رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گرلینو؛ کسب‌و‌کاری متعلق به زنان

دنا درفشی در حوزه سلامت زنان و آگاهی‌بخشی در این زمینه فعالیت می‌کند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

این روزها تفاوت جسمی زنان و مردان نشانه ضعف نیست و علم ثابت کرده این تفاوت بین دو جنسیت است که باعث بقا و تعادل زندگی می‌شود. شناخت این تفاوت‌ها تا همین روزگار اخیر نیز برای بسیاری از زنان ناممکن و دور از دسترس بوده است. چندین سال است که نرم‌افزارهای مناسبی برای اطلاع‌رسانی و ثبت و ضبط شرایط جسمی زنان و سیکل‌های قاعدگی در جهان عرضه شده، اما در ایران این نرم‌افزارها جوان‌ترند. در این شماره کارنگ با بنیان‌گذار یکی از نرم‌افزارهای مجتمع در این حوزه آشنا می‌شویم.

دنا درفشی ۴۲ ساله است. می‌گوید از ۱۸ سالگی کار کرده و ۲۰ سال است در حوزه روزنامه‌نگاری فعالیت دارد و با رسانه‌هایی مانند رادیو و تلوزیون نیز همکاری داشته است. او از دو سال پیش شرکتی در زمینه ارتباطات تأسیس کرده و تصمیم گرفته در این شرکت محصولی برای زنان تولید کند و اساساً داستان «گرلینو» از اینجا آغاز می‌شود.


گرلینو چه کاری انجام می‌دهد؟ کمی درباره‌اش برایمان توضیح می‌دهید؟

گرلینو در حقیقت بخشی از خدمات مجتمع در رابطه با سلامت جنسی زنان و به‌خصوص مبحث پریود است. یک تقویم دقیق برای ثبت دوره‌های پریود که کارایی بسیاری دارد نیز در خدمات اصلی نرم‌افزار وجود دارد. داخل اپلیکیشن کارگاه‌ها و برنامه‌هایی پیرامون روان‌شناسی زنان و همچنین ورزش‌های خاص زنان ارائه می‌شود که نرم‌افزار و این دوره‌ها رایگان هستند.

در کنار این خدمات، تبلیغات سایر کسب‌و‌کارهای مرتبط با جامعه زنان نیز ارائه می‌شود. کارگاه‌ها و محتواهایی در زمینه آگاهی‌رسانی به زنان و مردان، کارمندان و کارفرمایان با تمرکز بر سبک زندگی و تفاوت‌های جنسیتی زنان نیز در لیست خدمات ما وجود دارد.

امکان معرفی پزشکان و روان‌شناسان در این اپ موجود است تا ارتباط سریع و با کیفیت استاندارد بین متخصصان و مراجعان برقرار شود. از آنجا که پریود یک بخش مهم و روتین زندگی زنان است اما به واسطه تابوی تاریخی همیشه اطلاعات کم یا نادرستی در این زمینه وجود داشته، این آموزش‌ها می‌تواند برای افراد و سازمان‌ها بسیار سازنده و مفید باشد.

چه شد به فکر راه‌اندازی این کسب‌و‌کار افتادید؟

در طول فعالیت روزنامه‌نگاری علاقه خاصی به حوزه زنان و حقوق زنان داشتم و تجربه کار‌کردن در بخش زنان، همیشه من را به این سمت سوق می‌داد که در همین بخش فعالیت کنم. البته بعد از تأسیس شرکت و بازار سنجی، در تیم تصمیم گرفتیم کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کنیم که چهار یا پنج سال بعد مورد استقبال قرار‌ گیرد.

بازارسنجی به ما نشان داد بخش اطلاع‌رسانی در مورد زنان، چه به صورت شخصی و چه سازمانی طی چند سال آینده مورد استقبال قرار خواهد گرفت. این شد که تصمیم گرفتیم گرلینو را خلق کنیم.

با توجه به اینکه این نرم‌افزارها نمونه داخلی و خارجی دارند، چه مزیت رقابتی برای گرلینو می‌بینید؟

گرلینو در حقیقت مجموعه‌ای از خدمات به مشتریان نهایی است که به صورت رایگان ارائه می‌شود و درآمد اصلی از همکاری با سایر کسب‌و‌کارهاست. تبلیغات و کارگاه‌های توسعه‌ای در حوزه زنان و پریود در سازمان‌های مختلف و مدارس، علاوه بر اینکه ما را از یک اپلیکیشن صرف متفاوت می‌کند، می‌تواند پایه درآمدی مناسبی برای ارائه خدمات رایگان بسازد و در کنار همه این خدمات، بخش مجله سلامت ما به صورت گسترده‌ای به تولید محتوا پیرامون سلامت زنان اختصاص دارد.

در این مجله که بخشی از محتواهای آن تاکنون منتشر شده، سعی کردیم صحبت‌های علمی متخصصان مطرح حوزه زنان را به زبان ساده و قابل فهم برای همه منتشر کنیم و محتواهای مختلفی برای اطلاع‌رسانی در این حوزه تولید کرده‌ایم. برای همه مطالب پادکست ساخته‌ایم و مقاله ها و ویدئوهای مفید جهان را ترجمه و دوبله کرده‌ایم.

حجم زیادی محتوای گرافیکی و تصویری در این زمینه تولید کرده‌ایم، اگرچه به واسطه قوانین کشور، محدودیت‌هایی در زمینه تولید محتوا داریم اما ویدئوهای خوب دنیا را بازنشر می‌کنیم و کلاً سعی داریم خدمات جامع و بر پایه اصول علمی ارائه دهیم.

در طول فعالیت روزنامه‌نگاری علاقه خاصی به حوزه زنان و حقوق زنان داشتم و تجربه کار‌کردن در بخش زنان، همیشه من را به این سمت سوق می‌داد که در همین بخش فعالیت کنم

حجم بازای که در آن فعال هستید، چقدر است و رقبا چه سهمی از این بازار دارند؟

ما حدود ۴۲ میلیون خانم در ایران داریم که ۳۰ میلیون شهرنشین هستند. در میان این زنان، ۲۲ میلیون به تلفن هوشمند دسترسی دارند و هدف اولیه ما ۱۴ میلیون خانم بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال هستند که رقم بسیار بزرگی است. رقبا و اپلیکیشن‌های دیگر جمعاً حدود یک میلیون کاربر فعال دارند و این نشان‌دهنده این است که این بازار، یک بازار قابل توسعه و دست‌نخورده محسوب می‌شود و ما همه تلاش‌مان را برای گسترش گرلینو خواهیم کرد.

سرمایه و مهارت‌های اولیه این کار چه بود و چگونه تأمین شد؟

شناخت مسئله و آشنایی با محیطی که قرار است در آن کسب‌و‌کار راه‌اندازی کنیم، جزء ملزومات اولیه هر کاری است که من به دلیل فعالیت روزنامه‌نگاری در بخش حقوق زنان و فعالیت به عنوان مدافع زنان، این شناخت را با تمام وجودم به دست آورده بودم. بخش ارتباطات، روابط عمومی نیز بر پایه تجربه در بازار کار برایم مهیا شد و درباره هزینه‌های کار نیز تاکنون از سرمایه شخصی خودم تأمین شده و تا زمان لانچ محصول نیز به سرمایه‌گذاری بیشتری احتیاج ندارم. ولی در مسیر توسعه، امیدوارم سرمایه‌گذار خوب و علاقه‌مند به این حوزه با ما همراه شود.

چه چشم‌اندازی برای آینده گرلینو دارید؟

سهم بازار بیشتر در ایران، هدف اولیه ماست و برای آینده کسب‌و‌کارمان در نظر داریم وارد کشورهای عربی شویم. به دلیل اینکه کشورهای عربی نیز مانند کشور ما از فقدان آگاهی در زمینه سلامت زنان رنج می‌برند و این امر باعث شده سلامت زنان در این کشورها وضعیت مطلوبی نداشته باشد. متأسفانه در این کشورها نیز زنان اطلاعات کافی درباره جسم و روح و روان خودشان ندارند. به همین دلیل مخاطب ما می‌تواند در این بازار باشد و فرصت مناسبی است تا خدمات گرلینو را با زبان خودشان به آنها ارائه دهیم. این بازار جذابی برای ما خواهد بود.

چه مشکلاتی در این مسیر دارید؟

مشکل اصلی مسیر ما، تابو بودن این موضوع و بی‌اطلاعی افراد جامعه در این زمینه است. حتی در قدم‌های اول، توجیه و توضیح مسئله برای تیم نرم‌افزار که اکثر آنها مرد بودند، یکی از چالش‌هایم بود و به طور کلی گفتن از پریود در جامعه بسیار سخت است.

ضمن اینکه من ارزش‌های سختی نیز برای خودم تعریف کرده‌ام و سعی می‌کنم علاوه بر کارآفرینی، زنی باشم که هم حق کسی را ضایع نمی‌کند و هم اجازه نمی‌دهد کسی حقش را ضایع کند. هر زنی که در ایران قصد دارد صاحب کسب‌و‌کار شود، باید مشکلات بسیاری را تحمل کند و اگر کسب‌وکارش در زمینه جسم و جنس زنان باشد نیز مسیرش دشوارتر می‌شود.

چه توصیه‌ای برای زنانی دارید که مانند شما می‌خواهند کسب‌و‌کار خود را داشته باشند؟

تجربه به من ثابت کرد که ما نمی‌توانیم مشکل تک‌تک زنان را حل کنیم و به تک‌تک زنان کمک کنیم و به دفاع از حقوق‌شان برخیزیم. ما باید بزرگ‌تر فکر کنیم و برای کمک به همه زنان به آنها آگاهی را هدیه دهیم و زنان را مطلع سازیم که ارزشمند هستند. در واقع آنها را از توان و استعداد ذاتی خود مطلع کنیم تا درگیر محدودیت‌ها نشوند.

من امیدوارم همه زنان این نکته را باور کنند که اگر رؤیایی داریم در هر سنی که هستیم، باید به دنبال تحقق آن برویم. به نظر من محدودیت سنی نباید مانع رسیدن ما به رؤیاهایمان شود. همه ما از غروب لذت می‌بریم اما همواره به طلوع می‌اندیشیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3jd0
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.