کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارزار مخالفت با اینترنت طبقاتی به راه‌ افتاد

کاربران اینترنتی با راه‌اندازی کارزاری جدید مخالفت خود را با اینترنت طبقاتی اعلام کرده‌اند. این مخالفت با عنوان «پیمان جمعی برای عدم استفاده از اینترنت طبقاتی» از طریق سایت کارزار در دسترس است.

در این کارزار آمده است: «ما امضاکنندگان این کارزار مخالفت شدید خود را با «اینترنت طبقاتی» تحت هر عنوانی نظیر اینترنت ویژه، اینترنت حرفه‌ای و… اعلام می‌داریم و پیمان می‌بندیم که از این امکان تبعیض‌آمیز استفاده نخواهیم کرد. ما نسبت به خطرات و تبعات استفاده از مواهب این آپارتاید نوین هشدار می‌دهیم و آن را نوعی رانت جهت تطمیع نخبگان و متخصصان جامعه می‌دانیم.»

امضاءکنندگان این نامه تأکید کرده‌اند: «دسترسی آزاد به اینترنت بدون فیلتر، به صورت برابر و برای همه، تحت قوانینی در چهارچوب حقوق بشر برای حفظ حقوق کاربران و کسب‌وکارها، از حقوق بدیهی شهروندی است و هیچ کس حق ندارد با رویکردی قیم‌مآبانه تصمیم بگیرد که چه کسی حق استفاده از چه محتوا و خدماتی را دارد یا ندارد.»

نام اینترنت طبقاتی که این‌ روزها از زبان مسئولان دولتی با عنوان اینترنت تخصصی، ویژه یا حرفه‌ای هم شنیده می‌شود با شروع محدودیت‌های اینترنتی در کشور از هفت ماه پیش بارها شنیده شده است.

در بهمن‌ماه سال گذشته نامه‌های گوناگونی از سوی نهادها و شخصیت‌های مختلف منتشر شد که در آن خواستار اینترنت بدون فیلتر یا به تعبیری همان اینترنت طبقاتی بوده‌اند. 

پیش از این نامه‌ها نیز اتحادیه فناوران تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که دارندگان پروانه کسب از این اتحادیه می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند؛ اطلاعیه‌ای که با مخالفت بسیاری از مدیران و صنف‌های فعال در حوزه آی‌تی مواجه شد.

در حالی که اعتراض از سوی صنف‌ به اینترنت طبقاتی از سوی برخی گروه‌ها ادامه داشت، وزیر ارتباطات در حاشیه یکی از جلسه‌های هیئت دولت اعلام کرد که آنها قصد دارند تنها ابزارهایی برای دسترسی بهتر برنامه‌نویس‌ها و گیمرها به اینترنت فراهم کنند که به باور او اسم آن را نمی‌توان اینترنت طبقاتی گذاشت. 

در همین راستا نیز او به حرف خود عمل کرد و خبر از رونمایی سامانه «رادار بازی» برای گیمر‌ها داد؛ سامانه‌ای که به باور بسیاری از فعالان و کارشناسان شروعی برای واگذاری اینترنت طبقاتی است. در قدم بعدی هم هرچند او ارائه اینترنت طبقاتی را قبول نداشت، سرویسی ویژه برای برنامه‌نویسان با عنوان سرویس 403.online راه‌اندازی کرد؛ سرویسی که به باور برنامه‌نویسان نمی‌تواند در کنار محدودیت اینترنت کمکی به آنها برای دورزدن تحریم‌های بین‌المللی کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/thos
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.