کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کیفیت بد اینترنت مربوط به فیلترینگ است، نه زیرساخت‌ها / حامد بیدی از گرانی و کیفیت اینترنت می‌گوید

با توجه به گرانی اخیر اینترنت همراه و ثابت در کشور که به بهانه ارتقای کیفیت اینترنت انجام شده، این سؤال مطرح می‌شود که وقتی عوامل دیگری به جز زیرساخت‌ها در شرایط بد اینترنت کشور دخیل هستند، چرا باید به بهانه توسعه زیرساخت‌ها برای بهبود کیفیت اینترنت، قیمت آن را افزایش داد؟ آیا قرار است در زمینه اختلالات و محدودیت‌هایی که اینترنت ایران دچار آن است نیز شاهد تحولی محسوس باشیم؟

حامد بیدی، مدیرعامل «کارزار» در گفت‌وگو با «کارنگ» به خودخواسته بودن کیفیت بد اینترنت اشاره کرد و بیان داشت: «شرکت ارتباطات زیرساخت مخابرات نه‌تنها گزارش شفافی از عملکرد خود نمی‌دهد، بلکه وظیفه این شرکت است که با تعرفه ارزان‌تر، اینترنت بین‌الملل را به اپراتورها عرضه کند.»

حامد بیدی درباره کیفیت اینترنت گفت: «بخشی از کیفیت بد اینترنت به دلیل سیاست‌های فیلترینگ است. ۳۴ درصد گرانی اینترنت در نهایت چه نفعی برای افرادی که می‌خواهند از اینترنت بین‌الملل استفاده کنند دارد؟ دو نکته وجود دارد: یکی اینکه اساساً کیفیت پایین اینترنت ایران ارتباطی به زیرساخت‌های موجود و میزان سرمایه‌گذاری‌های این بخش یا حتی کمبود بودجه‌ها ندارد و دلیل فنی‌ای برای آن مطرح نیست. البته این موضوع به صورت مطلق نیست، اما آنچه امروز مسئله اول است، در حوزه سیاست‌گذاری و اعمال قانون و مدیریت‌هاست.»

او با اشاره به گزارش دوم انجمن تجارت الکترونیک گفت: «دغدغه اصلی فیلترینگ است. هنگامی که پردازنده‌های اینترنت در پیک تایمی به اشباع می‌رسند دیگر توانایی حجم فیلترینگ را ندارند و اختلال به وجود می‌آید.»

بیدی در ادامه گفت: «بخش عمده‌ای از اینترنت از دسترس شهروندان خارج است و طبق تعاریف بین‌المللی، هنگامی که شبکه‌های اجتماعی از دسترس خارج می‌شوند این موضوع مترادف است با قطع اینترنت؛ بنابراین ما اصلاً اینترنتی نداریم که بخواهیم روی کیفیت و تعرفه آن بحث کنیم.»


 شرکت زیرساخت باید تعرفه بین‌المللی ارزان‌تری به اپراتورها ارائه دهد


بیدی در ادامه افزود: «بحث دیگر این است که شرکت زیرساخت به دلیل انفصالی که دارد و عدم شفافیت خود هزینه ترافیک واردشده به کشور را مشخص نمی‌کند. این را می‌دانیم که میانگین تعرفه اینترنت در دنیا هر سال کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین توقع این است که تعرفه‌ای که شرکت زیرساخت مخابرات با اپراتورها کار می‌کند کاهش پیدا کند تا اپراتور بتواند از سودی که از این راه به دست می‌آورد خدمات خود را توسعه دهد.»

او در ادامه خاطرنشان شد که فشار افزایش قیمت اینترنت بین‌الملل را باید اپراتورها از شرکت زیرساخت مخابرات مطالبه کنند، نه اینکه هزینه آن را از مردم بگیرند و وظیفه شرکت زیرساخت است که ترافیک ارزان‌تر وارد کند.

بیدی افزود: «افزایش ۳۴درصدی نیز یک افزایش پلکانی است و به این میزان محدود نخواهد شد و حل‌کننده مشکلات اپراتورها نخواهد بود. مشکل اصلی در گران‌بودن ترافیکی است که شرکت زیرساخت مخابرات به اپراتورها می‌فروشد.»

او در ادامه مطرح کرد که فیلترینگ باعث شده کل ترافیک کشور کاهش پیدا کند و این مسئله به ضرر اپراتورها خواهد بود.

مدیرعامل کارزار گفت: «در هر صورت تمام دغدغه سیاست‌گذاران روی ترافیک داخلی است و اگر هم بنا بر توسعه باشد منظور توسعه شبکه ملی اطلاعات است؛ کمااینکه افزایش تعرفه کنونی نیز روی ترافیک خارجی است و این موضوع شکاف تعرفه را بین ترافیک خارجی و داخلی بیشتر می‌کند.»

بیدی در ادامه با اشاره به سیاست‌های اعمال‌شده روی ترافیک خارجی این نکته را خاطرنشان کرد که در نهایت سیاست‌ها به جایی پیش خواهند رفت که اینترنت داخلی بر اینترنت بین‌الملل مزیت‌بخشی شود و کاربران ترجیح دهند از اینترنت ارزان داخلی استفاده کنند.

او در نهایت اینترنت را یک حق شهروندی خواست و تأکید کرد: «مردم ترجیح می‌دهند هزینه بیشتری برای اینترنت بپردازند، اما اینترنت آزاد داشته باشند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/z8db
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.