کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مهدی روحانی‌نژاد در رویداد ملی هفته ایران دیجیتال مطرح کرد / بخش اینترنت ثابت از نفس افتاده، ولی هنوز امید دارد

معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در رویداد ملی هفته ایران‌ دیجیتال بیان کرد که بخش ثابت اینترنت کشور از نفس افتاده است.

مهدی روحانی‌نژاد اما به حضور پررنگ بخش ثابت در نمایشگاه رویداد ملی هفته ایران دیجیتال اشاره کرد و گفت: «شرکت بخش ثابت در حوزه مارکتینگ نشان‌دهنده امید این بخش به ادامه راه است.»

او در ادامه افزود: «در طول یک‌‌سال‌‌و‌نیم گذشته بیشترین تمرکز روی بخش ثابت بوده؛ آن هم بخشی که 10سالی است از نفس افتاده و متروک مانده و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ترجیح داده‌اند به‌ جای نزدیک شدن به این بخش در حوزه موبایل فعالیت داشته باشند، اما اکنون بخش ثابت در حال تغییرات مثبت است.

اکنون بسیاری از شرکت‌ها دغدغه نیروی انسانی دارند و با مراجعه به ما می‌گویند برای توسعه فیبر نوری در تهران و شهرستان‌ها کمبود نیروی انسانی داریم؛ این موضوع نشان‌دهنده به وجود آمدن یک توازن در بازار و تقاضاست.»


درباره فیبر نوری رویکرد ایجابی داشته‌ایم


روحانی‌نژاد درباره مشارکت بخش عمومی در این حوزه خاطرنشان کرد که می‌توان به موضوع فیبر نوری و مسئله تأمین مالی سرمایه آن اشاره کرد. به گفته او ۳۰ درصد از سرمایه فیبر نوری را دولت و عمده آن را بخش خصوصی تأمین کرده و نشان‌دهنده این است که مشارکت بخش عمومی و خصوصی در حال ثمردهی است.

او به عنوان نکته‌ای دیگر بیان کرد: «در بسیاری از موارد ما با فناوری‌های جدید به صورت سلبی رفتار می‌کردیم زیرا راحت‌ترین کار در خصوص برخورد، بلاک کردن آنها بوده است. اما در خصوص فیبر نوری رفتار ما ایجابی بوده؛ به این معنا که خواستیم فناوری جدیدی برای مردم بیاوریم که هم کیفیت و هم سرعت بهتری داشته باشد.»

معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام اینکه دغدغه بعدی رسیدن به ۲۰ میلیون پوشش است، افزود: «در خصوص چهار میلیون پوششی که اکنون وجود دارد باید بگویم این آمار، بدون در نظر گرفتن آمار مخابرات است، اما با صدور پروانه مخابرات در آینده نزدیک به هشت میلیون پوشش تا پایان سال جاری خواهیم رسید و امیدواریم تا پایان دولت به پوشش ۲۰میلیونی هم برسیم.»

روحانی‌نژاد در ادامه اشاره کرد که می‌توان در پروژه فیبر نوری به تجربه دیگر کشورها نیز توجه داشت. او در این باره به کشور فرانسه و پروژه 10ساله این کشور برای پوشش سراسری فیبر نوری اشاره کرد.


تخصیص ۱۰۰۱ همت به پروژه فیبر نوری تاکنون


معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه به بخش مالی و هزینه‌های انجام پروژه فیبر نوری اشاره کرد و گفت: «دولت تاکنون نزدیک ۴۰۰ میلیارد تومان از حساب فیبر نوری را داده و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هم ایرانسل با توجه به قرارداد خود با اپراتورهای دیگر از سهم هشت‌درصدی خود داده است. به طور کلی ما تاکنون 1001 همت را در دو، سه‌ماهه اخیر به پروژه فیبر نوری اختصاص داده‌ایم.»

روحانی‌نژاد اضافه کرد: «ما دو بحث چالشی در خصوص فیبر نوری داریم؛ یکی از این موارد بحث عمده‌فروشی است. ما به‌عنوان رگولاتور قصد نداریم وارد جزئیات فرایند اپراتورها شویم، اما رقابت برای ما موضوع بسیار مهمی است.»

او در این مورد توضیح داد: «برخی سؤال می‌کنند آیا با حفاری یک اپراتور در یک استان یا شهر انحصار مخابرات دوباره تکرار نمی‌شود؟ ما در رگولاتوری روی این مسئله کار می‌کنیم و در حال آماده‌سازی پیش‌نویس‌های آن هستیم، اما اپراتورها هم باید نظرات خود را بگویند تا در نهایت انحصاری در FTTH شکل نگیرد و مردم حق انتخاب داشته باشند.»

روحانی‌نژاد اضافه کرد: «این موضوع در تعریف SMP هم قرار می‌گیرد و به‌ویژه با رویکرد جغرافیایی باید تغییر کند. این مسئله در سیاست‌گذاری رقابت و روش تعیین SMP در جلسه آخر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مشخص خواهد شد.»

معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به موضوعات چالشی پیرامون توسعه فیبر نوری گفت: «طبیعتاً دغدغه پوشش شبکه فیبر نوری را تا یکی، دو سال آینده نخواهیم داشت، اما بحث اتصال موضوع جدی و چالشی است و برای آن هدف‌گذاری کرده‌ایم، اما اینکه به آن برسیم، دغدغه جدی است.»

او افزود: «برای اینکه سرویس‌های جدید بدهیم و مردم را به پرداخت هزینه‌ها ترغیب کنیم، به نظر می‌رسد موضوع تعرفه چالش جدی خواهد بود. اگر نتوانیم برای شبکه‌های ثابت و موبایل تعرفه معنادار ایجاد کنیم و مردم را به استفاده از حوزه ثابت ترغیب نکنیم، مشکل خواهیم داشت و باید فکر اساسی برای آن بشود.»

روحانی‌نژاد در خصوص تعرفه‌ها اضافه کرد: «در رگولاتوری سعی کردیم تصمیم‌گیران را برای تغییر تعرفه متقاعد کنیم، اما باید در جاهای دیگر هم حمایت‌هایی صورت بگیرد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xhul
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.