کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مصطفی ثابتی از دلایل برگزاری رویداد پرشین‌تک سامیت می‌گوید / شبکه‌سازی بین متخصصان داخلی و خارجی

در حاشیه رویداد جیتکس برای نخستین‌بار رویداد «پرشین‌‌تک سامیت» نیز در 27 مهر برگزار خواهد شد. در این رویداد فعالان اکوسیستم آی‌تی ایران از سراسر دنیا گرد هم خواهند آمد.

مصطفی ثابتی، مشاور تحول دیجیتال و نوآوری و یکی از سخنرانان رویداد پرشین‌‌تک سامیت، در گفت‌وگو با «کارنگ» از چرایی برگزاری این رویداد برای ایرانیان و فارسی‌زبانان گفت.

شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط بین متخصصان و شرکت‌های آی‌تی داخلی و همتایان فارسی‌زبان خارج از کشور، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهداف رویداد پرشین‌‌تک سامیت شمرده می‌شود. همچنین این رویداد به بازدیدکنندگان فارسی‌زبان کمک می‌کند دید جامعی از نمایشگاه جیتکس به دست آورند.


ارائه دید جامع به بازدیدکنندگان از جیتکس توسط پرشین‌تک سامیت


ثابتی در خصوص اهداف برگزاری این رویداد توضیح داد: «رویداد پرشین‌تک‌ سامیت اولین‌بار است که برگزار می‌شود. دلایل مختلفی برای برگزاری چنین رویدادی وجود دارد. برای مثال همه‌ساله تعداد بسیار زیادی از مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات ایران به نمایشگاه جیتکس می‌آیند. اما معمولاً چون در مدت زمان دو یا سه‌روزه به دیدن این نمایشگاه می‌آیند و جیتکس هم نمایشگاهی بزرگ و گسترده است و از طرف دیگر هم زبان نمایشگاه انگلیسی است و برای برخی مشکل ارتباطی به وجود می‌آید، انتقال اطلاعات به صورت کامل صورت نمی‌گیرد و معمولاً بازدید از نمایشگاه حالتی توریستی دارد و بازدیدکنندگان تنها از جلوه‌های بصری نمایشگاه بهره می‌برند. واقعیت این است که چنین بازدیدی از نمایشگاه نمی‌تواند برای به‌روزرسانی کسب‌وکارهای مدیران و بازدیدکنندگان ایرانی کمک‌کننده باشد.»

او در ادامه افزود: «با در نظرگیری تمامی این نکات ما به این نتیجه رسیدیم که از تمام موضوعات اصلی که در جیتکس وجود دارد، مثل بلاکچین، متاورس، هوش مصنوعی و فین‌تک متخصصانی را در قالب چهار پنل گرد هم آوریم تا آنها برای شرکت‌کنندگان در رویداد پرشین‌‌تک‌ سامیت از موضوعات و فرصت‌های جذابی که در جیتکس وجود داشته بگویند. آنها در خصوص اینکه کدام یک از فناوری‌های ارائه‌شده در جیتکس قابلیت استفاده در ایران را دارد صحبت خواهند کرد و همچنین یک جمع‌بندی از فین‌تک خواهند داشت.»

ثابتی در ادامه درباره زمان برگزاری رویداد گفت: «برگزاری این رویداد یک روز مانده به پایان جیتکس انجام خواهد شد تا ضمن بازدید همگان از تمام قسمت‌های جیتکس، شرکت‌کنندگان رویداد پرشین‌‌تک‌ سامیت بتوانند بعد از دریافت اطلاعات، دوباره به غرفه‌ مورد نظر خود مراجعه کنند و بازدید جامع و کاملی داشته باشند. از آنجا که اعضای این پنل‌ها نیز هر کدام متخصصان حوزه خود هستند، دیدگاه خود نسبت به وضعیت بازار را به موضوعات جیتکس اضافه می‌کنند تا کلیتی جامع و دقیق به مخاطبان ارائه شود.»


شبکه‌سازی نیاز متخصصان ایرانی داخل و خارج است


او درباره مسئله ارتباط بین متخصصان و شرکت‌های آی‌تی ایرانی خارج از کشور و داخل کشور بیان کرد: «موضوع دیگری که ما به‌عنوان برگزارکننده بسیار به آن فکر کردیم بحث تعداد بسیار بالای ایرانیانی است که برای توسعه کسب‌وکار خود در فضای خارج از ایران مشغول به کار شده‌اند.

دو نکته در این خصوص وجود دارد؛ یکی اینکه خود این گروه برای اینکه بتوانند ارتباطات خود را قوی کرده و کسب‌وکارشان را به پیش‌ ببرند، نیازمند شبکه‌سازی هستند. نکته‌ دیگر این است که بسیاری از ایرانیان صاحب کسب‌وکار خارج از کشور، سال‌هاست که به ایران نیامده‌اند و از ابتدا نیز کسب‌وکار خود را در خارج از ایران شکل داده‌اند. ما قصد داریم به این گروه نیز کمک کنیم بتوانند محصولات خود را در داخل ایران عرضه کنند تا در نهایت شبکه‌سازی قدرتمندی بین ایرانیان داخل و خارج از کشور در حوزه فناوری اطلاعات اتفاق بیفتد.»

او در ادامه بیان کرد: «با توجه به اینکه حامی اصلی ما در رویداد پرشین‌‌تک سامیت، آی‌بی‌سی یا شورای بازرگانان ایرانی مقیم امارات است، سعی کردیم آنها نیز در این نمایشگاه حضور داشته باشند و با توجه به حضور ارزشمندی که دارند به نوعی بازار هدف هم قرار گیرند و به بقیه شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان کمک کنند. کسانی هم که تجربه تجارت بین‌المللی دارند این تجربیات را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند تا افرادی که برای ورود به بازار جهانی در حال اقدام هستند از این تجربیات بهره ببرند.»


وجود یک اکوسیستم فناوری اطلاعات در خارج از ایران مثبت است


در بخش دیگر از گفت‌وگوی کارنگ با ثابتی، او در خصوص امکان ایجاد یک اکوسیستم فناوری اطلاعات ایرانی در خارج از کشور گفت: «در مورد اینکه اکوسیستم فناوری در خارج از ایران شکل خواهد گرفت هیچ شکی وجود ندارد، زیرا مهاجران به‌خصوص در زمینه آی‌تی روزبه‌روز در حال افزایش هستند. مهاجرت بیش از اندازه متخصصان در کشور باعث خالی شدن بدنه فناوری اطلاعات در ایران می‌شود، اما شکل‌گیری اکوسیستم فناوری در خارج از کشور به نوعی کمک‌کننده خواهد بود.»

او در توضیح این موضوع گفت: «اگر اکوسیستم فناوری در خارج از ایران شکل بگیرد مزیت‌هایی دارد و آن هم این است که می‌توانیم امیدوار باشیم متخصصان آی‌تی ما که از کشور خارج می‌شوند به جای کار کردن برای یک شرکت خارجی، کسب‌وکار ایرانی خود را تنها با جابه‌جایی و قرار گرفتن در محیطی دیگر ادامه دهند. این به معنای آن است که صنعت آی‌تی ما از بین نمی‌رود و فقط در فضایی بین‌المللی به کار خود ادامه خواهد داد.»

ثابتی افزود: «اکوسیستم خارجی در دو جهت می‌تواند با اکوسیستم داخلی در ارتباط باشد؛ یکی به لحاظ تأمین نیروی انسانی خود و دیگری تأمین نیاز نرم‌افزاری داخل کشور. مهم این است که این رویداد باعث شبکه‌سازی خواهد شد و متخصصان با وجود خروج از کشور می‌توانند یکدیگر را پیدا کرده و با هم همکاری کنند و در داخل و خارج همچنان همکاری بین متخصصان وجود داشته باشد. برای مثال کسانی که خارج از ایران هستند بتوانند از نرم‌افزارهای تولیدشده توسط متخصصان داخلی استفاده کنند و متخصصان خارج از کشور هم بتوانند بازار خود را در داخل ایران بدون محدودیت‌های داخلی حفظ کنند و از طرفی هم به بازار بین‌المللی نیم‌نگاهی داشته باشند.»


پرشین‌‌تک سامیت یک رویداد خصوصی و غیردولتی است


او به‌عنوان آخرین نکته در گفت‌وگو با کارنگ بیان کرد: «نکته‌ای که در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد این است که وقتی شرکت‌ها یا متخصصان ما در فضای بین‌المللی قرار می‌گیرند مجبور هستند با رقبای بزرگ‌تری رودررو باشند و با استانداردهای بین‌المللی هماهنگ شوند و این مسئله باعث می‌شود ما در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قوی شویم.

نکته اصلی در مورد پرشین‌‌تک سامیت این است که یک رویداد کاملاً خصوصی است و هیچ نهاد دولتی رسمی پشت آن نیست و هیچ قصد سیاسی‌ای ندارد و با نگاهی کاملاً تخصصی شکل گرفته است. ارزش اصلی این رویداد برای ما شبکه‌سازی‌ای است که اتفاق می‌افتد. همچنین سعی کرده‌ایم با ارتباطاتی که در داخل امارات داریم حداقل هزینه را از شرکت‌کنندگان دریافت کنیم. بیشتر هزینه‌های رویداد هم از طریق اسپانسرها تأمین شده است.

همچنین علاوه بر چهار پنل رویداد، در بخشی از این رویداد به کمک مؤسسه مشاوره مدیریت ایلیا، گزارشی مبتنی بر داده از تحلیل بازار حوزه فناوری اطلاعات در منطقه خاورمیانه به مخاطبان ارائه خواهد شد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ywfm
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.