کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نمایشگاه ایتکس در دانشگاه شریف آغاز به کار کرد / حضور شرکت‌ها در ایتکس برای جذب نیروی انسانی

دومین دوره از نمایشگاه ایتکس با همکاری دانشگاه شریف آغاز به کار کرد. نمایشگاه ایتکس در حوزه فناوری اطلاعات به صورت حضوری از ۱۶ مهر تا ۱۸ مهر برگزار می‌شود.

ایتکس با محوریت کسب‌وکارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و با همکاری گروه فناوری اطلاعات شریف (Sharif ICT Group) و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.

این نمایشگاه به‌ حالت سه‌بعدی نیز شبیه‌سازی شده و به مدت 10 روز به صورت مجازی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. غرفه‌های کسب‌وکارهای مختلفی مانند کاله، رایتل،‌ شاپرک،‌ ققنوس،‌ سازمان فناوری اطلاعات ایران، مپنا، آسیاتک، کروز، فن‌آوا، راه‌کار و… برای جذب نیرو در حوزه‌های فنی و آی‌تی شرکت داشته‌اند. گفتنی است کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار نیز در این نمایشگاه دارای غرفه است.


جذب سرمایه و استخدام نیروی انسانی هدف اصلی نمایشگاه اعلام شد


علی روزی‌طلب،‌ دبیر نمایشگاه ایتکس کمک به جذب سرمایه و استخدام نیروهای انسانی، معرفی استارتاپ‌های حوزه فناوری و جذب سرمایه‌گذار را از اهداف اصلی ایتکس عنوان کرد و توضیح داد در این نمایشگاه ۷۰ غرفه و ۳۵ شرکت وجود دارد و نمایشگاه ملی ایران ایتکس به طور هم‌زمان به صورت حضوری و مجازی اجرا می‌شود. علاوه بر این در حاشیه این نمایشگاه، پنل‌‌ها و کارگاه‌های آموزشی با حضور افراد شناخته‌شده اکوسیستم و مدیران موفق در حال برگزاری است.


معضل کسب‌وکارهای نوپا جذب سرمایه است


یکی از سخنرانان افتتاحیه نمایشگاه ایتکس، احسان آریانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ابتدا خلاصه‌ای از فعالیت‌های این پژوهشگاه از چاپ کتاب تا ارائه خدمات مختلف و برگزاری سمینارها و نشست‌های تخصصی را بیان کرد. در ادامه به راه‌های همکاری با این پژوهشگاه؛ اعم از جذب هیئت علمی، سرباز امریه و نخبه و همکار پژوهشی اشاره شد.

او در ادامه گفت: «معضلی که کسب‌و‌کارهای نوپا در این حوزه با آن رو‌به‌رو هستند، سرمایه و حمایت لازم برای راه‌اندازی است که ما سعی می‌کنیم این حمایت‌ها را چه از نظر مالی و چه غیره از این استارتاپ‌ها داشته باشیم. همچنین بازطراحی زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات در دستور کار ما قرار دارد که هرچه سریع‌تر می‌خواهیم به سرانجام برسند. شرکت‌های فعال در این بخش‌ها از حمایت ما برخوردار خواهند شد، اما متأسفانه شرکت‌های کمی در این بخش‌ها کار می‌کنند. خدمات نوین در حوزه اینترنت 5G، تاکسی‌های اینترنتی و ایجاد زیرساخت برای فیبرهای نوری به‌منظور بهبود کیفیت اینترنت در سراسر کشور از جمله برنامه‌های ما برای آینده است و استارتاپ‌های خلاق در این حوزه‌ها را برای حمایت در نظر می‌گیریم.»


مهاجرت؛ آفت نیروی انسانی کسب‌وکارها


از دیگر سخنرانان افتتاحیه آزاد معروفی، دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بود. او در سخنرانی خود اعلام کرد: «ما اینجا جمع شدیم تا با بخشی از موفقیت‌های حوزه کسب‌و‌کارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور آشنا شویم. در کنار این شادمانی اجازه دهید از ناراحتی‌مان به دلیل مهاجرت نخبگان هم صحبت کنیم. این مهاجرت نیروی انسانی ما را در این حوزه‌ها ضعیف می‌کند و روز‌به‌روز هم روند رو‌به‌رشدی دارد.»

او در ادامه سخنرانی خود درباره اهمیت تقویت تشکل‌های صنفی خصوصی در کشور گفت: «فراگیرترین تشکل‌های بخش خصوصی مثل اتاق بازرگانی فرصت ارائه نظرات خودشان در بخش‌های مختلف را ندارند و زیر سایه بخش‌های دولتی به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. ما در این سازمان از هر کمکی که بتوانیم دریغ نمی‌کنیم و کمیسیون‌های تخصصی ما در بخش‌های گوناگون می‌توانند توان علمی و تخصصی ما در حوزه ارتباطات را افزایش دهند.»


شرکت ملی انفورماتیک آماده جذب نیرو است


محمدرضا کریمی، عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی انفورماتیک نیز در سخنرانی خود از آمادگی این شرکت برای جذب نیرو گفت. به گفته او این شرکت در رشته‌های مختلف جذب نیرو دارد و سعی می‌کند حمایت مالی و معنوی خود را از پایان‌نامه‌های دانشجویان نیز به عمل آورد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: «تحول و ارزش‌آفرینی از راهبردهای شرکت ملی انفورماتیک است و اعتقاد داریم که با دانش‌ فنی در ارزش‌آفرینی بر مبنای نیاز مشتری عمل کنیم. ما سعی می‌کنیم به کسب‌وکارها نگاهی تعاملی داشته باشیم. دستگاه‌های حاکمیتی هم وظیفه دارند از ظرفیت‌ بیش از 30میلیونی جوانان تحصیلکرده بهره ببرند و اشتغال‌آفرینی کنند.»


نگاهمان به آی‌تی باید زیرساختی باشد


محمدرضا حمیدی، معاون نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) نیز در افتتاحیه ایتکس حضور داشت و در ارائه راه‌‌حل‌های فناورانه برای پیچیدگی‌ها و مشکلات سطح جامعه صحبت کرد.

حمیدی در این باره گفت: «به اعتقاد من دلیل کمبود اثربخشی فاوا ناشی از این موضوع است که ما مسائل و مشکلات را از راه طرح مسئله حل نمی‌کنیم. به جای اینکه آی‌تی را به‌عنوان راه‌حلی برای دیگر صنایع ارائه دهیم،‌ به خود آی‌تی نگاهی صنعتی داریم؛ درحالی‌که این حوزه زیرساختی است برای دیگر صنایع.»

علاوه بر سخنرانی‌های انجام‌شده در حاشیه این نمایشگاه، کارگاه‌­های آموزشی مختلف، سخنرانی افراد برجسته در حوزه فناوری اطلاعات و پنل استارتاپ‌های موفق در حال برگزاری است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/57l3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.