کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ماجرای سیم‌کارت‌های گردشگری / سیم‌کارت‌های بدون فیلتر برای جذب گردشگر خارجی

ماجرای سیم‌کارت‌های گردشگری موضوع بحث‌‌برانگیزی است که این روزها و با ورود مسافران خارجی به بهانه لیگ قهرمانان آسیا، دوباره داغ شده است.

سیم‌کارت گردشگری، سیم‌کارتی بدون فیلتر و محدودیت در استفاده از شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، واتس‌آپ و تلگرام است که به منظور راحتی گردشگران خارجی برای ارتباط با خارج از کشور در نظر گرفته شده است. گردشگران می‌توانند این سیم‌کارت‌ها را به محض ورود به فرودگاه تهیه کرده و از مزایای آن استفاده کنند.

بحث سیم‌کارت‌های گردشگری از اواخر سال 1401 به طور جدی مطرح شد. هرچند این موضوع در سال‌های پیش از آن نیز عنوان شده بود. این سیم‌کارت‌ها به دو زبان انگلیسی و عربی اطلاعات مربوط به جاذبه‌های گردشگری ایران را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهند، به اینترنت دسترسی آسان‌تری دارند و دارای مالتی‌مدیا، GPS و با قابلیت یک Handbook هستند.

البته یکی دیگر از مسائلی که در راستای ارائه سیم‌کارت‌های بدون فیلتر به گردشگران خارجی مطرح شده، بحث کاهش بازدید گردشگران خارجی از کشور به دلیل فیلترینگ در ایران بود. این موضوع ابتدا از سوی عزت‌الله ضرغامی مطرح شد؛ به گفته او یکی از دلایل افت میزان گردشگران خارجی، دسترسی نداشتن آنها به پلتفرم‌های خارجی است و برای جبران مافات باید گردشگران خارجی را از حداقل امکانات بهره‌مند ساخت.

ضرغامی همچنین مطرح کرده بود که گردشگران خارجی به دلیل اقامت کوتاه‌شان در ایران معمولاً از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نمی‌کنند و به خاطر دایره ارتباطی خود در پلتفرم‌های غیرایرانی باید امکان دسترسی به پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام و تلگرام را داشته باشند.

اما امکان دیگری که سیم‌کارت‌های بدون فیلتر گردشگری از آن بهره‌مندند اما سیم‌کارت‌های معمولی داخلی فاقد آن هستند، اینترنت پرسرعتی است که برای آنها در نظر گرفته شده است.

ضرغامی همچنین پیش از تصویب طرح سیم‌کارت‌های گردشگری برای مسافران خارجی اعلام کرده بود که تلاش‌ها در حوزه پیام‌رسان‌‍‌های داخلی قابل تقدیر است اما هنوز این پیام‌رسان‌ها به میزان ضریب نفوذ قابل توجهی برای استفاده گردشگران خارجی نرسیده‌اند.


تصویب طرح سیم‌کارت‌های گردشگری


اما به‌تازگی طرح سیم‌کارت‌های گردشگری با امکان اینترنت آزاد و بدون فیلتر تصویب شده است. تصویب این طرح در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور صورت گرفته است. علی‌اصغر شالبافیان، معاون وزیر گردشگری بیان‌ کرده که این طرح با پیگیری‌های عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری و به منظور بهره‌برداری دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، راهنمایان گردشگری و گردشگران خارجی تصویب شده است.

شالبافیان در ادامه خاطرنشان کرد: «ما درخواست کرده بودیم فعالان گردشگری در اولویت این طرح قرار بگیرند، در نتیجه قرار شد فهرست دفاتر خدمات مسافرتی را ارائه کنیم تا این امکان برای آها فراهم شود. آژانس‌های مورد تأیید که پروانه بهره‌برداری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند، به منظور بهره‌برداری از این طرح معرفی شده‌اند.»

او همچنین اعلام کرد: «این طرح مصوب و ابلاغ شده و ما هم براساس مصوبه و اولویت‌ها، بهره‌برداران را معرفی می‌کنیم. زمان‌بندی اجرای مرحله ‌به مرحله این مصوبه هم در آینده مشخص می‌شود.»

شالبافیان در ادامه ذکر کرد که به محض نهایی شدن موضوع سیم‌کارت گردشگری، در سامانه و سایت وزارتخانه اطلاع‌رسانی می‌شود. اکنون در سایت وزارت گردشگری، در این‌باره محتوایی منتشر نشده است.


کاربران ناراضی داخلی از سیم‌کارت‌‌های گردشگری


سیم‌کارت‌های گردشگری موضوع دیگری را در این میان به یاد کاربران ایرانی می‌اندازد و آن هم اینترنت طبقاتی است. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نارضایتی خود را در خصوص در اختیار قراردادن سیم‌کارت‌های بدون فیلتر و محدودیت به گردشگران خارجی ابراز کرده‌اند.

کاربران ایرانی در فضای مجازی این طرح را با طرح کاپیتولاسیون مقایسه کرده و آن را ناعدالتی خواند‌ه‌اند. این در حالی است که کارگروه فیلترینگ در حال پیگیری جدی اینترنت طبقاتی نیز است. وزارت علوم سال گذشته اعلام کرد طبق تصویب این نهاد، اینترنت با دسترسی خاص به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اعطا خواهد شد.

در توضیح اینترنت طبقاتی نیز باید گفت این نوع اینترنت بر اساس جایگاه اجتماعی افراد و شغل آنها میزان دسترسی آزادتری را به شبکه برای افراد ایجاد می‌کند. مفهوم اینترنت طبقاتی حدود یک سال است که مطرح شده و در ابتدا هدف آن بیشتر اساتید دانشگاه‌ها بود. این در حالی است که بسیاری از افراد و مشاغلی که شامل اینترنت با محدودیت کمتر می‌شوند این موضوع را ناعادلانه توصیف کرده و استفاده از اینترنت طبقاتی را تحریم کرده‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vk2d
1 نظر
  1. فاطمه می گوید

    واقعا هم مثل کاپیتولاسیون هست، ما دائم هزینه فیلتر شکن پرداخت کنیم اونوقت یکی از خارج بیاد راحت ب نت دسترسی داشته باشه ، انگار تو یه زندان خیلی بزرگ داریم زندگی میکنیم ، مسخرشو دیگه در آوردن، انگار ما زندانی های زندان و مسولان بی لیاقت زندان بان های ما هستند، ننگ بر این حکومت داری ، ننگ بر مسولان ، ننگ بر سیمکارت گردشگری و فیلترینگ

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.