کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

هند از محدودیت‌های خود بر واردات وسایل الکترونیکی می‌کاهد / تلاش «مودی» برای تبدیل هند به تأمین‌کننده سخت‌افزار

هند محدودیت‌های واردات لپ‌تاپ، تبلت و سایر سخت‌افزارهای آی‌تی را تعدیل می‌کند و به شرکت‌هایی چون اپل، اچ‌پی و دل فرصت بیشتری می‌دهد تا خود را با محدودیت‌های برنامه‌ریزی‌شده برای آینده وفق دهند.

بر اساس گزارش‌ها دولت فدرال هند ماه گذشته دست به اقدامی شوکه‌کننده زد و اعلام کرد که واردات لپ‌تاپ و تبلت را بدون مجوز محدود می‌کند. این تصمیم شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ را در بهت فرو برد، اما یک روز بعد تنظیم‌کننده تجارت هند این اقدام را سه ماه به تعویق انداخت.

در حال حاضر نیز الزامات دریافت مجوز برای واردکنندگان محصولات آی‌تی کاهش یافته و بعد از این فقط از این شرکت‌ها خواسته می‌شود که در سیستم واردات ثبت‌نام کنند. به نظر می‌رسد این سیستم از اول نوامبر شروع به کار خواهد کرد.

در واقع بر اساس آخرین طرح ارائه‌شده، همه شرکت‌های واردکننده محصولات آی‌تی، از تبلت و لپ‌تاپ گرفته تا کامپیوتر و سرور باید در سیستم واردات ثبت‌نام کنند. شنیده‌ها حاکی از این حقیقت هستند که طرح و قوانین جدید برخلاف سیستم دریافت مجوز، واردات را تا 6 یا 9 ماه دیگر محدود نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد با شروع تولید لپ‌تاپ، تبلت و سایر سخت‌افزارها در هند، محدودیت‌ها بر واردات به‌تدریج آغاز می‌شوند. اندازه سهمیه واردات هر شرکت به تولید داخلی، واردات سخت‌افزار آی‌تی و همچنین صادرات چنین محصولاتی از هند بستگی دارد. لازم به ذکر است که قوانین جدید در مورد گوشی‌های هوشمند اعمال نمی‌شوند. دلیل محدودیت تدریجی بر واردات، حصول اطمینان از دسترسی کافی به وسایل الکترونیکی مصرفی است.

این مانورها بخشی از تلاش نخست‌وزیر نارندرا مودی برای افزایش تولید داخلی محصولات آی‌تی و ایجاد یک صنعت مولد در کشور است. البته اهداف مودی ورای تأمین نیاز داخلی است. او می‌خواهد محصولات تولیدی هند را به سراسر جهان صادر کند. ازآنجاکه شرکت‌ها به دنبال تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تأمین خود هستند و می‌خواهند کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهایی به جز چین فراهم کنند، هند قصد دارد به یک تأمین‌کننده وسایل الکترونیکی تبدیل شود. در همین راستا هند در سال جاری یک طرح تشویقی مالی 2.1میلیارددلاری برای جذب سازندگان رایانه به این کشور معرفی کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/u6g5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.