کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کلوپ سه‌نفره شد!

برد سریع؛ انگیزه آفریقای مرکزی برای قانونی‌کردن بیت‌کوین

یکی از فقیرترین کشورهای دنیا، در جهت قانونی‌کردن بیت‌کوین اقدام کرده و حالا می‌توان جمهوری آفریقای مرکزی را در کنار هندوراس و السالوادور عضو کلوپ سه‌نفره‌ کشورهایی که به بیت‌کوین وضعیت قانونی بخشیده‌اند، به‌شمار آورد.

قانون‌گذاران و اعضای مجلس آفریقای مرکزی بدون رأی مخالف، هفته گذشته با تصویب متفق‌القول لایحه مربوطه، در جهت قانونی‌کردن بیت‌کوین قدم برداشتند. بلافاصله پس از آن، «فاستین ارشان تودرا»، رئیس‌جمهور این کشور، با امضای نهایی خود لایحه مذکور را به قانون تبدیل کرد.

«اوبد ناسیمو»، سخنگوی دفتر ریاست‌‌جمهوری جمهوری آفریقای مرکزی در بیانیه‌ای گفت: «پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان یک ارز رسمی در کشور ما، فرصت‌های بسیاری را برای آینده کشور ما ایجاد می‌کند و قدمی مصمم در راستای پیشرفت است.»

به گفته «هروه انبودا»، وزیر اقتصاد جمهوری مرکزی آفریقا، این لایحه بر چگونگی برخورد شهروندان با دارایی‌های رمزارزی و خصوصاً بیت‌کوین متمرکز است. او همچنین تأکید کرد که این لایحه اهداف بسیار متفاوتی از فعالیت‌های السالوادور دارد و به‌دنبال تقلید از این کشور نیست.

جمهوری آفریقای مرکزی که بر اساس آمار بانک جهانی در میان 10 کشور فقیر در دنیا قرار دارد، از نظر صاحب‌نظران بازار مالی و رمزارز به‌دنبال «بردهای سریع» در جهت بهبود موقعیت مالی دولت فعلی است. عبارت «بردهای سریع» به‌طور گسترده‌ای توسط دولت این کشور استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد در سطوح محلی آفریقای مرکزی نیز همبستگی با دولت مرکزی در جهت استفاده حداکثری از کریپتو برای بهبود وضعیت مالی وجود دارد.

اندوبا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «مردم ما هر روز در شرایط سختی زندگی می‌کنند. باید به آنها نشان دهیم که سهم خودمان از قرارداد اجتماعی میان ما و آنها را انجام می‌دهیم. باید بتوانیم با کسب بردهای سریع، در این وضعیت اضطرار، آنچه لازم است را برای بهبود وضع مردم انجام دهیم. باور داریم قانونی‌کردن بیت‌کوین و دیگر دارایی‌های رمزارزی بخشی از این تلاش است.»

دولت جمهوری آفریقای مرکزی هنوز جزئیات فنی لایحه را به اشتراک نگذاشته است. برای مثال، در لایحه السالوادور از همان ابتدا طرح والت‌های رمزارزی اسپانسر شده توسط دولت اعلام شد. کُندی آفریقای مرکزی در روشن‌سازی جزئیات باعث شده برخی به این لایحه مانند تیری در تاریکی نگاه کنند. با این حال، نقش رمزارزها به‌عنوان امید یک کشور جهت فرار از فقر را می‌توان به‌عنوان بخشی جدید از تاریخ رمزارزها در نظر گرفت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/uowy
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.