مریتورس؛ رؤیای یک لینکدین رمزارزمحور

ورود و به‌کارگیری رمزارزها در دنیای کسب‌وکار شتاب می‌گیرد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مریتورس نام یک شبکه اجتماعی جدید است که توسط سازندگان خود به‌عنوان «بخش حرفه‌ای و کسب‌وکاری متاورس» معرفی می‌شود. این شبکه که «جیکوب کلیرهوت» و «بوریس گوردت» به راه افتاده، می‌خواهد فضای حرفه‌ای لینکدین را با تمرکز بر رمزارزها بازسازی کند.

برای ثبت‌نام در این شبکه اجتماعی خلاقانه، کاربران باید آدرس والت‌های رمزارزی خود را وارد کنند تا از کار کردن آنها با رمزارزها اطمینان حاصل شود. مانند لینکدین،‌ ارتباطات هر کاربر به شکل عمومی نمایش داده می‌شوند با این تفاوت که پروفایل‌ها و اطلاعات مربوط به آنها روی سرورهای مرکزیت‌زدایی‌شده خودمختار میزبانی می‌شود.

کلیرهوت، یکی از بنیان‌گذاران در این مورد می‌گوید: «مانند لینکدین می‌توانید سابقه کاری افراد و ارتباطات آنها را ببینید. مردم می‌توانند از این اطلاعات برای برقراری ارتباط کاری استفاده کنند و فرایند استخدام را بسیار آسان‌تر از آن ‌چه هست، پیش ببرند. بر خلاف لینکدین اما، در مریتورس تجربه کاری و سوابق روی بلاکچین قرار می‌گیرد و احراز می‌شود.

از این طریق کاربران می‌توانند به شکل مطمئن شخصیت حرفه‌ای خود، سوابق و استعدادهای خود را به دنیا ارائه دهند. این پلتفرم که به‌تازگی روی سامانه Product Hunt راه‌اندازی شده، به‌طور گسترده‌ای از فرایند دائو (DAO) بهره می‌برد. بر اساس داده‌های DeepDAO، بیش از ۱۸۰ سهم از این دائوها به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار تحت تملک نزدیک به دو میلیون مشارکت‌کننده قرار دارد.

دائو چیست؟
دائوها یک ساختار حکومتی جدید هستند که از طریق اینترنت و ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر شده است. یک دائو را به‌عنوان یک جامعه آنلاین با یک حساب بانکی مشترک، یک چت گروهی و اغلب یک مأموریت متحدکننده در نظر بگیرید.

یکی از اصلی‌ترین خبرهای اخیر مربوط به این دائوها وقتی بود که بنیادی به نام ConstitutionDAO از طریق مشارکت جمعی بیش از ۱۷ هزار سرمایه‌گذار تلاش کرد تا در حراج یکی از اولین نسخه‌های قانون اساسی آمریکا به رقابت بپردازد. به اعضای دائو در ازای مشارکت در این پروژه، توکن‌هایی داده شد که می‌شد در پایان حراج با آنها رأی داد که با این نسخه تاریخی از قانون اساسی به شکل جمعی چه کنند.

این دائو، با وجود رشد شدید و پوشش خبری گسترده در نهایت نتوانست در حراجی برنده باشد. با این وجود مفهوم انقلابی و عملکرد قابل توجه چنین ساختاری مفهوم ساختارهای حکومتی غیرمتمرکز را به‌طور گسترده در کانون توجه عموم و رسانه‌ها قرار داد.

«بوریس گوردت»،‌ بنیان‌گذار دیگر مریتورس درباره نقش دائوها می‌گوید: «ایده ما اساساً این است که افرادی که در دائوها مشارکت دارند، عملاً در آینده دنیای کار، زندگی می‌کنند. ما بر این باوریم که اگر محصولی مانند مریتورس برای آنها بسازیم، بقیه جهان نیز به‌مرور وارد آن خواهند شد و در ۱۵ سال آینده عموم سازوکارهای کسب‌وکاری بر محور ساختارهایی چون دائوها پیش خواهند رفت.»

پستی و بلندی‌های مریتورس
بنیان‌گذاران مریتورس به‌خوبی با شکست آشنایی دارند. اولین پروژه مشترک بوریس گوردت و جیکوب کلیرهوت که «ویژیونر» نام داشت، در کمتر از ۲۴ ساعت با شکستی سنگین مواجه و برای همیشه تعطیل شد.

ویژیونر که به‌عنوان یک «بازی سرمایه‌گذاری فانتزی» در اواسط سال ۲۰۲۰ معرفی شده بود، به کاربران این امکان را می‌داد تا سهام مصنوعی شرکت‌های مجازی را به شکل ان‌اف‌تی خریداری کنند. این پروژه حتی قبل از شروع رسمی نیز از نظر قانونی بسیار بحث‌برانگیز شد و مورد انتقاد گسترده و پوشش رسانه‌ای وسیع قرار گرفت. انتقادات اصلی درباره ویژیونر شامل ماهیت این ان‌اف‌تی‌ها به‌عنوان اوراق بهادار و همچنین سازوکار قمارگونه آن بود.

کلیرهوت درباره این تجربه می‌گوید: «به‌عنوان یک شرکت دوماهه، بیش از آنچه باید، مورد توجه رسانه‌ای قرار داشتیم، و موانع قانونی را نیز دست‌کم گرفتیم. درباره اینکه ویژیونر ایده اصیلی بود و می‌توانست موفق باشد، شکی ندارم. فکر می‌کنم هنوز فضای قانونی حول رمزارزها بلوغ کافی برای برخی ایده‌های انقلابی‌تر را ندارد. تصمیم برای بستن ویژیونر آسان نبود، ولی ضروری بود.

آن تجربه و بالا و پایین‌هایش به ما نشان داد که تیمی قوی داریم که دوست دارند در پستی و بلندی با هم کار کنند و نتیجه آن حالا در مریتورس خود را نشان خواهد داد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9bj2
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.