کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پزشکی آینده انسان‌محورتر می‌شود

روندهای آینده درمان و نقش دولت‌ها در آنها

یکی از بزرگترین گرایش‌ها در پزشکی و سلامت امروز، رقم زدن زندگی طولانی‌تر و «جوان‌تر ماندن» است. کارشناسان معتقدند یکی از عوامل مهم برای طول عمر، تشخیص این موضوع است که همه چربی‌ها به شیوه یکسانی ایجاد نمی‌شوند و تبدیل چربی سفید/زرد به چربی قهوه‌ای این پتانسیل را دارد که یکی از بزرگترین بحران‌های تندرستی یعنی چاقی را حل کند.

به چه دلیل؟ زیرا چربی قهوه‌ای تراکم میتوکندری را افزایش می‌دهد و کالری زیادی می‌سوزاند؛ اما چربی سفید از نظر متابولیسمی ناکارآمد است و انرژی زیادی مصرف نمی‌کند. بله، تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای باعث کاهش وزن می‌شود، اما چاقی یک بیماری جدی است که می‌تواند عامل بیماری قلبی، سرطان، زوال عقل و… باشد.


درمان‌های آینده برای چاقی


این روند به بررسی مطالعاتی می‌پردازد که نشان دهد چگونه تبدیل سلول‌های سفید چربی به سلول‌های قهوه‌ای می‌تواند اثربخش باشد و بر سه حوزه تمرکز دارد: تبدیل سلول‌های پرتوان یا چندتوان، سرمادرمانی و داروها. برای مثال، محققان سلول‌های بنیادی پرتوان را از راه انتقال ژن به سلول‌های چربی قهوه‌ای القایی تبدیل کرده‌اند.

راه ساده‌تر سرمادرمانی است که متداول‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد می‌توان بافت چربی قهوه‌ای را با قرار دادن در معرض محیط‌های سرد، گسترش داد و فعال کرد. این باعث افزایش سرعت متابولیسم می‌شود، اگرچه نتایج این تحقیقات هنوز منفرد هستند. روزه‌داری نیز مؤثر است و تعداد داروهایی که گرمازایی در ارگانیسم‌ها را تشویق می‌کنند، در حال افزایش است.

متخصصان پزشکی می‌دانند که از دست ‌دادن چربی‌های سفید دشوارتر از افزایش آنهاست، اما پیشرفت در تبدیل‌ سلول‌های سفید چربی به سلول‌های قهوه‌ای تنها زمانی حاصل می‌شود که از علم کمک بگیریم. همه اینها بخشی از واقعیتی است که هر لحظه نزدیک‌تر می‌شود: زندگی مثل ۴۰ ساله‌ها، حتی زمانی که در حال نزدیک‌شدن به ۹۰ سالگی هستیم.


موضوعی برای کنار هم قرار گرفتن


سال‌هاست که سیاست‌های سلامت در حال تدوین بوده‌اند، اما از سال ۲۰۲۳ این سیاست‌ها تکامل پیدا می‌کنند و تکثیر و تقویت می‌شوند. دولت‌ها می‌دانند که وقتی مردم از نظر جسمی و روانی در وضعیت مناسبی قرار ندارند، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی فلج‌کننده به بار می‌آید.

آنها می‌دانند که ناخوشی و نبود سلامت از تعداد نیروی کار می‌کاهد و به بهره‌وری آسیب می‌زند و این بدترین وضعیت ممکن برای رشد اقتصادی در بلندمدت است. آنها می‌دانند که تندرستی با استفاده از روش‌های پیشگیرانه باعث صرفه‌جویی در بودجه عمومی می‌شود، زیرا پیشگیری همیشه در مقایسه با درمان ارزان‌تر است.


دولت‌ها چه خواهند کرد


اکنون دولت‌های بیشتری هستند که از دانستن به اقدام کردن روی آورده‌اند، سیاست‌های متنوعی را دنبال می‌کنند و به دنبال سیاست‌گذاری‌هایی هستند که هدف‌شان بهبود سلامت جسمی، ذهنی، کاری، محیطی و حتی مالی است، از کمپین‌های تغذیه سالم تا تأمین بودجه کشاورزی خلاق تا حفاظت از تنوع زیستی.

پرتغال (و کشورهای دیگر) قوانین جدیدی وضع کرده‌اند که طبق آن کارفرمایان نتوانند پس از ساعات کاری با کارکنان تماس برقرار کنند و هدف‌شان بازگرداندن تعادل میان کار و زندگی است. ژاپن یک پروژه ملی را راه‌اندازی کرده که اهداف زیادی در زمینه سلامت دارد و تمرکز آن افزایش طول عمر جمعیت پیر بوده است.

بیش از ۸۵ کشور قوانینی علیه نوشیدنی‌های شیرین وضع کرده‌اند. دفتر شهردار نیویورک به تازگی ۴۴ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته تا ۲۰۰ هزار پزشک و پرستار در زمینه طب سبک زندگی (Lifestyle Medicine) آموزش ببینند. سیاست‌گذاری در زمینه سلامت، در برنامه‌های سیاسی دولت‌های ملی و حکمرانی‌های منطقه‌ای و محلی بسیار برجسته‌تر خواهد شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/y55y
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.