کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نگاهی به یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های فناوری جهان / جیتکس؛ مکانی برای جویندگان نوآوری 

نمایشگاه جیتکس (Gulf Information Technology Exhibition) که به نوعی می‌توان گفت بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری جهان است، امسال در تاریخ 24 الی 28 مهرماه برگزار خواهد شد. بیش از چهار دهه است که جیتکس دروازه‌ای برای تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به صنعت فناوری گشوده است. امسال نیز قرار است چهل و سومین دوره این نمایشگاه در ابعادی گسترده‌تر در مرکز تجارت جهانی دوبی و بندر دوبی برگزار شود. این نمایشگاه از سال ۱۹۸۱ میلادی هرساله در کشور امارات متحده عربی و در شهر دوبی برگزار می‌شود. هدف جیتکس گرد هم آوردن شرکت‌ها و ذهن‌های نوآور برای ارتقای کسب‌وکار، اقتصاد، جامعه و فرهنگ است.

این نمایشگاه با 41 سالن بزرگ میزبان استارتاپ‌های تحول‌گرا و شرکت‌های بزرگ فناوری بسیاری در 12 حوزه متنوع مانند هوش مصنوعی، امنیت سایبری و فناوری پایدار خواهد بود. سال 2023 سال مهمی برای هوش مصنوعی بود و این فناوری به تمام عرصه‌ها ورود پیدا کرد. جیتکس امسال نیز نگاه ویژه‌ای به هوش مصنوعی دارد. امسال فناوری‌های هوش مصنوعی بیش از 210.000 مترمربع و 10 سالن را در رویداد جیتکس پوشش می‌دهند.

در این پنج روز، برنامه‌های متنوعی چون کنفرانس‌های متعدد، کارگاه‌های عملی، رونمایی از آخرین فناوری‌های روز و شبکه‌سازی برگزار خواهد شد. در واقع جیتکس گلوبال علاقه‌مندان به فناوری، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و رهبران صنعت ICT را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد و فرصت شبکه‌سازی را برای آنها فراهم می‌کند. شرکت‌کنندگان چه به دنبال ایجاد ارتباطات تجاری ارزشمند و جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ خود باشند و چه بخواهند با همفکران‌شان تبادل ایده کنند، این رویداد محل بسیار مناسبی برای آنها خواهد بود.

طیف متنوع شرکت‌کنندگان فرصت‌های زیادی برای ارتباط برقرار کردن با افراد از حوزه‌ها و صنایع مختلف به وجود می‌آورد. کارگاه‌های آموزشی هم طیف گسترده‌ای از موضوعات از هوش مصنوعی تا علم داده را پوشش می‌دهند. بیش از 100 ساعت کارگاه در این نمایشگاه برگزار خواهد شد که به مخاطبان خود امکان می‌دهد مهارت‌های عملی خود را توسعه دهند. در این نمایشگاه 11 کنفرانس نیز با موضوعات متاورس و وب 3.0، تلکامپ و اینترنت نسل 6، سوخت آینده، فناوری آموزشی و اقتصاد داده برگزار می‌شود.

در جیتکس امسال بیش از شش هزار غرفه‌دار، 1400 سخنران، 1800 استارتاپ، 170 کشور، 170 هزار تاجر و مدیر حرفه‌ای و فنی، 900 سرمایه‌گذار و 350 نهاد دولتی حضور خواهند داشت. برخی از سخنرانان از تأثیرگذارترین چهره‌ها در دنیای فناوری هستند که بینش، تجربیات و چشم‌انداز خود را برای آینده فناوری به اشتراک خواهند گذاشت. با شرکت در این جلسات سخنرانی می‌توان علاوه بر کسب دانش، در مورد بسیاری از موضوعات الهام گرفت.

 به‌علاوه شرکت‌های شناخته‌شده‌ای چون سیسکو، های‌سنس، نوکیا، مایکروسافت، سلزفورس، اوراکل، گوگل‌کلاد، آی‌بی‌ام، اینویدیا، علی‌باباکلاد و اس‌اندپی گلوبال در جیتکس چهل‌وسوم حضور خواهند داشت. حامیان طلایی جیتکس 2023 هواوی، سلزفورس و ای‌اند هستند. از دیگر حامیان این نمایشگاه می‌توان به اچ‌پی، منیج‌انجین و یوس‌تک اشاره کرد. لازم به ذکر است که جیتکس تنها رویدادی است که با 350 نهاد دولتی در ارتباط است و دولت حضور پررنگی در این نمایشگاه دارد.


رویدادهای جیتکس


جیتکس گلوبال متشکل از 10 رویداد است که تمام آنها به طور هم‌زمان پیش خواهند رفت. این رویدادها عبارت‌اند از: فیوچرینگ، اجلاس فیوچر بلاکچین، فین‌تک سرج، مارکتینگ مانیا، پرزنتیگ، ای‌آی اوری‌تینگ، گلوبال دواسلم، سیتکس ایمپکت، فیوچر اوربانیسم و سوپربریج. در ادامه به معرفی برخی از این برنامه‌ها می‌پردازیم.

 فین‌تک سرج بر امور مالی تعبیه‌شده، تجربه مشتری و استراتژی‌های فین‌تک جهانی متمرکز است. فین‌تک سرج رهبران جهانی فین‌تک را دور هم جمع می‌کند و بزرگ‌ترین انقلاب‌های فناوری صنعت مالی را در زمینه‌های پی‌تک، اینشورتک، رگ‌تک، مدیریت دارایی و بانکداری دیجیتال به نمایش می‌گذارد. بیش از 100 شرکت خدمات مالی پیشرو و استارتاپ در این برنامه شرکت خواهند کرد. بیش از 100 گفت‌وگو میان رگولاتورهای جهانی، مؤسسات مالی و یونیکورن‌ها شکل خواهد گرفت که استراتژی‌های فین‌تک را در منطقه بازتعریف خواهند کرد، زیرا با توجه‌ به رشد سال‌ به‌ سال نرخ پذیرش فین‌تک در خاورمیانه، اتخاذ استراتژی‌ها و راه‌حل‌های مناسب برای افزایش رضایت مشتری بسیار مهم است. افزون بر این، بالغ بر 1000 جلسه استارتاپی هدفمند با خریداران و سرمایه‌گذاران فناوری ذیل این برنامه برگزار خواهد شد.

 اجلاس جهانی بلاکچین بزرگ‌ترین رویداد بلاکچین در منطقه منا است که با هدف الهام‌بخشی به نوآوران حوزه وب 3.0، بلاکچین، کریپتو، ان‌اف‌تی، متاورس و بازی و ایجاد تحول برگزار می‌شود. طی این رویداد رهبران صنعت علاوه بر فرصت شبکه‌سازی، دانش زیادی نیز در این حوزه به دست می‌آورند. به‌علاوه افراد می‌توانند در کلاس‌های تخصصی آکادمیک و مسابقه بازی‌های وب 3.0 شرکت کنند.

مارکتینگ مانیا تنها نمایشگاه تجاری بازاریابی فناورانه در منطقه منا است که به‌کارگیری پرکاربردترین، متحول‌کننده‌ترین و خلاقانه‌ترین فناوری‌ها را برای ابداع روش‌های جدید بازاریابی و ارتباطات به نمایش می‌گذارد. این برنامه متخصصان بازاریابی‌ای که به دنبال آخرین فناوری و استراتژی‌ها برای ارتقای بازی بازاریابی خود هستند را گرد هم می‌آورد.

 گلوبال دواسلم یک گردهمایی از جامعه برنامه‌نویسان نخبه است. حامیان گلوبال دواسلم، کودرز اچ‌کیو (یک مرکز آموزشی در دوبی) و بنیاد نرم‌افزار پایتون هستند. در این گردهمایی چهره‌های نوآور، مقامات دولتی و برنامه‌نویسان از سراسر جهان حضور دارند. گلوبال دواسلم برترین‌ها را در حوزه اتوماسیون هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی فول‌استک و توسعه کم‌کد گرد هم می‌آورد.

 جیتکس ایمپکت بزرگ‌ترین رویداد جهانی فناوری در راستای نوآوری در حوزه آب‌وهوا، راهبردهای زیست‌محیطی، پایداری مالی و مشارکت بخش خصوصی و دولتی است.

 فیوچر اوربانیسم متخصصان توسعه و برنامه‌ریزی شهری را دور هم جمع می‌کند و یک پلتفرم جامع و جهانی برای توسعه جوامع شهری هوشمند و پایدار ایجاد می‌کند.

 اجلاس سوپربریج رهبران آینده‌نگر از پیشروترین اقتصادهای درحال‌رشد جهان را گرد هم می‌آورد تا در کشف بازارهای نوظهور با هم متحد شوند و با هم در زمینه‌های متحول‌کننده همکاری کنند.

 ای‌آی اوری‌تینگ یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین رویدادهای جهان است که به هوش مصنوعی اختصاص دارد. این رویداد با میزبانی وزیر دولت امارات در امور هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و اپلیکیشن‌های دورکاری برگزار می‌شود. ای‌آی اوری‌تینگ درک دقیق‌تری از فناوری هوش مصنوعی امروزی و پتانسیل بلندمدت آن ارائه خواهد داد. در این برنامه شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی، بخش دولتی و متخصصان هوش مصنوعی حضور دارند.


حضور ایران در جیتکس


 امسال هم مانند سال‌های گذشته شرکت‌های ایرانی در بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعات جهان در دوبی شرکت خواهند کرد. در این میان، رویداد روز فناوری ایران مصادف با ۲۶ مهرماه قرار است برای نهمین سال متوالی در حاشیه جیتکس ۲۰۲۳ برگزار شود. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، به‌منظور حمایت از توسعه کسب‌وکارهای فناور و ICT ایران، از برگزاری رویداد روز فناوری ایران در نمایشگاه جیتکس 2023 حمایت معنوی می‌کند.

 رویداد روز فناوری ایران یک رویداد سالانه است که با هدف معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردهای فناوران و استارتاپ‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی، توسط مرکز تجاری ایران و با همکاری فدراسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شود. در این رویداد، شرکت‌کنندگان علاوه بر نمایش محصولات و خدمات خود، امکان برقراری ارتباط با همتایان، جلسات B2B، آشنایی با ظرفیت‌های مشارکت‌کنندگان خارجی و شبکه‌سازی با فعالان اقتصادی و تجاری داخل و خارج از کشور را خواهند داشت. میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از جمله میهمانان ویژه این رویداد خواهند بود.

نمایندگان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران از سال 2015 در نمایشگاه جیتکس حضور داشته‌اند. در جیتکس 2023 نیز با حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری حدود 40 شرکت برتر ایرانی در این رویداد حضور خواهند داشت.

به گفته امیر سرکندی، مدیر کارخانه نوآوری و صنایع خلاق البرز امسال شبکه کارخانه‌های نوآوری سراسر کشور نیز برای اولین‌بار در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. او توضیح داد: «شبکه کارخانه‌های نوآوری سراسر کشور، برای اولین‌بار در یک نمایشگاه بین‌المللی به‌عنوان اصلی‌ترین زیرساخت نوآوری و فناوری استان‌ها، عهده‌دار توسعه بازار بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناوری استان خود هستند.»

بنا بر اعلام مرکز تجاری ایران در امارات پاویون ملی ایران در رویداد جیتکس 2023 برپا می‌شود. نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مرکز تجاری ایران در امارات، برگزارکننده پاویون ملی ایران در جیتکس گلوبال 2023 هستند. پاویون ملی ایران در جیتکس گلوبال با همکاری مشترک نصر تهران و مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی، با حمایت فدراسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران توسط شرکت مهر ارقام رایانه به‌عنوان نماینده رسمی و انحصاری نمایشگاه جیتکس در ایران برپا می‌شود.

پاویون اختصاصی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی نیز در این نمایشگاه و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در دوبی برپا می‌شود. به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، در این پاویون که با همکاری صندوق نوآوری و با همکاری مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برپا می‌شود، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به عرضه محصولات و نمایش توانمندی‌های خود در حوزه‌های مرتبط نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۳ می‌پردازند.


رویداد پارسی‌زبانان در جیتکس


در حاشیه جیتکس 2023، پرشین‌تک سامیت نیز در 25 مهر برگزار خواهد شد. در این دورهمی، فعالان اکوسیستم فناوری و استارتاپی پارسی‌زبان در شهر دوبی گرد هم می‌آیند. محورهای این رویداد کریپتو، هوش مصنوعی، متاورس و فین‌تک است. برگزارکننده این اجلاس، شورای بازرگانی ایرانیان و مرکز بیزینس کوچینگ ایران هستند. از جمله حامیان پرشین‌تک سامیت می‌توان به استودیو راه‌کار، عصرانه راه‌‌کار و کارنگ اشاره کرد. در پنل پرشین‌تک سامیت، عماد قائنی، مصطفی مرشدی، مصطفی ثابتی، عظیم ربیع‌زاده، طاها تهرانی، پوریا حداد، مه‌گل ثابت، مهدی رجبی، جواد بهره، محمد رحمانی، رضا قربانی، علی اشکاران، علی فرهادیان، مهدی شعبانی و هاجر سعیدی‌نژاد حضور خواهند داشت.

برای پیگیری اخبار و رخدادهای جیتکس ۲۰۲۳ پوشش ویژه رسانه‌ای تیم کارنگ را دنبال کنید. تیم رسانه‌ای کارنگ با حمایت گروه شرکت‌های کهکشان، تاپین و جی‌اس‌اس هر روز مهم‌ترین تحولات این رویداد جهانی را با شما در میان خواهد گذاشت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1nc9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.