کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش تجارت الکترونیکی سال 2022 منتشر شد / از اثر رژ لب بر تجارت جهانی تا رونق BNPL در خرده‌فروشی

گزارش بازاریابی الکترونیکی سال 2022 منتشر شد. این گزارش که توسط سایت سیمیلار وب تهیه شده، مجموعه‌ای از داده‌های اقتصاد دیجیتال را با نظارت و تجزیه‌وتحلیل رفتار میلیون‌ها مشتری آنلاین جمع‌آوری کرده است. انتشارات راه پرداخت نیز با هدف آشنایی هرچه بیشتر اکوسیستم اقتصاد نوآوری کشور با فضای تجارت الکترونیکی جهانی این گزارش را به‌صورت الکترونیکی توزیع کرده است. هدف از این گزارش ارائه درک درست‌تری از تغییرات، روندها و آینده این بازار است. در این گزارش تلاش شده با مشاهده رفتار میلیون‌ها مشتری در دنیای دیجیتال هنگام بازدید و گشتن در وب‌سایت‌های مختلف، محرک‌های اصلی تقاضای مصرف‌کننده، اندازه بازارهای متعدد دیجیتال و فرصت‌های رشد آنها شناسایی شود. به‌طور کلی این گزارش یک نمای کلی از عملکرد اقتصاد دیجیتال بر اساس کشور و صنایع ارائه می‌دهد و فرصت‌های موجود برای خرده‌فروشان تجارت الکترونیک را برجسته می‌کند.


بررسی اجمالی صنعت جهانی


ﺳﺎل ٢٠٢٢ یک ﺳﺎل چاﻟﺶ‌ﺑﺮانگیز ﺑﺮای اکثر ﺻﻨﺎﯾﻊ و اﻗﺘﺼﺎدﻫﺎی ﺟﻬﺎنی ﺑﻮد. بازدﯾﺪﻫﺎی وب دسکتاپ و ﻣﻮﺑﺎﯾﻞ از ﻫﻤﻪ ﺻﻨﺎﯾﻊ آﻧﻼﯾﻦ سه درصد کاهش داشت. مارکت‌پلیس‌ها بیش از 185.5 میلیارد در سال 2022 ترافیک داشته‌اند اما این عدد نشان‌دهنده افت نسبت به سال 2021 است. ولی با وجود چندین عامل کلان اقتصادی موثر روی مصرف‌کنندگان در سراسر جهان، درخواست آنلاین برای کالاهای مصرفی هنوز در حد قابل توجهی بالاتر از سطوح قبل از پاندمی کروناست.


چشم‌انداز جهانی


از 10منطقه جهانی که در صنایع آنها در این گزارش تجزیه‌وتحلیل شده، فقط چهار کشور در سال 2022 شاهد رشد مثبت ترافیک بوده‌اند.


اثر لوازم آرایشی و بهداشتی بر تجارت جهانی


در این صنعت فرصت‌های بسیاری وجود دارد و تقریباً در برابر بحران مقاوم است. رشد این صنعت ناشی از اثر «رژ لب» بوده است. وقتی افراد در شرایط بحرانی اقتصادی نیز خرید بعضی از کالاهای کوچک لاکچری را متوقف نکرده و حتی ممکن است میزان بیشتری از آنها را نیز خریداری کنند، اثر «رژ لب» رخ می‌دهد.

در میان 10 کشوری که در رأس بزرگ‌ترین بازارهای صنعت لوازم‌ آرایشی و زیبایی هستند، فقط ژاپن و فرانسه شاهد کاهش در بازدید مشتری‌ها بودند. این صنعت هنوز هم در حال دیجیتالیزه شدن است و عادت‌هایی که در دوره کرونا شکل‌ گرفته‌اند، در حال عادی‌شدن هستند. در این میان ایالات متحده بیشترین سهم را در بازار دارد.

چهار کشور از 10 کشور برتر در کل ترافیک، کشورهای نوظهور هستند: چین، برزیل، روسیه و هند که مجموع بازار آدرس‌پذیر (TAM) بیش از 2.6 میلیارد نفر را نشان می‌دهند. چین با بیش از 41 درصد رشد سالانه، پویاترین رشد را داشته است.


هند؛ پیشتاز صنعت پوشاک


بازارهای مد و پوشاک وسیع، روبه‌توسعه و معمولاً دارای مدل‌های تجاری سنتی هستند، اما این بازارها اکنون با گرایش‌های جدید روبه‌رو شده‌اند و در حال تغییر هستند. ترافیک این صنعت در سال 2022 نسبت به سال قبل سه درصد افزایش داشته و انتظار می‌رود در سال‌های آتی رشد بیشتری را هم تجربه کند. ایالات متحده در این بازار نیز بیشترین سهم را دارد و میزان ترافیک آن در سال 2022، 9 درصد افزایش یافته است. هندوستان هم شاهد بیشترین رشد (بیش از 17 درصد) در سال 2022 بود. از 10 کشوری که در رأس صنعت مد و پوشاک هستند، نیمی از آنها شاهد کاهش ترافیک بودند.


 مصرف‌کنندگان صنایع الکترونیک


سطح رشد ترافیک این صنعت بین کشورهای مختلف یکسان نیست. در برخی از کشورها ترافیک مراجعه به وب‌سایت‌ها دوبرابر و در برخی کاهش یافته است. اما به طور کلی این بازار در سال 2022، منفی یک درصد و در سال 2023، منفی پنج درصد رشد داشته است. کشور هندوستان با در اختیار داشتن 16 درصد از بازار، بیشترین سهم را دارد.


رشد دودرصدی خواربارفروشی آنلاین


 به‌طورکلی ترافیک این صنعت در سال 2022 دو درصد رشد داشته است. با توجه به اینکه خاستگاه فروش مواد غذایی فروشگاه‌های آنلاین، آمریکا بوده است؛ این کشور جایگاه نخست را به لحاظ سهام و حجم و اندازه در ترافیک اینترنتی دارد. در فرانسه، بازدیدهای اینترنتی در صنعت مواد غذایی فروشگاه‌های آنلاین در سال 2022، تقریباً 15 درصد افزایش داشته که سریع‌ترین رشد در کشورهای مورد تحلیل این گزارش بوده است.


رشد ۹درصدی فروش کالاهای لوکس و جواهرات


ترافیک آنلاین صنعت لوکس و جواهرات در سال 2022 شاهد رشد 9درصدی بود. رشد این صنعت مثل صنعت آرایشی و بهداشتی نشانگر امری تحت عنوان اثر «رژ لب» است. صنعت لوکس و جواهر آنلاین سریع‌ترین بخش در حال رشد در سال 2022 بود. ژاپن دومین بازار آنلاین بزرگ در زمینه محصولات لوکس و جواهرات است و بعد از ایالات متحده امریکا قرار دارد. این دو کشور رشد ثابتی در بازدیدهای کلی سال 2022 تجربه کرده‌اند. هندوستان هم در طبقه بالاتر قرار دارد و در تراکنش‌های اینترنتی تا 16 درصد رشد داشته است.


کاهش ترافیک اینترنتی مارکت‌پلیس‌ها


 ترافیک اینترنتی در مورد دسکتاپ و موبایل در مارکت‌پلیس‌ها در سطح جهان پنج درصد کاهش داشته است. با نگاهی به کشورهایی که بیشترین حجم ترافیک را دارند، متوجه می‌شویم که فقط سه کشور دارای رشد مثبت بوده‌اند. همه کشورهای پیشرفته در حوزه دیجیتال مانند ایالات متحده، ژاپن، بریتانیا و آلمان با کاهش یک یا دورقمی مواجه هستند. لازم به ذکر است که مارکت‌پلیس‌های روسیه در سال 2022 بالاترین حجم ترافیک را تجربه کردند که می‌توان این موضوع را با قطع تجارت مرزی کشورهای غربی و اجازه دولت روسیه به خرده‌فروشان برای واردات کالاهای غربی مرتبط دانست.

 در میان 100 مارکت‌پلیس بزرگ در ترافیک جهان، تنها 44 بازار در سال 2022 نسبت به سال قبل افزایش داشته‌اند. با قیمت‌های بالاتر و بازگشت خرید در فروشگاه، مصرف‌کنندگان کمتر از سال گذشته به سراغ این مارکت‌پلیس‌ها رفته‌اند. حتی بازدیدها در جمعه سیاه هم نسبت به سال 2021 کاهش داشت.


رشد فروش خانه و باغ در ترکیه


 با اینکه در دوره کرونا به سایت‌ها‌ی فروشندگان خانه و باغ هجوم برده شد، اما تورم سال 2023 دامنگیر این صنعت شد و در سال 2022 شاهد کاهش هفت‌درصدی در ترافیک اینترنتی خود بود. آمریکا، انگلستان و فرانسه بزرگ‌ترین بازارهای این صنعت هستند و بیشترین سهم ترافیک را در اختیار دارند. اما ترافیک اینترنت همگی آنها در سال 2022 با کاهش مواجه شد. شایان توجه است ترکیه با اینکه در میان 10 کشور با بیشترین سهم بازار قرار ندارد، اما در سال 2022 بیشترین رشد را نسبت به سایر کشورها تجربه کرد.


رونق BNPL


 کاهش در پرداخت نقدی با افزایش غیرمنتظره تجارت الکترونیک هم‌زمان شد و به متنوع شدن فضای پرداخت دیجیتال انجامید. افزایش استفاده از BNPL به‌عنوان یک راه‌حل پرداختی آنلاین نشان می‌دهد که شرایط بازار به این شیوه پرداخت شتاب بخشیده و آن را تقویت کرده است. این گزارش حجم و اندازه بازار BNPL را حدود 241 میلیارد دلار تخمین زده است. انتظار می‌رود در سال 2023 اندازه این بازار به 300 میلیارد دلار و تا سال 2026 به 526 میلیارد دلار برسد.

با تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان در مورد مجموعه کالاهای مصرفی چندگانه، این گزارش نشان داد که فاصله چشمگیری در بازدید از سایت‌های تجارت الکترونیکی که از BNPL استفاده می‌کنند و فروشندگانی که از آن استفاده نمی‌کنند وجود دارد. برای مثال بازدید از سایت‌های کالاهای لوکس و جواهراتی که از BNPL استفاده نمی‌کنند 73 درصد کاهش یافته است. اما برای فروشندگانی که از این سیستم استفاده می‌کنند کاهش بازدیدها فقط 16 درصد بوده است. در واقع، این گزارش نشان می‌دهد سهم ترافیک سایت‌هایی که در سه سال گذشته از BNPL استفاده کرده‌اند، افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که 47 درصد استفاده‌کنندگان از سیستم BNPL در آمریکا خانم‌ها و 53 درصد آقایان هستند. 58 درصد از مردم دلیل استفاده از این سیستم را بازه‌های پرداخت طولانی‌تر اعلام کرده‌اند. همچنین 40 درصد از کاربران فناوری BNPL به گروه سنی 23 تا 34 سال تعلق دارند.

 19 درصد پاسخ‌دهندگان عنوان کرده‌اند که در دو ماه اخیر برای خرید مایحتاج غذایی خود از این فناوری استفاده کرده‌اند. درواقع استفاده از BNPL برای تأمین مالی برخی خریدها روند نگران‌کننده‌ای پیدا کرده که نباید آن را نادیده گرفت.

 اما به‌طور کلی این فناوری هم در میان خرده‌فروشان و هم مشتریان جایگاه خوبی پیدا کرده و خریدکردن را آسان‌تر کرده است. هرچند چالش‌هایی ممکن است فراروی این فناوری باشد، اما نمی‌توان منکر روبه‌رشدبودن آن شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rft3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.