نگاهی به درخواست‌های مکرر از رئیس جمهوری برای رفع محدودیت‌های اینترنتی / نامه‌های بی‌جواب

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بهناز توحیدی / پس از گذشت حدود ۳۶ روز از نامه مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس به دولت درمورد آسیب اختلال در اینترنت براقتصاد دیجیتال، حالا در توییتی ابراز امیدواری کرد تا در کنار عفو رهبری، دولت هم اختلال‌‌های اینترنتی و محدودیت‌های فضای مجازی را رفع کند.

به گزارش کارنگ، حدود ۱۴۰ روز از اختلال‌ و محدودیت در اینترنت و فیلترینگ فضای مجازی می‌گذرد. آسیبی که این اختلال به کسب‌وکارها وارد کرده ، بسیار است و حتی باعث نابودی کسب‌وکارهای خانگی شده است.

در فضایی که کسب‌وکارها و شرکت‌ها برای ادامه فعالیت خود به سختی تحریم‌ها و فیلترینگ را دور می‌زنند و در این مدت مسئولان بسیاری در نا‌مه‌‌های گوناگون از دولت درخواست کردند تا به محدودیت اینترنت پایان دهد.

اواخر مهرماه پس از گذشت یک‌ماه از شروع اعتراضات در کشور، ۹۶ نفر از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه حوزه علم و فناوری در نامه‌ای نسبت به محدودسازی فضای مجازی اعتراض کردند.

آبان‌ماه نیز ۱۳ صنف فعال در حوزه فاوا در نامه‌ای به نمایندگی از کسب‌وکارها و اشخاصی که زندگی خود را بربستر اینترنت بنا نهاده‌اند از رئیس‌جمهوری خواستند از همه اختیارات قانونی خود استفاده کرده و از ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت جلوگیری کند.

این افراد در این نامه به رئیسی یادآوری کردند که دسترسی به اینترنت بدون محدودیت از وعده‌های زمان انتخابات بوده است.وآتیبنتس

بهمن ماه هم سازمان نصر استان تهران و کمیسیون اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی نشست مشترکی درمورد محدودیت‌های اینترنتی برگزار کردند و مقرر شد تا دبیرخانه مشترک برای حل بحران اینترنت تشکیل شود.

با وجود همه انتقادها و اعتراض‌ها و نامه‌های بسیار، اما وزارت ارتباطات تنها اعلام کرد که سرعت اینترنت مشکلی ندارد و کاربران نباید از فیلترشکن استفاده کنند و در نهایت از ارائه سرویس‌های ویژه برای گروه‌های خاص از جمله برنامه‌نویسان و گیمر‌ها خبر می‌دهد.


مجلسیان؛ نامه‌ها و تذکرها


برخی نمایندگان مجلس هم از جمله مسئولانی بودند که در این مدت به سرعت پایین اینترنت و اختلال‌ها اشاره و نقد داشتند.

حدود سه ماه پیش حتی وزیر ارتباطات برای کاهش شدید سرعت اینترنت در ماه‌های اخیر در مجلس حاضر شد و مجتبی‌ رضاخواه، نماینده سوال‌کننده به شرط اینکه ظرف سه ماه مشکلات اینترنت و کسب‌وکارهای اینترنتی رفع شود، از پاسخ‌های وزیر قانع شد.

و حالا با نزدیک‌شدن به پایان این زمان، رضاخواه اوایل بهمن‌ماه به خبرگزاری ملت گفت که قرار است دوباره عیسی زارع‌پور به مجلس فراخوانده شود و اگر توضیحات او در مورد وضعیت اینترنت قانع‌کننده نباشد، دومین کارت زرد خود را می‌گیرد و به استیضاح نزدیک می‌شود.

صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران هم در تذکری شفاهی از وزیر ارتباطات انتقاد کرد و گفت: « اوضاع نابسامان در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر به تحریم ملت از سوی دولت شبیه است تا یک تصمیم سنجیده. پیش از اینکه ریشه کسب و کارهای اینترنتی کشور خشکانده شود، به تحریم داخلی ملت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پایان دهید.»

بعضی از نمایندگان هم مانند غلامرضا نوری‌قزلجه،از اعضای کمیسیون مشترک درخواست دارند حداقل وضعیت اینترنت به سه‌ماه پیش بازگردد.

مجتبی توانگر، نماینده تهران و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس هم از جمله افرادی است که با انتشار نامه‌های گوناگون به مسئولان درخواست رفع فیلترینگ و محدودیت شده است.

او ۱۹ دی‌ماه در نامه‌ای به رئیس جمهور با بیان اینکه با اختلالات گسترده اینترنت، کمر اقتصاد دیجیتال شکسته است، پیشنهاد داد صندوق جبران خسارت فیلترینگ در کشور راه‌اندازی شود.

توانگر همچنین فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی را بی‌اثر دانست و معتقد است که با این روش فقط کسب‌وکارها مختل شدند.

حالا او در توییتی ابراز امیدواری کرد که دولت در «امتداد عفو رهبر حکیم انقلاب برای ترمیم برخی آسیب‌های ناشی از اغتشاشات، در جهت رفع محدودیت‌ها، اختلالات اینترنتی و گشاسش درفضای مجازی هم گام اساسی بردارد تا موجی دیگر درامیدآفرینی و نوسازی در اقتصاد دیجیتال را شاهد باشیم.»

البته که پیشتر رئیس جمهوری از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست دغدغه‌های مردم در زمینه کندی سرعت و دیگر مشکلات موجود را با فوریت پیگیری و رفع کند.

در این زمینه هم وزیر ارتباطات اعلام کرده که کارگروهی برای حل مشکل سرعت و کیفیت اینترنت تشکیل شده است، کارگروهی که هنوز و بعد از نزدیک به 3 هفته از خروجی آن نتیجه‌ای منتشر نشده است.

    

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/b4yg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.