کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

 کارنگ صدوبیستم منتشر شد

 در این شماره «کارنگ» به طور مفصل به کارخانه نوآوری آزادی و ماجرای بیانیه شرکت «هم‌آوا»، مؤسس کارخانه نوآوری آزادی پرداخته است. هشتم آبان‌ماه ۱۴۰۲، وکیل شرکت «آما» به همراه نماینده اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران به‌منظور تخلیه کارخانه نوآوری آزادی اقدام کرده بودند.

یادداشت‌های رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار؛ ایمان جلیلی، سردبیر استودیو راه‌کار و رویین صمدزاده، مشاور مالی و توسعه کسب‌وکار در مورد این ماجرا بسیار خواندنی است. رضا جمیلی معتقد است شاید اگر از همان روزهای اول یک کارخانه نوآوری تماماً خصوصی راه می‌افتاد و روی کمک‌ها و حمایت‌های دولتی این‌قدر حساب باز نمی‌شد، سرنوشت تلخ این روزها هم رخ نمی‌داد.

ایمان جلیلی نیز می‌گوید مسئله کارخانه نوآوری آزادی هرچه باشد، راه‌حلش بازی‌های همیشگی اکوسیستم ابری نوآوری در کشور نیست! فراموش کردن تصویر آرمانی روزهای اول و خاک گرفتن عکس‌های یادگاری و بده‌بستان‌های مگوی این سال‌ها نباید باعث شود این بار هم راه‌حل‌مان یافتن فرشته نجاتی باشد که ناگهان با اسب سفید می‌آید و اکوسیستم را از یک فاجعه دیگر نجات می‌دهد.

رویین صمدزاده نیز امیدوار است کارخانه نوآوری آزادی به‌عنوان نماد نوآوری کشور و جایی که خاطره‌های زیادی ساخته، با رضایت مالک همچنان به فعالیت خود ادامه دهد و اکوسیستم نوآوری نیز در آینده با اتخاذ برنامه و سیاست منسجم بتواند به‌صورت مستقل مسیرش را برود.

در این شماره گفت‌وگویی نیز با امیر گیلان‌پور، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناور و بنیان‌گذار «کلاسه» داشتیم. گیلان‌پور باور دارد آموزش در دنیا نسبت به حوزه‌هایی مانند تجارت الکترونیکی، حمل‌ونقل، پرداخت و… عقب مانده و این شامل کشورهای پیشرفته دنیا هم می‌شود. به باور او هوش مصنوعی نمی‌خواهد جای انسان و معلم را بگیرد، بلکه معلم را در جایگاه اصلی خود قرار خواهد داد. 

 در جدیدترین شماره کارنگ به حوزه کان‌تک هم پرداخته‌ایم و در این‌باره با علی بدیعی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل «بیت‌هوم» و حمید کردبچه، رئیس هیئت‌مدیره فناوری اطلاعات ناواکو گفت‌وگو کرده‌ایم. صنعت ساختمان‌سازی در زمره صنایعی است که تاکنون دچار تغییرات زیادی بوده و این روزها مفهوم جدیدی در آن ایجاد شده که آن را «کان‌تک» می‌نامند.

 بدیعی می‌گوید: «فناوری‌های ساخت‌وساز با کاهش ضایعات، بهینه‌سازی استفاده از منابع و کاهش اثرات زیست‌محیطی به فرایند ساخت‌وساز کمک می‌کند تا به‌ سوی توسعه پایدار حرکت کند.»

 کردبچه نیز در مورد تفاوت کان‌تک و پراپ‌تک توضیح می‌دهد: «کان‌تک ساخت و ایجاد و فروش دارایی‌ها از صفر است؛ درحالی‌که پراپ‌تک به مدیریت دارایی‌ها در زمینه استفاده و فروش مجدد دارایی‌های موجود گفته می‌شود.»

در شماره صدوبیستم کارنگ گزارشی هم در مورد تأیید صندوق قابل‌ معامله یا «ای‌تی‌اف» بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تهیه کرده‌ایم و در این مورد با «احسان مهدی‌زاده»، مدیرعامل صرافی والکس؛ «سامان بیرقی»، عضو هیئت‌رئیسه صرافی اوام‌پی‌فینکس؛ «صالح خواجه‌دلویی»، مدیرعامل صرافی هیتوبیت؛ «سعید عبادتی»، مدیرعامل صرافی اکسبیتو و «جمشید عباس‌پور»، مدیرعامل کوینینو گفت‌وگو کرده‌ایم.

 متن کامل تمام این گزارش‌ها و گفت‌وگوها را می‌توانید در کارنگ صدوبیستم بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tse8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.