کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی کاریزما در رویداد ۹ ژانویه عنوان کرد / نوآوری در بازار سرمایه متوقف نخواهد شد

محسن رحمتی، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی کاریزما در رویداد ۹ ژانویه، در مورد فرصت‌ها و مدل‌های همکاری با کاریزما برای فعالان صنعت دارایی دیجیتال و اقتصاد توکن صحبت کرد. به گفته رحمتی نوآوری و خلق محصول جدید، خطر کردن، زمین خوردن و بلند شدن بخشی از فرهنگ گروه کاری «کاریزما» است و کاریزما نسبت به سایر نهادهای مالی کشور که امکانات و تجربه و توان بیشتری داشته‌اند، سعی دارد فراتر برود و در خلق محصولات مالی جدید و ورود به حوزه‌های مالی تازه ایفای نقش کند.

او در ابتدای سخنرانی خود در مورد فلسفه و استراتژی کاری که در مجموعه «کاریزما» جریان دارد، صحبت کرد. رحمتی گفت: «اگر قرار باشد مسیری را پیش برویم و چیزی را بسازیم، نمی‌توانیم به همان روشی که پیشینیان رفته‌اند کار کنیم. نوآوری، خلق محصول جدید، خطر کردن، زمین خوردن و بلند شدن متعاقب آن، بخش مهمی از پیشبرد هر کسب‌وکاری به شمار می‌رود.»

او با اشاره به اینکه اگر به دنبال نوآوری باشیم، نمی‌توانیم قدم در همان مسیری بگذاریم که پیشینیان گذاشته‌اند، توضیح داد: «نوآوری و خلق محصول جدید، خطر کردن، زمین خوردن و بلند شدن بخشی از فرهنگ گروه کاری «کاریزما» است. ما اعتقاد راسخ داریم که بازار سرمایه و فراتر از آن، کل اکوسیستم مالی، درهم‌تنیدگی بسیار بالایی با تکنولوژی پیدا کرده و هیچ راهی غیر از وارد شدن به عرصه تکنولوژی و درگیر کردن تمام فعالان تکنولوژی در زیرساخت‌ها وجود ندارد. زمان ارائه خدمات مالی در قالب یکسری تاچ‌پوینت‌های فیزیکی با کیفیت محدود و تجربه کاربری محدود که در زمان محدود ارائه می‌شود گذشته است. اگر قرار است امروز کسی بیاید و مجموعه مالی بسازد، نمی‌تواند نگاهی شبیه به پیشینیان را دنبال کند. این اصول و جملات، دلیل بنیادین ایجاد تفاوت در کاریزما است.»


تلاش کاریزما برای خلق محصولات جدید


مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی کاریزما در مورد اهداف این گروه بیان کرد: «نسبت به سایر نهادهای مالی کشور که امکانات و تجربه و توان بیشتری داشته‌اند، کاریزما سعی دارد فراتر برود و در خلق محصولات مالی جدید و ورود به حوزه‌های مالی تازه ایفای نقش کند. نگاه کاریزما به عرصه توکنایز دارایی‌های دیجیتال به مثابه یک فرصت و ابزار برای پوشش ضعف‌های سنتی در ساختار بازار سرمایه است. در بازار سرمایه ابزارهای بسیار متنوعی وجود دارد؛ بیش از یک قرن نوآوری در دنیا پشت ابزارهایی است که امروز در بازار سرمایه ایجاد می‌شود. تقریباً اکثر دارایی‌های فیزیکی در بازار سرمایه securitize شده و امروز با یک کلیک می‌توانیم آنها را بخریم و بفروشیم. این نوآوری در بازار سرمایه متوقف نخواهد شد، اما یکسری ضعف‌ها و محدودیت‌های ذاتی نیز دارد که بخشی از آنها را می‌توان از طریق بازار دارایی‌های دیجیتال غیرمتمرکز و توکنایز کردن برطرف ساخت.»

او با اشاره به اینکه پیاده‌سازی مفاهیمی مثل ۲۴×۷ یا حجم تراکنش بالا بسیار دشوار است، خاطرنشان کرد: «این به خاطر ذهنیت‌ها، زیرساخت‌ها و اصول موجود است. فضای دارایی‌های دیجیتال و توکنایزشده می‌تواند یک لایه روی زیرساخت بازار سرمایه باشد که مزیت‌ها و ارزش‌های بازار سرمایه را تقویت و ضعف‌ها را کمرنگ می‌کند و پوشش بیشتری برای استفاده‌کنندگان گسترده فراهم می‌آورد. نگاه کاریزما به نسل جدید فعالان و سرمایه‌گذاران و استفاده‌کنندگان خدمات مالی است. شاید افرادی در نسل من و قبل از من، عادت داشته باشند که هنوز هم به یک جا بروند و در صف بایستند؛ به یک جا بروند که بگویند امروز نمی‌شود، برو فردا بیا، یا بخواهند پولی از جایی بگیرند و به آنها گفته شود الان واریز می‌کنی و ۲۴ ساعت بعد به حساب می‌رود، ولی برای نسل جدید، این مفاهیم غریب است. راهی که الان در آن گام گذاشته‌ایم و زیرساخت‌هایی که شکل می‌گیرد، با آن هدف است که نوآوری و خدمات ارزش افزوده را روی بستر بازار سرمایه و بازار مالی اضافه کنیم.»


رسیدگی به نیازهای نسل زد در بازارهای مالی


محسن رحمتی در این‌باره توضیح داد: «هر کدام از این ابزارها و تکنولوژی‌ها بخشی از پازل کاملی هستند که می‌تواند نیاز مشتری را برآورده کند. اعتقاد ما بر این نیست که فرضاً بازار دارایی‌های دیجیتال یا توکنایز کردن، راه حل همه مشکلات به شمار می‌رود، ولی مطمئناً پوشش‌دهنده بسیاری از منصه‌ها و بهبوددهنده خیلی از چالش‌ها و مشکلات خواهد بود. به طور خاص روی چند نکته تمرکز می‌کنم. مسئله زمان معاملات در تمام حوزه‌های مالی اهمیت زیادی دارد. مستقل از بازار کشور خودمان که زمان معاملاتی محدودی دارد، اگر بازار کشورهای توسعه‌یافته را نیز نگاه کنید، درمی‌یابید که ۲۴×۷ بودن معاملات چندان ساده نیست. در بسیاری از کشورها این کار امکان‌پذیر نشده و در برخی کشورها با یکسری تلاش‌های جانبی زمان را افزایش داده ولی محدودیت‌ها را نیز بالا برده‌اند. معاملات بعد از ساعت بازار با محدودیت صورت می‌گیرد.»

او در ادامه اظهار کرد: «معاملات مبتنی بر توکن و بازار دارایی‌های دیجیتال، ماهیتاً بدون هیچ تعطیلی و خاموشی است. نکته مهم دیگر سرعت و زمان اجراست. در بازارهای مالی موضوع «تسویه» اهمیت زیادی دارد و زمان‌بر می‌شود؛ در حالی که در بازار توکنایزشده تسویه در لحظه صورت می‌گیرد و معنی ندارد که آن را به تأخیر بیندازیم. همین الان در کشور خودمان اگر یک دارایی را در بازار سرمایه بخرید یا بفروشید، تسویه‌حساب آن بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان می‌برد. موضوع توثیق دارایی‌ها و وام گرفتن روی آنها در مکانیسم سنتی بازار سرمایه بسیار زمان‌بر می‌شود و گاهی امکان‌پذیر نیست. اگر هم امکان‌پذیر باشد، خیلی زمان‌بر می‌شود؛ در صورتی که در پلتفرم‌های دارایی دیجیتال، این کار به صورت درلحظه به انجام می‌رسد. نهایتاً، مزیت یا ارزشی که بازار توکنایز می‌تواند به زیرساخت سنتی بازار مالی بدهد لزوماً در خلق محصول جدید نیست، بلکه در بهبود تجربه کاربری و سرعت بخشیدن و همچنین کاهش هزینه‌های آن عرصه است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/iv5o
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.