کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
درباره تصمیم بهموقع اردوغان / نوآوری در سیاستگذاری صنعت به چه معناست؟
چند سال پیش شنیدم یکی از کارهایی که اردوغان در صنعت خودروسازی ترکیه انجام داده، این بوده که همه کارخانههای تولید ماشین این کشور را تعطیل کرده و با قراردادهایی که با شرکتهایی چون فولکسواگن و رنو و… بسته، صرفاً از ظرفیتهای خطوط تولید آنها برای مونتاژ محصولات این برندها استفاده کرده است. ایده اردوغان هم این بوده که در صنعتهایی چون خودروسازی و هواپیماسازی که برندها و نامهای قدیمی و شناختهشده با فناوری و تبلیغات و سرمایهگذاری زیاد حضور دارند، دستوپا زدن برای تولید؛ حتی برای رفع نیازهای داخلی کشور یک استراتژی اشتباه است، اما همزمان به دستور اردوغان سرمایهگذاری زیادی روی تولید یک نمونه ماشین برقی در ترکیه از همان دو دهه پیش آغاز شد که آنطور که خبرها میگویند این روزها نتایج خوبی داده است.
اواخر سال گذشته میلادی بود که با رونمایی از مدل T10X ماشین الکتریکی برند TOGG اردوغان یک گام به رؤیای تبدیلشدن به یکی از قطبهای تولید ماشینهای برقی (و البته باتری این خودروها) نزدیک شده است. در پیچهای مهم تغییر صنایع بزرگ، اتخاذ تصمیمهایی از این دست است که میتواند کشورهایی را که زمانی از یک صنعت جا مانده بودند، به صف بازیگران آن صنعت برگرداند.
تصمیمهایی که به جای پافشاری بر تولیداتی که هیچ شانسی برای رقابت با نمونههای خارجی یا جلب رضایت حداقلی مصرفکنندگان داخلی ندارند، روی آیندهای سرمایهگذاری میکنند که شرایط آن با کمی اغماض میتواند برای همه یکسان باشد.