کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
والمارت در مواجهه با تورم افسارگسیخته و مشکلات زنجیره تأمین در سال ۲۰۲۲ شاهد مشکلاتی بود. به گفته تحلیلگران، مشتریان باید خود را برای سال ۲۰۲۳ آماده کنند، زیرا والمارت سعی میکند در میان چیزهای دیگر بر تجارت الکترونیک، مراقبتهای بهداشتی و برنامههای بانکی سرمایهگذاری کند. یک سال غیرقابل پیشبینی با امکانات بالقوه دیگر در پیش روست.
ماری شور، تحلیلگر تحقیقاتی شرکت سرمایهگذاری «ثردنیدل کلمبیا» میگوید: «مطمئناً آنها همه تخممرغهای خود را در یک سبد قرار نمیدهند و فقط در یک حوزه سرمایهگذاری نمیکنند، زیرا امکان دارد همهچیز را از دست بدهند.» به نظر میرسد این غول خردهفروش در سال ۲۰۲۳ با چهار چالش اصلی روبهرو باشد. اما این چالشها چه هستند؟
تلاش برای ورود به سال جدید، بدون موجودی اضافی
موجودی اضافی عامل تهدیدکننده تجارت والمارت در سال ۲۰۲۲ بود. مسائل مربوط به زنجیره تأمین و تورم باعث شد والمارت موجودی بیشتری از آنچه مصرفکنندگان میخریدند در دسترس داشته باشد. این موجودی اضافه به پر شدن اتاقهای پشتی و غیرقابل استفاده شدن آنها منجر شد.
والمارت گفته بود از ماه می بهصورت یکپارچه برای عبور از موجودی مازاد تلاش خواهد کرد و البته به قول خود عمل کرد. این شرکت در گزارش سود سهماهه اول خود در ماه می، ۳۲ درصد افزایش سالانه موجودی انبار را گزارش کرد. در آخرین گزارش ماه نوامبر، این افزایش تنها ۱۳ درصد بود. شور میگوید: «من خوشبینم و فکر میکنم والمارت بتواند بدون موجودی مازاد وارد سال جدید شود.»
از سوی دیگر بدترین سناریو والمارت برای سال ۲۰۲۳ این است که هر یک از مشکلات غیرقابل پیشبینی سال ۲۰۲۲، مانند اختلالات زنجیره تأمین یا تغییر در رفتار مصرفکننده ناشی از رکود بالقوه دوباره بروز کند. مایکل فورمن، یکی از شرکای «مازارس» که یک شرکت بینالمللی پیشرو در حوزه حسابرسی، مالیات و مشاوره است، میگوید: «ممکن است آنها دوباره در دورهای قرار بگیرند که موجودی مازاد داشته باشند.»
تداوم رشد تجارت الکترونیک و در عین حال کاهش هزینهها
والمارت با فروش آنلاین خود در آغاز همهگیری، موفقیتی بزرگ به دست آورد و در سهماهه دوم سال ۲۰۲۰ رشد سالانه ۹۷درصدی را تجربه کرد، اما با وجود تلاشهای عمده مانند ایجاد پلتفرم عضویت والمارتپلاس تا ارائه زودهنگام فروش آنلاین جمعه سیاه، این خردهفروش امسال دوباره همان موفقیت را به دست نیاورده است.
طبق دادههای «سیمیلاروب» (یک شرکت تجزیهوتحلیل وب) والمارت تا نوامبر سال جاری شاهد کاهش هشتدرصدی در میانگین بازدید روزانه از وبسایت خود نسبت به سال گذشته بود.
به گفته زین اکبری، تحلیلگر سهام «مورنینگ استار»، بهترین سناریو والمارت برای برنامههای تجارت الکترونیک خود در سال ۲۰۲۳، داشتن رشد کند، اما مستمر در تحویل جلو در خانهها و پیکاپهای کنار خیابان است.
اما به گفته شور، بدترین سناریو برای والمارت در سال ۲۰۲۳ این است که این خردهفروش برای اجرای طرحهای صرفهجویی در هزینهها مانند مراکز اتومات مدیریت منابع تلاش کند و رشد تجارت الکترونیک همچنان نزولی پیش برود.
گسترش حضور کلینیکها
تا به امروز مراقبتهای بهداشتی یکی از پرسودترین زمینههایی است که والمارت بهسختی به آن دست یافته است. این غول خردهفروشی در حال حاضر تنها ۳۲ کلینیک در پنج ایالت دارد. در سال ۲۰۲۲ والمارت شاهد چشمپوشی رقبایی مانند آمازون از فعالیت در بخش مراقبتهای بهداشتی بود، اما سال ۲۰۲۳ نبردی سخت برای والمارت خواهد بود، زیرا دکتر شریل پگوس، معاون اجرایی والمارت در بخش سلامت و تندرستی، برای سرمایهگذاری بهداشتی در جیپی مورگان، شرکت را در ماه نوامبر ترک کرد.
ساری کاگانوف، مدیر کل مشاوره در راکهلث ادوایزری گفت: «والمارت باید حضور خود در کلینیک را گسترش دهد و چالشهای عملیاتی را که بسیاری از کلینیکهایش با آن مواجه هستند، حل کند.»
بخشی از برنامه گسترش فعالیتها برای سال ۲۰۲۳ اعلام شده است و والمارت قصد دارد تا پایان سال ۱۶ کلینیک دیگر را در فلوریدا راهاندازی کند.
از سوی دیگر بدترین مورد مراقبتهای بهداشتی والمارت در سال ۲۰۲۳ یک رسوایی خواهد بود که از هک دادهها یا بدرفتاری با یک بیمار ناشی خواهد شد. ناتالی شیبل، مدیر تحقیقات «فارستر» میگوید: «یک مورد فاحش از قصور پزشکی یا یک مورد بزرگ نقض داده، آرزوی والمارت برای رسیدن به اهدافش را نابود میکند.»
ارائه خدمات جدید بانکداری مشتریان
از میان تمام ابتکارات بزرگ والمارت برای سال ۲۰۲۳، نفوذ آن به بانکداری ممکن است محرمانهترین باشد. پس از اینکه «هیزل»، فینتک تحت حمایت والمارت، نئوبانک «وان» را خریداری کرد و در ابتدای سال جاری نام آن را پذیرفت، این شرکت برای جذب استعدادهای برتر با گلدمن ساکس و اپل برای ایجاد خدمات مالی، بیسروصدا همکاری کرده است.
اگرچه مشتریان فعلی و سابق وان مشکلاتی را در این بانک تجربه کردهاند، والمارت تلاش کرده تا یک حساب بانکی برای کارمندان خود ثبت کند. کار وان تازه شروع شده و طبق گزارشها، این گروه قصد دارد تا سال آینده خدمات «الان بخر، بعداً پرداخت کن» را به مشتریان والمارت ارائه دهد.
به گفته اکبری، در سال ۲۰۲۳ وان نقاط مثبت زیادی دارد و والمارت باید در کمک به ایجاد زیرساخت برای آن تمرکز کند. او میگوید: «آنها تمایل دارند به جای تلاش برای آزمایش و بررسی نحوه برخورد خود با مسائل، تنها اطمینان حاصل کنند همهچیز تا حد ممکن همانطوری است که باید باشد. آنها میخواهند بر همین موضوع تمرکز کنند، سپس پیش بروند.»