کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نگاهی به آمار و ارقام چهار کشور پیشرو در حوزه اقتصاد دیجیتال / دوبی پایتخت اقتصاد دیجیتال جهان می‌شود؟

بنا بر ادعای دولت چین، سهم اقتصاد دیجیتال این کشور از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱، ۳۹/۸ درصد بوده که افزایش ۲۱/۶درصدی نسبت به سال ۲۰۱۲ را نشان می‌دهد. در همین بازه زمانی ارزش این بخش از اقتصاد چین از ۱/۶۵ تریلیون دلار به ۶/۵ تریلیون دلار آمریکا افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که ارزش اقتصاد دیجیتال ایالات متحده آمریکا ۲/۴۵ تریلیون دلار است و سهم این بخش از اقتصاد آمریکا از تولید ناخالص داخلی چیزی در حدود ۱۲ درصد است.

امارات متحده عربی که از چندین سال پیش سرمایه‌گذاری جدی خود را روی اقتصاد دیجیتال شروع کرده و همچنان به این مسیر ادامه می‌دهد، توانسته ارزش اقتصاد دیجیتال کشور خود را به بیش از ۶۲ میلیارد دلار برساند که سهمی ۱۰درصدی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد.

در این بین هرچند ارزش اقتصاد دیجیتال کانادا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است، اما سهم آن از تولید ناخالص ملی در حدود ۶ درصد است که نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش نشان می‌دهد. آمار و ارقام این چهار کشور نشانه‌هایی در دل خود دارند. همان‌طور که دعوا و رقابت همیشگی بین آمریکا و چین جذاب و هیجان‌انگیز است، عقب‌گرد کانادا و پیشرفت‌های به‌واقع هرروزه امارات متحده عربی، از حضور یک رقیب جدی و قدرتمند در حضور اقتصاد دیجیتال خبر می‌دهد.

به نظر می‌رسد کشور کوچک حاشیه خلیج فارس با برنامه‌ریزی‌های گسترده و سرمایه‌گذاری‌هایی که مشابه آنها در اروپا و آمریکا نیز به‌ندرت مشاهده می‌شود، می‌خواهد خود را به‌عنوان بازیگر مهم اقتصاد دیجیتال در جهان جا بیندازد و ارقام نشان می‌دهند که چنانچه به همین روند ادامه دهد، راه دور و درازی در پیش نخواهد داشت.

کشوری که منابع نفتی‌اش، سیاست‌مدارانش را تنبل نکرده و از این پول خدادادی و هدیه الهی در جهت قدم گذاشتن به آینده استفاده می‌کنند. این آمار بخشی از گزارشی است که به پیشرفت‌های دوبی در حوزه اقتصاد دیجیتال می‌پردازد که به‌زودی توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار به طور کامل منتشر خواهد شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/8qza
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.