کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

با تداوم وضعیت اینترنت عقب‌گرد می‌کنیم / گفت‌و‌گو با حسین علائی، مدیرعامل چیتاپست

حسین علائی می‌گوید در ابتدا با ارسال روزانه ۸۰۰ مرسوله آغاز کرده‌اند، اما هدف‌گذاری‌شان رسیدن به ۲۰ درصد از سهم بازار کوریر سرویس است

رضا، عباس و حسین علائی، سه برادر، سه هم‌بنیان‌گذار و البته سه دوست‌ و همکار هستند که در روزهای بد اینترنت، مقدمات ایجاد دو کار نرم‌افزاری و لجستیکی را در دست گرفتند. از سال ۱۳۸۸ که با تأسیس شرکت دانش‌بنیان «فروتل» (مخفف فروشگاه تلفنی) به حوزه ابزارهای تجارت الکترونیک وارد شدند، تا اواخر مرداد ۱۴۰۱ که با راه‌اندازی برند «چیتاپست»، وارد کار لجستیکی و عملیاتی با استفاده از ابزارهای هوشمند شدند، دو اتفاق در کشور سبب شد حاکمیت تصمیم به محدودیت اینترنت و محدودسازی شبکه‌های فعال اجتماعی بگیرد و عملاً در کار آنان اختلال ایجاد شود.

حسین علائی می‌گوید این روزها به اکثر مشترکان آنها که در فضای شبکه‌های اجتماعی کار می‌کردند، صدمه زیادی وارد شده و بالطبع، آن‌ها نیز از برنامه‌هایی که برای ورود کسب‌‌وکارهای اینترنتی بیشتر بر بستر اینستاگرام داشتند، دورتر شده‌اند. گفت‌وگو با حسین علائی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار چیتاپست پیش روی شماست.


از چه سالی فعالیت کاری خود را آغاز کردید؟

سال ۱۳۸۸ به همراه برادرانم رضا و عباس با برند فروتل (مخفف فروشگاه تلفنی) به حوزه ابزارهای تجارت الکترونیک وارد شدیم. فروتل در حوزه سامانه‌های تجارت الکترونیک بازاریابی، تبلیغات، فروش، لجستیک و حمل‌ونقل در سراسر ایران فعال است و انواع سرویس‌ها و راهکارهای تحت وب را در این حوزه‌ها ارائه می‌دهد.

این حوزه شامل سامانه مدیریت فروش برای مشترکین آنلاین از طریق ابزارهای مختلف می‌شد و سفارش‌گیری ابزارهای مختلف را در اختیار کسب‌وکارهای آنلاین قرار می‌داد. با گسترش سامانه بازاریابی، سیستم شبکه‌های اجتماعی، سایت، وبلاگ و سایر ابزارهای همکاری در فروش، سیستم افلیت مارکتینگ در این شرکت گسترش داده شد.

حوالی سال ۱۳۹۰ بود که سامانه لجستیک را رونمایی کردیم و در این سامانه کار انبارداری، بسته‌بندی و تحویل بسته به پست انجام می‌شد. در بازه سال ۱۳۸۸ ما واسط پست هم بودیم. به این نحو که سفارش از مسیرهای مختلف دریافت می‌شد و در اختیار مشترکین قرار می‌گرفت تا به‌واسطه ابزارهای فروش آنلاین سفارش بگیرند و سامانه و سرویس حمل‌کننده آن شرکت ملی پست بود.

از سه سال گذشته، مقدمات توسعه یک زیرساخت جدید را فراهم کردیم؛ با این هدف که بتوانیم تبدیل به سومین اپراتور پستی کشور بعد از پست و تیپاکس شویم. شروع به توسعه نرم‌افزارهای مرتبط با این حوزه در قالب نرم‌افزارهای هوشمند کردیم و ابزارهای هوشمند و فناوری روز دنیا را به کار گرفتیم و به مشتریان خود کمک کردیم با استفاده از این سامانه، سرویس «درب به درب» را راه‌اندازی کنند.

مشتریان خود را بیشتر از کدام بخش در نظر گرفته‌اید؟

مشتریان ما بیشتر مشترکان کسب‌و‌کاری هستند که هم از سفارش‌گیری آنلاین و هم سنتی استفاده می‌کنند، اما به مشترکان خرد که حتی یک سفارش داشته‌ باشند نیز خدمات می‌دهیم. چیتاپست بر اساس انتخاب نوع مشترکان خود، برنامه های خود را توسعه داده است. در حال حاضر مجوز پیک پستی را دریافت کرده‌ایم و از اواسط امسال (۱۴۰۱) از این برند رونمایی کردیم.

پیک پستی یکی از سرویس‌های جانبی ماست و امسال تمرکز کرده‌ایم که این سرویس را فراهم کنیم تا مشترکین ما بتوانند توسط این سرویس، هوشمند بودن در بستر لجستیکی را تجربه کنند و مشکلات حوزه سرعت تسویه‌حساب برگشتی و معضلات این صنعت را نداشته ‌باشند.

دفتر مرکزی چیتاپست در کدام شهر مستقر است و آیا برای ارائه خدمات، محدودیتی دارید؟

دفتر مرکزی چیتاپست هم در تهران و هم در مشهد مستقر است و ارائه خدمات نیز به‌هیچ‌وجه به این دو شهر محدود نیست. در حال حاضر با ۳۰ مرکز استان شروع کرده‌ایم، اما هدف‌گذاری‌مان این است که تمام شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر را پوشش دهیم. الان با مراکز استان و شهرهای بزرگی که ترافیک پستی بالایی دارند، شروع کرده‌ایم.

تا پایان امسال ۷۰ شهر از خدمات چیتاپست برخوردار می‌شوند و به مرور با افزایش ثبت سرویس‌ها و توسعه شبکه توزیع و شبکه، تعداد نمایندگی‌های چیتاپست تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۵۰ شهر می‌رسد و طی یک برنامه چهار یا پنج‌ساله ۴۰۰ شهر را پوشش خواهیم داد.

استارت کار چیتاپست از چه زمانی بوده‌ است؟

اواخر مرداد سال جاری، اولین تست برنامه نرم‌افزاری چیتاپست را انجام دادیم تا بتوانیم در شرایط نسبتاً پایدار قرار بگیریم. از سال آینده، پروسه توسعه برندینگ را شکل خواهیم داد. اما چون فرایند از چند مسیر، هم از بعد نرم‌افزاری، هم شبکه‌سازی و هم از بعد مجوز باید توسعه می‌یافت تا این سه نقطه در یک جا به تلاقی رسند، ما این سه بعد را با هم پیش بردیم تا بتوانیم سرویس پایدار و مناسبی به مشتری ارائه دهیم.

سرویس‌هایی که ارائه می‌دهید، چیست؟

سرویس تحویل در همان روز شاما سفارش‌هایی می‌شود که طی بازه زمانی خاصی دریافت می‌شوند و در نهایت ظرف همان روز به مشتریان تحویل داده می‌شوند. در این سرویس از زمان تحویل تا زمان توزیع از درب مبدأ تا درب مقصد، حداکثر هشت ساعت طول می‌کشد. در سرویس تحویل در روز بعد، نهایتاً ظرف ۲۴ ساعت سفارش به مشتری تحویل داده می‌شود.

در کوریرسرویس، سفارش‌هایی که در مبدأ جمع‌آوری می‌شوند، نهایتاً ظرف یک تا چهار روز، بسته به فاصله و مبدأ و مقصدی که مشتری انتخاب می‌کند، کار توزیع انجام می‌شود. به طور متوسط در شهرهای پرجمعیت کشور توزیع مرسولات سه‌روزه و در کلان‌شهرها دوروزه انجام می‌شود.

این سرویس‌ها از طریق چه ناوگانی انجام می‌شوند؟

در حال حاضر با تأسیس دو هاب لجستیکی در تهران و مشهد این سرویس‌ها را انجام می‌دهیم.

وسعت عملیات شما در هاب‌های لجستیکی در این شهرها چگونه است؟

هاب‌های لجستیکی در سرویس‌های کوریرسرویس تقریباً یک ویژگی دارند و آن هم نقطه تلاقی شهرها و شبکه ارتباطی ناوگان بین‌شهری و محلی است که سفارش‌ها توسط شبکه جمع‌آوری یا توزیع تحویل داده یا گرفته می‌شود. هاب‌ها معمولاً در مناطقی تأسیس می‌شوند که محل تمرکز شرکت‌های باربری است تا بتوان سرویس‌های بین‌شهری را ساپورت کرد.

در چیتاپست این عملیات به این صورت است که این شرکت در هر شهر که هاب یا نماینده دارد به طور روزانه سفارش‌ها از طریق ابزارهای مختلف سفارش‌گیری نظیر اپلیکیشن چیتاپست یا سایت چیتاآنلاین یا نماینده‌ها و مشترکین سازمانی‌ای که ابزارهای سفارش‌گیری دیگری دارند، انجام می‌شود و توسط شبکه جمع‌آوری از محل مشترکین جمع‌آوری و به هاب تحویل داده می‌شود.

مشترکین ناوگان بین‌شهری نیز سفارش‌ها را از شهر مبدأ به شهر مقصد یا به‌واسطه چند هاب و نقاط اتصال منتقل می‌کنند و در نهایت در شهر مقصد و نماینده هاب مقصد، فرایند لیست توزیع به درب منزل انجام می‌شود.

شبکه ارسال بین‌شهری و درون‌شهری چیتاپست به چه نحوی فعالیت می‌کند؟

شبکه ارسال بین‌شهری در چیتاپست در فاز اول (فاز فعلی) به صورت استیجاری است و در فازهای بعدی برنامه ما این است که ناوگان ملکی در اختیار داشته ‌باشیم.

ناوگان درون‌شهری نیز توسط پیک‌های درون‌شهری از جمله موتور و وانت انجام می‌شود؟

با تأسیس هاب در تهران و مشهد، سرویس‌های درون‌شهری در این دو کلانشهر توسط ناوگان چیتاپست انجام می‌شود و متناسب با ترافیک و فشردگی آدرس‌ها منطقه‌بندی انجام می‌شود و به راننده تخصیص پیدا می‌کند. این احتمال وجود دارد در یک روز ترافیک ارسال مرسوله برای یک پیک ۵۰ عدد مرسوله باشد و ممکن است کمتر یا بیشتر هم باشد.

غیر از تهران و مشهد، در حال حاضر در ۴‍۱ شهر ایران پوشش شهری توسط نمایندگی‌های چیتاپست انجام شده و فرایند پیکاپ و تحویل مرسوله در هر شهر توسط نماینده همان شهر انجام می‌شود. ناوگانی که تخصیص پیدا می‌کند توسط نمایندگان هماهنگ شده و کنترل و هدایت آن توسط چیتاپست صورت می‌گیرد.

این استانداردی است که همه مجموعه‌های کوریرسرویس ازجمله تیپاکس، چاپار و ماهکس و بقیه شرکت‌های کوریرسرویس دارند. اما چیتاپست تفاوت‌های بارزی با آنها دارد.

چه تفاوتی؟

تفاوت بارزی که وجود دارد، استفاده از زیرساخت‌های هوشمندتر در مجموعه چیتاپست است. بستر آی‌تی یعنی بستری که به مشتری کمک می‌کند فرایند رهگیری، رصد و کنترل و سفارش‌گیری و فرایندهای مالی را به راحتی کنترل کند و دسترسی راحت‌تری داشته ‌باشد و مرسولات خود را رهگیری کند.

در نهایت تلاش می‌کنیم طبق سرویس انتخاب‌شده و بازه زمانی متعهدشده عمل کنیم. در چیتاپست مطابق برنامه‌ریزی و برنامه چندساله، حدود ۵۰ مدل سرویس روی این بستر تعریف شده؛ هرچند در حال حاضر حدود سه یا چهار سرویس ارائه شده و این سرویس‌ها نیز در حال حاضر در تهران و مشهد فعال است.

با سرویس‌های فعالی که دارید، چرا تاکنون روی تبلیغات و برندینگ خود کاری انجام نداده‌اید؟

یکی از مواردی که منتظر تکمیل آن بودیم، اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات در زمینه اپراتور پستی بود که در حال دریافت مجوز مربوطه هستیم؛ بنابراین فرایند تبلیغات و توسعه را به زودی آغاز خواهیم کرد.

در حال حاضر با چه تعداد نیروی انسانی ستادی کار را پیش می‌برید؟

در حال حاضر ۹۰ پرسنل در شهرهای تهران و مشهد داریم که در دفاتر مرکزی و هاب لجستیکی این دو شهر متمرکز هستند و کار را پیش می‌برند. این تعداد پرسنل، به جز نمایندگی‌های فعال ما در مراکز استانی و شهرهای بزرگ است.

ارسال‌ها در روز چه تعداد است؟

در شروع کار، با ارسال روزانه ۸۰۰ مرسوله آغاز کردیم، اما هدف‌گذاری ما در افق پنج ساله آتی، رسیدن به ۲۰ درصد از سهم بازار کوریر سرویس است. در حال حاضر روزانه بین دو تا سه میلیون بسته در کل بازار کوریر سرویس انجام می شود و هدف گذاری ما رسیدن به ۲۰ درصد از سهم این بازار است.

آیا برای انجام گسترده کار، توانسته‌اید سرمایه‌گذار جذب کنید؟

بله. سرمایه‌گذار داریم. «گروه صنعتی گلرنگ» سرمایه‌گذار این مجموعه است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/a636
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.