مقابله ساترا با VODها ادامه دارد / درخواست از رئیس جمهوری برای برخورد با فیلیمو

زمان مطالعه: 2 دقیقه

کشمکش ساترا که خود را رگولاتوری حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی می‌داند با پلتفرم‌های نمایش خانگی (VOD) تمامی ندارد. بعد از درخواست این نهاد از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای معلق شدن نماد اعتماد فیلم‌نت و مسدود شدن درگاه بانکی این شرکت برای چند ساعت، حالا خبر می‌رسد که رئیس رسانه ملی به عنوان نهاد بالادستی ساترا در نامه‌نگاری با رئیس جمهوری از او خواسته که پلتفرم فیلیمو به دلیل آنچه ساترا زیر پا گذاشتن قانون می‌خواند فیلتر شود.

به دنبال انتشار اخبار مبنی بر توقف فعالیت پلتفرم فیلیمو، ساترا اطلاعیه‌ای صادر کرده است. به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، در این اطلاعیه آمده؛ طبق قانون کلیه پلتفرم‌های ارایه‌دهنده خدمات صوت و تصویر فراگیر،‌ موظفند قبل از تولید و انتشار مجموعه‌های نمایش خانگی اقدام به اخذ مجوز از ساترا به عنوان نهاد قانونی تنظیم‌گر صدا و تصویر در فضای مجازی کنند.

ساترا در این اطلاعیه تاکید کرده که پلتفرم فیلیمو بدون اخذ مجوز قانونی تولید سریال«سقوط» اقدام به تولید این مجموعه و همچنین بدون اخذ مجوز انتشار، اقدام به انتشار آن کرده است.

به باور این سازمان، این اقدام غیر قانونی علیرغم تذکرها و مکاتبه‌های پیاپی ساترا و یادآوری فرایند قانونی اخذ مجوز و بی‌توجهی مکرر این پلتفرم صورت گرفته است. ساترا تاکید کرده که با توجه به تکرار تخلفات این پلتفرم در گذشته، گزارش تخلف جدید فیلیمو به نهادهای نظارتی و قضایی گزارش و در این خصوص اطلاع‌رسانی شده است.

در بخشی از این اطلاعیه‌ آمده است: «فارغ از محتوای سریال سقوط بی‌توجهی آشکار و عمدی پلتفرم فیلیمو به قانون و زیر پا گذاشتن مقررات علت پیگیری ساترا در راستای وظایف قانونی آن است و در این خصوص برای تحقق اجرای قانون همه نهادهای مربوطه از جمله شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی تابع این شورا نیز در جریان تخلف مذکور قرار گرفتند. مکاتبه رئیس رسانه ملی با رییس جمهوری در جایگاه ایشان به عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته و در آن ضمن ارایه گزارش تخلفات این پلتفرم درخواست اقدام قانونی شده است.»

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تاکید می‌کند رویکرد این سازمان نسبت به فعالان تولید محتوا در فضای مجازی، رویکرد حمایتی نظارتی است و در راستای حمایت از آنان به وظایف خود عمل کرده و در برابر هر گونه قانون شکنی و بی توجهی به حقوق مخاطبان و رقابت غیر قانونی و ناعادلانه با سایر سکوهای دارای مجوز از ساترا (۳۳۷ سکوی دارای مجوز)، اقدامات قانونی لازم را انجام خواهد داد و در این راستا در مقابل تخلف از قانون، مسئولیت خود را به شکل کامل انجام خواهد داد.

این اطلاعیه ساترا و اعلام برخورد آشکارا با فیلیمو در حالی منتشر می‌شود که در چند مدت گذشته نوع دخالت و مدیریت این سازمان از سوی بسیاری از جمله نمایندگان مورد انتقاد بوده است.

برای نمونه اخیرا مجتبی توانگر،‌ رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای به دبیر مرکز ملی فضای مجازی، اختیارات بی‌حد و حصر و بدون نظارت به ساترا که به صورت سلیقه‌ای از سخت‌ترین روش‌ها برای تحت فشار قرار دادن کسب‌وکارهای بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها استفاده می‌کنند، را برخلاف عقل و شرع دانسته بود.

توانگر در نامه خود از مرکز ملی فضای مجازی درخواست کرده بود تا به عنوان عالی‌ترین رکن سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده در فضای مجازی به نظم و نسق تنظیم‌گران بخشی و تعیین‌تکلیف ساماندهی حوزه محتوا اقدام کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/25k2
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.