کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

هیچ فروشگاهی مناسب همه نیست

قالب‌های فروشگاهی مختلفی در سال ۲۰۲۳ فرصت دارند تا مشتریان با رویکردهای متفاوت را به خود جذب کنند؛ این قالب‌ها چه هستند؟

زمانی که پاندمی کرونا آغاز شد، توقع از خرده‌فروشانی که صاحب فروشگاه بودند، بسیار زیاد بود. فروشگاه‌ها هر کاری که در توان‌شان بود، انجام دادند؛ از تعطیل‌کردن اتاق‌های پرو گرفته تا برآورده‌کردن نیازهای ضروری مشتریان با کمترین تماس فیزیکی و تحویل سفارش‌ها در کنار خیابان.

آنها تجربه خرید در فروشگاه را برای رفع نیازهای همیشه در حال تغییر جامعه به دلیل افزایش تورم و بیماری همه‌گیر جهانی، به طور کامل متحول کردند. هرچه بر تعداد افرادی که برای خرید خود به شکل حضوری به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کردند، افزوده شد، تغییرات دوران پاندمی تکامل بیشتری یافت.

یکی از تغییراتی که مورد توجه قرار گرفته، مسئله طراحی فروشگاه است. پاپ‌آپ‌ها و فروشگاه‌های محلی تبدیل به مدلی شده‌اند که بسیاری از خرده‌فروشان برای مدرن‌سازی خود، این قالب‌ها را انتخاب می‌کنند. خرده‌فروشان نشان داده‌اند که آماده‌اند فروشگاه‌ها را تجربه‌‌پذیرتر کنند و فضای بیشتری را به فعالیت‌های اومنی‌چنل اختصاص دهند. به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۳ شاهد رشد تقریباً بی‌سابقه‌ای از قالب‌های فروشگاهی باشیم.


فروشگاه‌های محلی


انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۳ فروشگاه‌های بیشتری در محله‌ها دیده شوند. امسال خرده‌فروشانی که معمولاً بر شهرهای ردیف اول از نظر جمعیت و تراکم تمرکز می‌کردند، متوجه می‌شوند که بسیاری از شهرهای ردیف اول، شاهد مهاجرت کارمندان تعدیل‌شده به شهرهای ارزان‌تر درجه دو یا سه یا حتی به شهرهای کوچک هستند.

فروشگاه‌های بزرگ برای یافتن تراکم کافی از نظر جمعیت‌شناسی و دنبال‌کردن ردپای مشتریان در شهرهای کوچک تلاش می‌کنند. قالب فروشگاهی که در چنین مکان‌هایی جواب می‌دهد، فروشگاهی کوچک است. در حالی که خرده‌فروشان این مفهوم را آزمایش کرده‌اند و تارگت و والمارت تلاش‌های متعددی در این زمینه انجام داده‌اند، اما چالش ایجاد مجموعه‌ای مناسب همچنان وجود دارد.

نوردستروم (فروشگاه زنجیره‌ای پوشاک) یکی از اولین مجموعه‌هایی بود که با «نوردستروم لوکال» قالب‌های موجود را شکست. فروشگاه محلی نوردستروم تقریباً بیشتر شبیه یک اتاق پرو است. شما چیزی را که می‌خواهید، سفارش می‌دهید، به فروشگاه محلی می‌روید، آن را امتحان می‌کنید و هرکدام را پسندیدید، می‌خرید.

نوردستروم همیشه این شانس را دارد تا بر اساس رفتار شما و به این امید که شما را ترغیب کنند تا محصول جدیدی را به سبد خرید خود اضافه کنید، چیزهایی را که نخواسته‌اید نیز بفرستند. چیزی که خریداری نمی‌شود یا در فروشگاه می‌ماند یا به مرکز توزیع تجارت الکترونیک باز می‌گردد.


اوت‌‌لت‌ها


مراکز خرید اوت‌لت مدت‌هاست که در اوج قرار دارند. میسیز، نوردستروم و ساکس برای مدت طولانی در کسب‌و‌کار اوت‌لت بوده‌اند و بسیاری از خرده‌فروشان و برندها نیز وارد این بازار شده‌اند. این یک راه عالی برای اتمام موجودی خرده‌فروشانی است که برندهای دیگر شرکت‌ها را نیز می‌فروشند. فروشگاهی که با فوریت و به دفعات – به دلیل ورودی موجودی‌های جدید – اقدام به ارائه تخفیف می‌کند، به مقصدی برای بازدید مشتریان تبدیل می‌شود.

این امر می‌تواند برای برندها چالش برانگیزتر باشد. برندها باید در برابر کاهش فروش محصولات خود به دلیل معرفی محصولات مشابه، تعادل برقرار کنند. یکی از اهداف اتمام موجودی اضافی است. در سال ۲۰۲۲، همه نگران موجودی بیش از حد بودند.

خرده‌فروشان سنتی ارزان‌قیمت مانند «راس» و «تی‌جی‌مکس» قطعاً از عدم تطابق بین عرضه و تقاضا سود می‌بردند. اما تعجب نکنید اگر خرده‌فروشان بیشتری وارد این فضا شوند. «دیکز اسپورتینگ گودز» سال گذشته وارد رقابت شد و به دنبال گسترش مفهوم ناموجود/ اتمام موجودی است.

اما همچنین شاهد هستیم که خرده‌فروشان بیشتری وارد پروسه فروش مجدد می‌شوند. ثردآپ آن‌قدر در این بخش فعالیت داشته که یک برنامه برچسب سفید ایجاد کرده تا برندها بتوانند برنامه فروش مجدد خود را با استفاده از پلتفرم ثردآپ راه‌اندازی کنند.

فروشگاه‌ها اگر محبوب شوند، به‌سرعت موجودی‌شان تمام می‌شود و این از آن نوع موجودی نیست که شما بخواهید آنها را نگه دارید. یک فروشگاه اوت‌لت پرفروش، نشانه‌ای از عملکرد بسیار بد فروشگاه‌هایی است که محصولات جدیدی را با قیمت نسبتاً بالا عرضه می‌کنند.


فروشگاه در فروشگاه


هنگامی که سفورا از جی‌سی‌پنی خارج شد و به کولز پیوست، تأثیراتی گذاشت. همکاری میسیز با تویز آر‌آس برای تعطیلات روی کاغذ امیدوارکننده بود، اما به نظر نمی‌رسد موفقیتی را که میسیز در انتظارش بود، در پی داشته باشد. اما خرده‌فروشان باید فروشگاه‌ها را به‌عنوان راهی برای جلب مشتریان بیشتر به‌روز نگه دارند و ارائه مفهوم فروشگاه در فروشگاه راهی عالی برای انجام آن است. انتظار می‌رود که تعداد بیشتری از این موارد دیده شوند، به‌خصوص برای برندهای D2C که به دنبال فرصت‌های بیشتری برای گسترش توزیع خود هستند.


پاپ‌آپ‌ها


در سال ۲۰۲۳ شاهد پاپ‌آپ‌های بسیار بیشتری خواهیم بود، به‌خصوص که رویدادهای حضوری دوباره وارد صحنه می‌شوند. پاپ‌آپ‌ها بدون زیرساخت‌های زیاد، دسترسی فوری را ارائه می‌دهند و به خرده‌فروشان این فرصت را می‌دهند که مکان‌ها یا محله‌ها را از قبل آزمایش کنند.


مرکز پردازش سفارش‌ها


نمونه‌های زیادی از مراکزی که منحصراً پردازش سفارش‌ها را انجام دهند، وجود ندارد. برخلاف تجارت الکترونیک خالص، رفتارهای خرید اومنی‌چنل با بازگشت مشتریان به فروشگاه‌ها کاهش نیافته است. معلوم می‌شود که اگرچه ممکن است افراد هنوز تجربه حضوری را طلب کنند، اما همچنین می‌خواهند مطمئن باشند قبل از رفتن به فروشگاه، موارد فهرست‌شده واقعاً در فروشگاه موجود است. خرده‌فروشان نیز در تلاش هستند تا تعادل مناسبی میان فضاهایی که استفاده از آنها برای مصرف‌کنندگان راحت است، برقرار کنند.


رویکرد پورتفولیو


مهم‌ترین چیزی که باید در سال ۲۰۲۳ در نظر داشت، این است که قرار نیست هیچ قالب جدیدی مناسب همه باشد. به نظر می‌رسد خرده‌فروشان نیز آماده پذیرش این امر هستند که باید برای هر فروشگاه و جغرافیای خاص خود از رویکرد پورتفولیو استفاده کنند. ممکن است آنها در هر منطقه بازاریابی با یک فروشگاه شاخص، دو اوت‌لت، یک مرکز پردازش سفارش‌ها و چهار فروشگاه محلی فعالیت داشته باشند.

مدیریت اینها در کنار هم دشوار است، اما در نهایت ممکن است انعطاف‌پذیری و توانایی نزدیک‌تر شدن به مصرف‌کنندگان را هم به صورت مجازی و هم به معنای واقعی کلمه، بهتر از همیشه ارائه دهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ii8v
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.