کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش‌های روزانه از قطر وب‌‌سامیت (۴) / نایت‌سامیت؛ سورپرایز روز آخر قطری‌ها

حسن اطاعت / این عبارت «روز آخر» را از ایمیل یکی از اعضای تیم برگزاری کش رفتم، چون اینجا بین علما اختلاف است که بالأخره وب‌سامیت رویدادی سه‌روزه است یا چهارروزه؟

در روایت‌های رسمی، شب اول را با نام «شب افتتاحیه» یاد می­‌کنند و شمارش روزها از فردای آن آغاز می­‌شود؛ بنابراین رویداد سه‌روزه محسوب می­‌شود، اما با توجه به اینکه افتتاحیه یکی از مهم‌ترین بخش‌­های رویداد است و سخنرانان کلیدی در آن صحبت می­‌کنند، نمی‌­توان آن را جزو رویداد محسوب نکرد. به‌ هر حال، سه‌روزه یا چهارروزه، امروز روز آخر است و من ساعتی دیگر، عازم فرودگاه خواهم بود برای پرواز برگشت.


تأثیر وب‌سامیت بر رویدادهای تجاری


کلمه «سورپرایز» را هم با الهام از برنامه غافلگیرکننده‌­ای­ که دیشب در نایت‌سامیت اجرا شد، انتخاب کردم. نایت‌سامیت چیست؟ عرض می­‌کنم. در گزارش‌های سال‌های قبلی نوشته بودم که وب‌سامیت، علاوه بر تأثیر غیر قابل انکار بر دنیای فناوری، تأثیر شگرفی هم بر صنعت برگزاری رویداد گذاشته است. قبل از وب‌سامیت، رویدادهای تجاری به اشکال شناخته‌شده‌ای مانند نمایشگاه، کنفرانس، کلاس، دوره آموزشی، سمینار یا نشست مطبوعاتی برگزار می‌­شدند و معمولاً فاقد برنامه­‌های جانبی بودند. وب‌سامیت ترکیبی از اینها را ارائه کرد: برگزاری بیست کنفرانس همزمان با عناوین مختلف و برنامه‌­­های مستقل، ارائه غرفه­‌های نمایشگاهی برای شرکت‌­های مختلف در هر سایز (از استند­های یک مترمربعی تا غرفه‌‌های بسیار بزرگ)، برگزاری جلسه‌های پیچ دک برای استارتاپ‌ها، برگزاری جلسه‌های منتورشیپ برای کسب‌وکارهای نوپا و خانم­‌های علاقه‌مند به فناوری، برگزاری فوروم‌­ها و نشست­‌های اختصاصی سرمایه­‌گذاران، سخنرانان و مدیران اجرایی شرکت­‌های بزرگ، برگزاری کنفرانس­‌های مطبوعاتی بزرگ و کوچک، برنامه­‌ریزی و اجرای رقابت­‌های استارتاپی، دعوت از هنرمندان و ورزشکاران برای ارائه تجربه در جمع فناوران و سرانجام، برگزاری نایت‌سامیت، از ابتکارات وب‌سامیت بودند.


ابتکاری به نام نایت‌سامیت برای شبکه‌سازی


نایت‌سامیت رویدادی شبانه است که در پایان هر روز در نقطه متفاوتی در شهر میزبان برگزار می‌شود و هدف از آن، دورهمی شبانه و غیررسمی و گسترش شبکه‌­های دوستی و همکاری بین شرکت‌کنندگان است. طی این رویداد، هزاران شرکت‌کننده با خرید غذا و نوشیدنی از فروشندگان محلی، به اقتصاد شهر کمک کرده و اوقات خوشی را در کنار هم تجربه می‌کنند. مذاکراتی که در این دورهمی غیررسمی انجام می­‌شود، عموماً مؤثرتر از همکاری‌­های رسمی هستند که طی روز در محل رویداد شکل می‌­گیرند.

دیشب نایت‌سامیت در کنار ساحل و در چندقدمی هتل ما برگزار شد و طی آن حکومت قطر نمایش خیره­‌کننده‌­ای اجرا کرد: ساعت ده و نیم شب آتش‌­بازی گسترده­‌ای در ساحل آغاز شد، بخارهای رنگی و نورانی آتش‌بازی همراه با موسیقی ریتمیک و قدرتمندی از سطح دریا به سمت آسمان فواره می‌زدند و همزمان ده‌­ها و صدها پهپاد نورانی، لوگوی وب‌سامیت و هشتگ وب‌سامیت قطر را در آسمان ترسیم می‌کردند.

امروز جلساتی با چند سرمایه­‌گذار برای معرفی فرصت­‌های سرمایه‌­گذاری در ایران داشتم که به خوبی برگزار شدند، اما به نتیجه فوری ختم نشدند، زیرا در کنار علاقه‌مندی به بازار هشتاد میلیون نفری ایران، از تحریم‌­ها وحشت دارند. یکی از آنان به صراحت گفت: «ایران بازار بزرگ و بکر و جذابی است، اما چرا باید پول خود را جایی بگذارم که خودم نتوانم به آنجا بروم؟» خیلی تلاش کردم که این ذهینت را تغییر دهم اما مصادیق زیادی را نقل می­‌کرد که به دلیل سابقه سفر به ایران به مشکلات جدی برخورده‌­اند.


قطر به دنبال نیروهای کار متخصص


یکی از مواردی که امروز خیلی پررنگ شد، نیاز قطر به نیروی کاری متخصص بود. این جماعت سال‌هاست که کل کارهای خدماتی و عملیاتی خود را به مهاجران آسیایی و آفریقایی سپرده‌­اند، اما اکنون با توجه به اهدافی که جهت نیل به اقتصاد دیجیتال ترسیم کرده‌­اند به نیروهای متخصص در سطوح مختلف فناوری نیاز دارند و یکی از شیخ­‌هایی که دیروز توصیف کردم، امروز در سخنرانی خود وعده می‌­داد که اقتصاد آینده قطر بر اساس استعدادهایی که اکنون جذب می‌شوند، ساخته خواهد شد. نیاز مشابهی هم به استارتاپ­‌های فناور، خدماتی، پزشکی، زیست‌محیطی و ریزفناوری دارند و به هر استارتاپی که در پارک علم و فناوری پذیرفته شود، بیست سال معافیت مالیاتی می‌­دهند.

آنچه عصر دوشنبه در مراسم افتتاحیه دیدم و طی این سه روز در سالن­‌ها و جلسات تجربه کردم، مرا به این باور رسانده‌ است که قطر در کنار عربستان و امارات به قطب بسیاری از فعالیت­‌های فناورانه در منطقه تبدیل خواهد شد. هرچند که جهت جریان فناوری همچنان از غرب به شرق است، اما تدبیر رهبران می‌تواند کشور مصرف­‌کننده‌­ای که حتی آب مصرفی خود را هم از بلژیک وارد می‌­کند، به کشوری تبدیل کند که با جذب استعدادها، فناوری وارداتی را در جهت ساخت آینده و ایجاد فناوری‌­های محلی به کار می‌­گیرد. شاید از این پس، برای حضور در رویدادهای فناوری، نیازی به سفر اروپا نداشته باشیم.

گزارش‌های دیگر حسن اطاعت از قطر وب‌سامیت ۲۰۲۴ را می‌توانید اینجا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/k5lt
1 نظر
  1. قیمت پرینت رنگی روی مقوا می گوید

    مطلب خوبی بود

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.