه به بن‌بست رسیده است.

این نکته گفتنی است که بسیاری از کسب‌وکارهای داخل ایران اکنون بسیار پیشروتر از کسب‌وکارهای اماراتی هستند. برای مثال کسب‌وکاری به نام «طلبات» در امارات وجود دارد که شاید تنها ۷۰ درصد از خدماتی که اسنپ اکنون در حال ارائه است را عرضه می‌کند یا اپلیکیشن اماراتی «سوق» که هم‌رده دیجی‌کالا بود، اما حدود سه یا چهار سال پیش به قیمت یک میلیارد دلار توسط آمازون خریداری شد. امارات به‌واسطه اتصال به سرمایه‌های بین‌المللی همیشه برای کسب‌وکارها جایگاهی برای پیشرفت بوده است.»

یکی از مسائلی که ذهن کسب‌وکارها را درگیر می‌کند این است که آیا می‌توان پس از جذب سرمایه به داخل برگشت یا حتماً باید ادامه کار را در امارات انجام داد؟ تهرانی در پاسخ به این سؤال نیز گفت: «موضوع ماندن یا نماندن در امارات نیست. موضوع بحث مارکت حدود ۸۰ میلیونی داخل ایران است که بازار جذاب‌تری نسبت به جمعیت ۱۲میلیونی امارات دارد. درباره جذب سرمایه و بردن آن به داخل شاید محدودیت‌هایی وجود داشته باشد،‌ اما در مورد اینکه بعد از جذب سرمایه به داخل و خارج هم‌زمان خدماتی ارائه شود، هیچ محدودیتی وجود ندارد.»


فضای باز برای بازی فناوران نوآور


تهرانی در مورد این موضوع که جیتکس کدام خلأ را می‌تواند برای کسب‌وکارهای نوآور ایرانی پر کند گفت: «من فکر می‌کنم جیتکس به ایرانیان خودباوری خواهد داد. اگر ایرانیان به جیتکس بیایند این نکته را خواهند یافت که در ایران در حوزه نوآوری بسیار جلو هستیم. در ایران این‌گونه است که ما برای میزانی مثلاً ۱۵۰ درصدی تلاش می‌کنیم تا بتوانیم ۸۰ درصد ثمره کار داشته باشیم؛ در حالی که در امارات اگر به میزان ۱۰۰ درصد تلاش داشته باشید ۲۰۰ درصد ثمره کار خود را خواهید دید. توانایی در ایران بسیار است اما به دلیل عدم گردش مالی در اکوسیستم مهجور مانده‌ایم و اعتماد به نفس‌ها از بین رفته است. با اینکه در امارات ضوابط و قوانین کاری بین‌المللی بسیار رعایت می‌شود، اما این قوانین بسته نیستند و جلوی پیشرفت را نمی‌گیرند.

اکنون بسیاری از افراد از کشورهایی مانند کانادا و آلمان مهاجرت معکوس به امارات را در پیش گرفته‌اند زیرا قوانینی در کشورهای آنها وجود دارد که جلوی پیشرفت‌شان را می‌گیرد. به واسطه فعالیتی که در کریپتو داشته‌ام می‌توانم تجربه شخصی‌ام را در بایننس بگویم؛ این موضوع در دنیا هنوز مشکلات رگولاتوری دارد. اما در امارات حاکمیت به‌عنوان قانون‌گذار و فعال این حوزه با کمک یکدیگر این حوزه را قانون‌گذاری کرده‌اند. دید حاکمیت امارات این است که بالأخره در هر حوزه‌ای مشکلاتی وجود دارد اما به جای جلوگیری از فعالیت‌ها سعی می‌کند با در نظر گرفتن منافع فعال آن حوزه و منافع خودش،‌ به جای ایجاد مانع،‌ کار را به پیش برد.»


رشد داخلی کسب‌وکار، رشد خارجی آن را تضمین خواهد کرد


بسیاری از فعالان تک در ایران به دلیل محدودیت‌هایی که در حوزه اینترنت وجود دارد به امارات مهاجرت کرده‌اند. تهرانی در ادامه در خصوص بازده فعالیت آنها گفت: «دغدغه‌های موجود در امارات دغدغه‌های کاری هستند و فعالان در حوزه‌های گوناگون دغدغه ذهنی و روانی برای انجام فعالیت خود ندارند. در هر صورت مقایسه دو اکوسیستم خارج و داخل ایران با یکدیگر متفاوت است، چون این دو اکوسیستم در دو فضای متفاوت در حال فعالیت هستند. ممکن است فعالان در ایران با موانعی که در دوبی روبه رو خواهند شد روبه‌رو نشوند یا حتی برعکس این موضوع نیز صادق باشد که این نکته البته حائز اهمیت است. در صورتی فعالان حوزه فناوری بازخورد خوبی در فعالیت‌هایشان خواهند داشت که در داخل هم فعالیت روبه‌رشد و مثبتی داشته باشند، وگرنه در هیچ جای دنیا فرش قرمزی برای فعالان در حوزه فناوری پهن نشده است.


پرشین‌تک سامیت؛ رویدادی برای گردهم‌آیی نوآوران فارسی‌زبان


۲۷ مهرماه رویداد پرشین‌‌تک سامیت در کنار رویداد جیتکس برای فارسی‌زبانان برگزار خواهد شد. هدف این رویداد ارائه دیدی جامع و کامل برای بازدیدکنندگان فارسی‌زبان است. تهرانی در آخر درباره میزان رسیدن به این هدف بیان کرد: «مسیری را آغاز کرده‌ایم که این مسیر بتواند در آینده نیز بازده داشته باشد. برای رسیدن به اهداف خود فعالان خصوصی اکوسیستم فناوری فارسی‌زبان را دور هم جمع کرده‌ایم تا آنها بتوانند به یکدیگر در مسیر رشد کمک‌کننده باشند.

ما در ایران استعدادهای بسیاری داریم و به همین خاطر نیز زبان فارسی را برای رویداد پرشین‌‌تک سامیت انتخاب کردیم تا بتوانیم گذار بین ارائه‌های انگلیسی را به فارسی داشته باشیم. برگزارکنندگان این همایش نیز شورای بازرگانان فارسی‌زبان امارات هستند؛ یعنی همان کسانی که از قدیم در فضای کسب‌وکاری امارات حضور داشته‌اند. این بازرگانان بسیار تمایل دارند تا با هم‌زبانان خود همکاری کنند. این موضوع نیز یک مسئله جهانی است و مهاجران به شرط اینکه اکوسیستم مفیدی تشکیل دهند،‌ ترجیح می‌دهند با هم‌زبانان خود فعالیت کسب‌وکاری داشته باشند.

ما سعی کرده‌ایم فعالان اقتصادی داخل و خارج از ایران را گرد هم آوریم و آنها را به یکدیگر نزدیک کنیم و در کنار آن نیز روی اتفاقات رویداد جیتکس تمرکز داریم. برای برگزاری این رویداد نیز مخصوصاً زمانی را انتخاب کرده‌ایم که اگر کسی از بخشی از جیتکس دیدن نکرده بود که در پرشین‌تک سامیت به آن اشاره شد بتواند با دید جامع‌تری از آن قسمت هم دیدن کند. به عبارت دیگر هدف پرشین‌‌تک سامیت این بود که بازدید از نمایشگاه تنها بازدید از ظاهر نمایشگاه نباشد و فارسی‌زبانان بتوانند درباره مسائل دیدی عمیق‌تر هم پیدا کنند و در ضمن آن شبکه‌سازی نیز صورت گیرد.»

برای پیگیری اخبار و رخدادهای جیتکس ۲۰۲۳ پوشش ویژه رسانه‌ای تیم «کارنگ» را دنبال کنید. تیم رسانه‌ای کارنگ با حمایت گروه شرکت‌های کهکشان، تاپین و جی‌اس‌اس هر روز مهم‌ترین تحولات این رویداد جهانی را با شما در میان خواهد گذاشت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/s6ez
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.